Hidrocentrala din Olt, de 160 de mil. euro, nefunctionala din cauza unor poduri vechi ale CFR. Ministerele ridica din umeri
Culmea birocratiei dar si a absurdului vine acum din judetul Sibiu. O hidrocentrala de pe raul Olt, de 160 de milioane de euro, inaugurata cu fast in 2013, nu produce curent din cauza unor poduri CFR vechi de peste 100 de ani.
Culmea birocratiei dar si a absurdului vine acum din judetul Sibiu. O hidrocentrala de pe raul Olt, de 160 de milioane de euro, inaugurata cu fast in 2013, nu poate produce curent decat la o treime din capacitate din cauza unor poduri CFR vechi de peste 100 de ani.
Practic, daca ar porni la capacitate maxima, apa le-ar darama si ar opri circulatia trenurilor catre Brasov si Valea Oltului. Prin urmare, desi ar putea sa alimenteze un oras cat Sibiul, hidrocentrala mai mult sta, iar ministerul Transporturilor si cel al Energiei nu se pot intelege.
In 2013, cu o saptamana inainte de Craciun, Hidrocentrala de la Racovita, pe raul Olt, era inaugurata cu taieri de panglici de premierul de atunci, Victor Ponta. Niciun cuvant insa despre problemele centralei de 160 de milioane de euro. Centrala care nici pana acum, la 4 ani distanta, nu poate functiona normal. Motivul?
Podurile de tren din aval ar fi daramate daca s-ar da drumul unei cantitati mari de apa. Vorbim despre un pod construit in 1897 de catre austrieci si care a fost reconsolidat in anii '60, si despre un altul din 1940.
Ambele sunt extrem de importante - fac legatura intre Sibiu si Ramnicu Valcea, pe Valea Oltului si Sibiu si Brasov, prin Fagaras.
Directorul Hidroelectrica ridica din umeri si spune ca problema nu e la el. De ani de zile centrala e in probe.
Ovidiu Agliceru, directorul Hidroelectrica: "Sigur ca exista un schimb de corespondenta, Hidroelectrica a fost sprijinita permanent si de Ministerul Energiei, in schimb aceste demersuri nu s-au materializat in lucrari de constructie propriu-zise."
Hidrocentrala produce in regim de probe curent. Asa ca cei 10 angajati merg la serviciu, cate doi pe tura, de doua-trei ori pe saptamana, ca sa supravegheze aparatele si sa pazeasca obiectivul care in viitor ar putea functiona 100% automatizat, controlat de la distanta.
Intr-un raspuns scris pe trei pagini, de ministrul Transporturilor, Razvan Alexandru Cuc, sustine ca au existat mereu divergente intre hidroelectrica si CFR in privinta podurilor de la Racovita. CFR nu are bani ca sa suporte singura o astfel de investitie, sustine ministrul, si a gasit, se pare, o solutie. Ar fi de fapt o premiera pentru Romania: 4 ministere - cel al Energiei, al Economiei, al Apelor si al Transporturilor sa puna bani pentru a repara podurile.
Cei de la CFR mai scriu, intr-un raspuns trimis PROTV, ca unul dintre poduri ar fi prins in Masterplanul aprobat pentru finantare de Comisia Europeana - dar fara sa dea un orizont de timp pentru reconsolidare. Plus ca un pod ramane tot vulnerabil, asa ca situatia nu se schimba cu nimic.