Filmul evenimentelor, a 6-a zi de proteste ale fermierilor și transportatorilor. Negocierile nu au ajuns la un punct comun
Pentru a șasea zi a rând, protestele unor reprezentați ai fermierilor și ai transportatorilor au creat probleme în trafic.
Zeci de utilaje agricole, tractoare sau camioane de marfă au aglomerat străzile principale din mai multe orașe și au ajuns și în punctele de trecere a frontierei.
Au existat și incidente, iar politiștii au întocmit peste 20 de dosare penale pe numele celor acuzați că au instigat la violențe.
În paralel, negocierile cu autoritățile nu au ajuns la un numitor comun. Oficialii susțin că unele revendicări ar încuraja evaziunea fiscală.
În sunet de claxoane, la Alba Iulia, zeci de vehicule au pornit cu viteză mică spre centrul orașului.
Nicolae Stănescu, președintele Crescătorilor de Bovine din Alba: „Principala problemă cu care ne confruntăm este sărăcia, prețul la motorină care ne încarcă foarte mult prețul de cost la orice lucrare. Noi nu avem timp de demonstrații, dar ne-a ajuns cuțitul la os”.
Și în Sibiu, peste 300 de tractoare, utilaje agricole și camioane s-au unit într-o coloană uriașă.
Blocaje au fost și în zonele de graniță. În Vama Siret, din cauza camioanelor și a utilajelor s-a circulat pe un singur fir. Proteste similare au fost și la Vicovu de Sus, dar și la Nădlac.
Protestatarii au blocat și mașina primarului din Nădlac, care a fost înconjurată de un morman de noroi.
Oamenii au protestat și la Iași, Baia Mare sau Craiova, iar claxoanele s-au auzit din nou și în localitatea Afumați de lângă București, unde zeci de tiruri și tractoare staționează de cel puțin o săptămână.
Cel puțin 4500 de utilaje agricole, tiruri și mașini de mici dimensiuni au participat zilnic la aceste proteste. Acestea au circulat cu viteză redusă pe centurile marilor municipii din țară.
Alături de protestatari au fost și 600 de jandarmi, dar și 1000 de polițiști de la ordine publică și de la rutieră.
General Alin Mastan, șeful Jandarmeriei Române: „Sigur, au fost câteva situații în care, momentan, sau pe porțiuni de trasee de drum s-a blocat circulația. Jandarmeria Română, Poliția Română, de Frontieră, au acționat pentru decongestionarea traficului, pentru reluarea normalității.”
Polițiștii au întocmit până acum 24 de dosare penale pe numele celor care instigau la violențe pe grupurile de Whatsapp sau pe rețelele sociale.
Chestor șef Marian Matei Benone, șeful Poliției Române:
„Cu permisiunea dumneavoastră o să vă dau câteva exemple: Haideți să luăm mașinile de poliție pe sus și să mergem la Guvern că altfel nu se face treabă, haideți să luăm topoarele și să mergem pe jos la guvern. Este evident că aceste mesaje incită la violență”.
Revendicările protestatarilor
În paralel, negocierile purtate cu reprezentanții Guvernului nu au dus la niciun rezultat.
Și asta pentru că din lista lungă de revendicări, unele ar putea duce la dezechilibre economice și ar pune în pericol fondurile europene destinate României, sustin oficialii.
De exemplu, o parte dintre fermierii și transportatorii prezenți la discuțiile de la Ministerul de Finanțe au cerut mai multe facilități fiscale, cum ar fi scutirea de la plata Contribuției de Asigurări Sociale de Sănătate.
Scutirile de impozite în mai multe sectoare economice au fost eliminate de Guvern la începutul anului la recomandarea mai multe instituții financiare internaționale. În total, costau bugetul de stat peste 70 de miliarde de lei.
Alti protestatari au cerut introducerea unui prag pentru emiterea facturilor electronice și renunțarea în anumite condiții la E-sigiliu, sistemul de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri.
E factura și E-sigiliu sunt mecanisme aplicate în toate țările membre ale Uniunii Europene pentru a combate evaziunea fiscală.
Reprezentanții Guvernului au transmis că vor urgenta adoptarea unor acte normative pentru rezolvarea problemelor, dar măsurile privind reducerea evaziunii fiscale nu vor fi eliminate.
Ele sunt considerate chiar de premier linia roșie peste care nu se poate trece.
Marcel Boloș, ministrul de Finanțe: ”Este nepotrivit si nefiresc acum cand Comisia Europeana ne monitorizeaza noi să luam masuri care să încurajeze evaziunea fiscală”.
Și la negocierile purtate la Ministerul Agriculturii, reprezentanții celor care protestează au avut cerințe radicale.
De exemplu, au cerut ca verificarile facute de APIA să nu mai fie drastice, să nu mai plătească TVA pentru la îngrăsăminte și seminte, dar si să fie scutiți de acciza la carburanți. În prezent, fermierii beneficiază de subvenții pentru plata accizelor.
Anul trecut, Guvernul României a plătit pentru toți fermierii 1,63 de lei pe litru de motorină consumat in agricultură și suplimentar pentru cei din sectorul vegetal încă 2 lei pe litru pentru jumătatea din motorina folosită.
Un subiect delicat care pare să nu fi găsit până acum vreo rezolvare rămâne plata polițelor RCA. Fermierii și transportatori se plâng că tarifele au explodat și au cerut plafonarea prețurilor.
Reprezentanții ASF anunță că lucrează la un proiect care vizeaza modificarea modului de calcul pentru polițele RCA, pe o perioadă mai mica de 12 luni, dar și posibilitatea suspendării contractului și plata în rate.
În paralel, delegația condusă de fermieri și transportatori a primit asigurări de la ministerele Agriculturii și Transporturilor că vor fi stabilite culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene.
În plus, vor exista noi discuții cu autoritățile responsabile astfel încât fermerii să nu mai fie obligați să plătească ITP-ul pentru anumite utilaje agricole - cum sunt de exemplu, plugurile.
Reporteri: Cristina Dobre, Florentina Bălășoiu, Gina Obrejan, Octavian Moldovan, Adrian Crăciunoiu, Iulia Ciuhu, Emanuela Băluș, Elena Bejinariu, Roxana Vlădășel, Adina Timiș
Sursa: Pro TV
Etichete: agricultura, fermieri, proteste, transportatori,
Dată publicare:
15-01-2024 19:07