Explicatia aberanta pentru care medicii din Romania isi risca astazi vietile in aceste "BOMBE CU CEAS" vechi de zeci de ani

×
Codul embed a fost copiat

Pentru tragedia produsa in varful muntelui nu exista scuze. Un avion performant, cumparat cu peste un milion de euro pentru misiuni umanitare, zace prin hangar.

Acum a intrat iarasi in revizie, iar in ultimii doi ani a participat la numai doua prelevari de organe. Asta in timp ce in 2013 medicii salvatori au facut peste o suta de zboruri umanitare in "bombele cu ceas" , adica acele avioane vechi de zeci de ani.

"Va asigur, stimati medici si profesionisti, de tot spirijinul meu si al Ministerului Sanatatii. Nu pot sa nu remarc CU SATISFACTIE ca munca dumneavoastra onorabila se desfasoara uneori in conditii dificile..."

Asa suna, acum o jumatate de an, prima declaratie a ministrului sanatatii Eugen Nicolaescu, de recunoastere a meritelor celor implicati in transplant. In spatele alegerii nefericite a termenului "cu satisfactie" se ascunde insa acceptarea unor situatii revoltatoare.

Achitat cu doi ani in urma, cu un milion de euro, bani stransi prin colecta publica, avionul modern de tip Chayenne Peiper a facut doar doua curse pentru transplant. A ajuns in tara in august 2012, dar momentul primului zbor a fost amanat de la luna la luna.

"Suntem chiar in ultimele zile de pregatire. Avionul a fost cumparat din 2% pentru urgentele majore. Cum transplantul face parte din aceasta categorie de urgente, conform legislatiei, ei vor avea acest avion la dispozitie.", declara Raed Arafat pe 25 martie 2013.

Citește și
Catalin Radu Tanase si George Buhnici
Experiment Catalin Radu Tanase si George Buhnici: Cum poti localiza un om in cateva secunde. De ce MAI si STS nu au reusit?

Fatalitate sau nu, intai a intarziat pregatirea celor 6 piloti; apoi, contractorul a intarziat livrarea unor echipamente, pentru ca mai tarziu responsabilii sa-si dea seama ca ii lipseau chingile de ancorare, pentru targi si aparatura.

"Incepem sa pornim cu el la activitate. Avionul SMURD este intr-o faza foarte avansata pot sa spun. Noi am sperat sa fie mult mai repede, am tot intarziat, dar am intarziat justificat.", declara Raed Arafat in 16 aprilie 2013.

Abia in vara lui 2013, Ministerul Sanatatii a reusit sa anunte cu mandrie ca avionul asteapta prima misiune umanitara.

Din pacate, pe 10 si 28 noiembrie, la Iasi si la Cluj au fost singurele sale zboruri pentru transplant. Din decembrie, apelul de sprijin al coordonatorului national de transplant a primit un raspuns sec. "Avionul este in revizii si reparatii la Aerostar Bacau pana pe 20 ianuarie. Iar ii lipseste o piesa."

Asadar, pana in ziua fatidica, misiunile au continuat asa cum au fost toate celelalte: riscante pentru medicii salvatori. Agentia de Transplant a avut la indemana cele doua mici avioane, vesnic carpite de tehnicieni. Fara truse adecvate de prim ajutor, fara mijloace de avertizare, rezerve de apa si hrana.

Ca sa nu mai vorbim ca din arsenalul atat de sarac cu care pleaca la lupta echipele, lipseste acel element fara de care putini medici din Vestul Europei ar accepta sa riste - minima recompensa baneasca. Din 2009, semnata de Raed Arafat, si pana anul trecut a zacut intr-un sertar al Ministerului Sanatatii hartia care permitea plata, cu o jumatate de norma, a oamenilor care coordoneaza transplantul.

Asadar, dupa un an de voluntariat in transplant cu siguranta minima, risc maxim pentru medici, se impune o o intrebare dureroasa: cati dintre noi ar raspunde prezent la fiecare apel, ca sa primeasca in schimb de la oficiali bataie de joc?

 

Articol recomandat de sport.ro
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
Citește și...
Lantul INDOLENTEI din Romania in caz de dezastru. Cine poate fi tras la raspundere pentru interventia intarziata din Apuseni
Lantul INDOLENTEI din Romania in caz de dezastru. Cine poate fi tras la raspundere pentru interventia intarziata din Apuseni

Tragedia din Apuseni arata cat de descoperite sunt autoritatile in caz de dezastru. Dar mai ales cat sunt de indolente.

Experiment Catalin Radu Tanase si George Buhnici: Cum poti localiza un om in cateva secunde. De ce MAI si STS nu au reusit?
Experiment Catalin Radu Tanase si George Buhnici: Cum poti localiza un om in cateva secunde. De ce MAI si STS nu au reusit?

Toti cei aflati in aparatul de zbor puteau sa fie acum in viata, printre noi, asa cum i-a adus la sol pilotul Adrian Iovan. In loc sa caute in orb, pe varful muntelui, salvatorii ar fi trebuit sa primeasca exact coordonatele in care a cazut avionul.

Salvamontistii si jandarmii, invinsi de un padurar. Haos in organizarea institutiilor care gestioneaza situatiile de urgenta
Salvamontistii si jandarmii, invinsi de un padurar. Haos in organizarea institutiilor care gestioneaza situatiile de urgenta

Cei 7 raniti se aflau la cel mult o ora distanta de localitatea Horea, din judetul Alba, si totusi, in loc sa fie gasiti in cel mult o ora, au trecut 6. Cum a fost posibil?

Recomandări
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO

Responsabilii americani i-au avertizat pe omologii europeni că, dacă nu-și consolidează până în 2027 capacitățile defensive, Statele Unite își vor sista participarea la anumite mecanisme de apărare ale NATO.

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă
Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă

Criza apei din Prahova și Dâmbovița se îndreaptă spre o posibilă soluționare. Premierul Ilie Bolojan a anunțat că vineri seară alimentarea cu apă va fi reluată treptat, dar a avertizat că apa nu va fi deocamdată potabilă.