DOCUMENTE declasificate. Cine a finanțat campania lui Călin Georgescu de pe TikTok
Președintele Iohannis a declasificat documentele primite de la Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.
Documentele Serviciului Român de Informații arată că rețeaua de 25.000 de conturi care îl promova pe Călin Georgescu a fost creată cu ani în urmă. A devenit însă foarte activă cu doar doua săptămâni înainte de alegeri. Banii folosiți pentru campanie au fost foarte mulți, existând informații că unul dintre contributori ar fi plătit doar el singur 1 milion de euro.
Cele 5 documente declasificate de președintele Klaus Iohannis arată o activitate sporită cu două săptămâni înainte de alegeri pentru susținerea candidatului Călin Georgescu. Peste 700 de conturi au fost create din 2016 şi au avut o activitatea redusă până pe 11 noiembrie 2024.
Alegeri 2024
22:51
Cum l-a cunoscut Elena Lasconi pe Călin Georgescu. „Mi s-a părut dubios”
22:26
Lasconi: Nu voi accepta să curgă o picătură de sânge românesc pe teritoriul Ucrainei. Georgescu vrea ca Rusia să ia România
21:57
Elena Lasconi, după desecretizarea datelor din CSAT: „Putea să se întâmple mai devreme un pic, nu cred că au aflat doar acum”
21:57
Călin Georgescu: Desecretizarea documentelor CSAT este o disperare masivă a sistemului
Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne: „Mai mult, într-un document se arată că peste 100 de influenceri (care numărau în total peste 8 milioane de utilizatori activi) au fost supuși unei acțiuni de manipulare în privința identității candidatului promovat.”
De altfel, SRI punctează și faptul că finanțarea campaniei electorale a fost făcută de Bogdan Peschir. Mai exact, potrivit informațiilor transmise de TikTok către SRI, acesta ar fi plătit peste 380.000 de dolari unor conturi, prin aplicația FameUP, care îl promovau pe candidatul Călin Georgescu.
Citește aici toate documentele declasificate
Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu.
Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.
SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.
SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.
Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.
Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.
Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu coresppunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.
SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.
Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia.
Serviciul de Informații Externe explică în documentele desecretizate ale CSAT cum Rusia s-a implicat în procesele electorale ale României
”Apreciem că România este o ţintă pentru acţiuni hibride ruse, inclusiv atacuti cibernetice şi scurgeri de informaţii şi sabotaje. Reţine atenţia că în cursul acestui an situaţia politică din România a fost abordată şi în cadrul talk-showurilor politice din Rusia - jurnaliştii ruşi lansează ideea că forţele pro-ruse din România ar putea obţine peste 30% la alegerile parlamentare”, spune SIE în raportul prezentat CSAT.
SIE arată că analiza modului în care aparatul de propagandă rusă a vizat România în 2024 evidenţiază o abordare indirectă prin prisma apartenenţei la NATO/UE şi în conexiune cu sprijinul acordat Ucrainei şi R. Moldova, referirile fiind declanşate de evoluţii pe aceste problematici şi o abordare directă, prin operaţiuni informaţionale în contextul creşterii „ameninţărilor României la adresa securităţii Rusiei” pe fondul expansiunii NATO pe flancul estic, încălcării spaţiului aerian naţional de drone ruse şi dezinformări.