Contoarele inteligente, soluția pentru un cost redus al energie electrice. Ce trebuie să știe consumatorii
Contoarele inteligente pot fi soluția pentru un control mai bun al consumului de energie.
Iar clienții trebuie să știe să citească și să transmită lunar indexul operatorului de distribuție. Sunt concluziile la care au ajuns inspectorii ANPC, după ce mii de români au reclamat că s-au trezit cu facturi uriașe la curent.
Potrivit legii, distribuitorii de energie sunt obligați să monteze gratuit contoare inteligente în baza unui calendar, aprobat de Autoritatea de Reglementare în Energie. Doar că nu se va întâmpla asta prea repede.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sunt niște contoare inteligente, electrice inteligente care practic înregistrează consumul fiecărui consumator, abonat și raportează către furnizor.
Spre deosebire de contorul clasic care măsoară consumul și trebuie citit la fața locului, acestea transmit datele în timp real, de la distanță. Asta înseamnă un control mai bun al consumului de electricitate și, implicit, al costului energiei electrice.
Adrian Chelaru, electrician, Asociația RoElectric: „Pe afișaj mai indică și alte lucruri, ora, data, dacă consumi energie reactivă, inductivă sau alte lucruri. Poți să ai o variantă de înregistrare diferențiată zi noaptea și atunci ai un tarif pe noapte, unul pe zi și aceste contoaare îți indică permanent.”
Astfel de contoare sunt montate în blocurile noi, în special în zonele rezidențiale. Distribuitorul de energie montează echipamentele, iar serviciul este gratuit pentru consumatorul de energie electrică. Potrivit specialiștilor, montarea unui contor ajunge la aproximativ o sută de euro.
Daniela Daraban, Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie: „Din păcate, nu a reprezentant o prioritate pentru România, este bine să ne întrebăm cât vrem să investim. Este un plan, aprobat de ANRE. Până la finalul lui 2028 ar trebui să ajungem la 40-70 la sută montarea de contor inteligent.”
Până în acest moment, puțin peste 1,7 milioane de români au astfel de echipamente, arată datele oficiale. Numărul a crescut în ultima perioadă, însă ritmul poate fi afectat de actuală criză a semiconductorilor , au transmis reprezentanții ANRE într-un răspuns pentru Știrile PRO TV.
Totuși, spun specialiștii, și în momentul în care aveți la bloc astfel de aparate este important să vă cunoașteți indexul. Codul 1.8.0 care apare pe ecranul contorului afișează cantitatea de energie consumată.
În acest moment, în funcție de distribuitor, între 15 și 30 la sută dintre români își citesc indexul lunar și trimit datele mai departe. În lipsa datelor, clienții sunt facturați în baza citirilor făcute de operatorul de distribuție și a unui consum lunar estimate stabilit de comun accord cu furnizorul. Potrivit legii, firme de distribuție au obligația să citească la maximum 3 luni contorul de energie.
În ultima perioadă, sute de români s-au trezit cu facturi uriașe la electricitate. S-a ajuns aici, spun inspectorii ANPC din cauza cititirilor deficitare ale contoarelor. În plus, din cauza pandemiei, distribuitorii nu au ajuns la toți consumatorii și nu au putut intra în locuințe. În alte cazuri, clienții nu au transmis corect consumul de energie.
Horia Constantinescu, Președintele ANPC: „Am verificat personal parte dintre acestea și sumele de cele mai multe ori reflectau faptul că la respectivul consummator nu se citise indexul dat de blocul de măsură de perioade ce depășeau și doi ani de zile și reprezentau sumele pe care le-ați văzut. Citirile deficitare ale contoarelor sunt cele care au dus la astfel de situații , fie netransmiterea datelor sau nu au fost tranmsmite în perioade de timp.”
Cei aflați în această situației nu au fost debranșați. Au fost găsite soluții de eșalonare sau de amânare a plății.