Construcția de autostrăzi și căi ferate, supravegheată de un grup de experți de la Bruxelles
Un grup special de la Bruxelles va supraveghea construcția de autostrăzi și căi ferate în România și Bulgaria, pe bani europeni.
Infrastructura de căi ferate din Polonia a fost făcută în mare parte din fonduri europene. Linii sigure şi rapide, gări şi garnituri moderne, ba chiar şi un tren de mare viteză. În 2013, însă, polonezii aveau mari întârzieri în implementarea proiectelor şi refăcuseră ori construiseră abia 150 de kilometri de cale ferată. Comisia Europeană a venit cu inițiativa unui "task-force", adică un grup de lucru format din specialişti de la Uniune, care să supravegheze derularea proiectelor, de la stadiul de idee până la finalizare.
În urma consultanței oferite timp de 5 ani, în 2018, polonezii aveau 1620 de kilometri de cale ferată modernizată cu 2,8 miliarde de euro, bani europeni. Acelaşi ajutor va fi primit acum de România şi Bulgaria, anunţă comisarul european Adina Vălean, după o întâlnire cu premierul Florin Cîțu şi şeful Parlamentului European.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Adina Vălean, comisar european pe transporturi: „Sunt înalţi oficiali ai Comisiei, finanţişti, de la Jasper sau Banca Europeană de Investiţii, oameni cu expertiză în implementarea proiectelor de infrastructură. Vor coordona o formulă de lucru etapizată, astfel încât sprijinul să fie constant, pentru a nu se pierde nici timp, nici bani."
În România, proiectele majore de infrastructură au mers foarte greu până acum. La lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva, de exemplu, licitaţia pentru studiul de fezabilitate a fost făcută în 2007, studiul a apărut un an mai târziu, apoi 4 ani nu s-a mai întâmplat nimic.
Lucrările au început în 2013, însă tot atunci s-au şi oprit - constructorul a descoperit un cimitir pe traseu, apoi o peşteră cu lilieci şi o haldă de steril. Cu chiu, cu vai, traficul rutier pe cei 21 de kilometri ai acestui lot din autostrada A1 a fost deschis în 2019, după 12 ani.
Iar despre autostrada Piteşti – Sibiu se vorbeşte de 30 de ani, însă lucrările pe Valea Oltului nu au început. Poate acum, cu ajutorul specialiştilor europeni, vor demara.
Adina Vălean, comisar european pe transporturi: „Consultanța se întinde pe mai mulţi ani, creşte şi ritmul de absorbţie şi execuţie, pot fi eliminate întârzieri"
România are, ca şi până acum, toată libertatea de a-şi stabili priorităţile şi politica de investiţii şi experţii vor avea doar rol consultativ. Consultanta este gratuită, iar proiectele noi, sau cele aflate deja în derulare vor fi ghidate în cele mai mici detalii. Autorităţile noastre vor putea primi sfaturi pe toate palierele, de la materialele de construcţii folosite, la soluţii tehnice moderne şi până la idei privind mijloacele de transport în comun, care pot fi cumpărate cu bani europeni.