Construcția de autostrăzi și căi ferate, supravegheată de un grup de experți de la Bruxelles

×
Codul embed a fost copiat

Un grup special de la Bruxelles va supraveghea construcția de autostrăzi și căi ferate în România și Bulgaria, pe bani europeni.

Infrastructura de căi ferate din Polonia a fost făcută în mare parte din fonduri europene. Linii sigure şi rapide, gări şi garnituri moderne, ba chiar şi un tren de mare viteză. În 2013, însă, polonezii aveau mari întârzieri în implementarea proiectelor şi refăcuseră ori construiseră abia 150 de kilometri de cale ferată. Comisia Europeană a venit cu inițiativa unui "task-force", adică un grup de lucru format din specialişti de la Uniune, care să supravegheze derularea proiectelor, de la stadiul de idee până la finalizare.

În urma consultanței oferite timp de 5 ani, în 2018, polonezii aveau 1620 de kilometri de cale ferată modernizată cu 2,8 miliarde de euro, bani europeni. Acelaşi ajutor va fi primit acum de România şi Bulgaria, anunţă comisarul european Adina Vălean, după o întâlnire cu premierul Florin Cîțu şi şeful Parlamentului European.

Adina Vălean, comisar european pe transporturi: „Sunt înalţi oficiali ai Comisiei, finanţişti, de la Jasper sau Banca Europeană de Investiţii, oameni cu expertiză în implementarea proiectelor de infrastructură. Vor coordona o formulă de lucru etapizată, astfel încât sprijinul să fie constant, pentru a nu se pierde nici timp, nici bani."

În România, proiectele majore de infrastructură au mers foarte greu până acum. La lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva, de exemplu, licitaţia pentru studiul de fezabilitate a fost făcută în 2007, studiul a apărut un an mai târziu, apoi 4 ani nu s-a mai întâmplat nimic.

Citește și
banci
Bănci pentru odihnă montate pe mijlocul pistelor de biciclete, în Mangalia

Lucrările au început în 2013, însă tot atunci s-au şi oprit - constructorul a descoperit un cimitir pe traseu, apoi o peşteră cu lilieci şi o haldă de steril. Cu chiu, cu vai, traficul rutier pe cei 21 de kilometri ai acestui lot din autostrada A1 a fost deschis în 2019, după 12 ani.

Iar despre autostrada Piteşti – Sibiu se vorbeşte de 30 de ani, însă lucrările pe Valea Oltului nu au început. Poate acum, cu ajutorul specialiştilor europeni, vor demara.

Adina Vălean, comisar european pe transporturi: „Consultanța se întinde pe mai mulţi ani, creşte şi ritmul de absorbţie şi execuţie, pot fi eliminate întârzieri"

România are, ca şi până acum, toată libertatea de a-şi stabili priorităţile şi politica de investiţii şi experţii vor avea doar rol consultativ. Consultanta este gratuită, iar proiectele noi, sau cele aflate deja în derulare vor fi ghidate în cele mai mici detalii. Autorităţile noastre vor putea primi sfaturi pe toate palierele, de la materialele de construcţii folosite, la soluţii tehnice moderne şi până la idei privind mijloacele de transport în comun, care pot fi cumpărate cu bani europeni.

 

Citește și...
Cum arată pârtia de schi din Harghita construită cu banii guvernului maghiar. Are un succes răsunător
Cum arată pârtia de schi din Harghita construită cu banii guvernului maghiar. Are un succes răsunător

Imaginile cu cozi interminabile pe pârtiile din Valea Prahovei şi Poiana Braşov, ne-au reamintit că România nu are infrastructură pentru practicarea schiului.

Bănci pentru odihnă montate pe mijlocul pistelor de biciclete, în Mangalia
Bănci pentru odihnă montate pe mijlocul pistelor de biciclete, în Mangalia

Ciclismul cu obstacole poate fi un nou sport pe litoralul românesc. Pe pistele de biciclete amenajate recent în zona stațiunii Saturn au apărut mai multe bănci pentru odihnă.

Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor
Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a prezentat vineri, în cadrul primei sale conferinţe de presă, de la învestire, proiectele de infrastructură care vor fi finalizate în acest an şi acelea care vor intra în execuţie.

Recomandări
Cum arată fisura din barajul de la Roșia Montană. Raed Arafat este la fața locului. VIDEO
Cum arată fisura din barajul de la Roșia Montană. Raed Arafat este la fața locului. VIDEO

Au apărut primele imagini cu fisura de la barajul lacului piscicol Tăul Mare este fisurat, care a dus la evacuarea populației de la Roșia Montana.   

2022, cel mai secetos an din istorie. Cât de pregătită este România pentru fenomenele extreme care ne lovesc
2022, cel mai secetos an din istorie. Cât de pregătită este România pentru fenomenele extreme care ne lovesc

2022 va intra în istorie drept cel mai secetos an trăit de omenire până acum. Ar trebui să plouă mărunt luni la rând pentru că pământul să-și revină și să rodească, așa cum se întâmpla în anii trecuți.

Evacuare masivă de urgență a populației, la Roșia Montană. Barajul lacului piscicol Tăul Mare este fisurat. GALERIE FOTO
Evacuare masivă de urgență a populației, la Roșia Montană. Barajul lacului piscicol Tăul Mare este fisurat. GALERIE FOTO

Este alertă la Roșia Montană, după ce primarul localității a anunțat, în noaptea de sâmbătă spre duminică, că barajul lacului piscicol Tăul Mare este fisurat.