Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor

15-01-2021 18:50


Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a prezentat vineri, în cadrul primei sale conferinţe de presă, de la învestire, proiectele de infrastructură care vor fi finalizate în acest an şi acelea care vor intra în execuţie.

Ministrul Transporturilor nu are așteptări mari pentru autostrăzi anul acesta și spune că vor fi gata cel mult 54 de kilometri. În schimb, va fi dat circulației primul segment de drum expres. Un fel de autostradă, dar mai îngustă, explică ministrul, care ar vrea mai multe șosele de acest fel și renunță la lărgirea drumurilor naționale din interiorul localităților. Dă și un exemplu, drumul numit „Valahia Expres”, care ar lega Bucureștiul de Târgoviște.

Prea puține proiecte importante de infrastructură sunt într-un stadiu atât de avansat, încât să fie terminate în 2021. Vor fi gata doar bucăți de autostrăzi de importanță mai mult locală.

Este vorba de Sebeș - Aiud, de 29 km și Ungheni - Târgu Mureș, 10 km cu drumurile de legătură. Porțiunea Chețani - Câmpia Turzii, de 15 km, ar putea fi gata doar cu mare noroc. Constructorul este în insolvență, iar pe șantier mobilizarea este foarte slabă.

Noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, vine cu o soluție: construcția de drumuri expres. Varianta mai ieftină a autostrăzilor.

O autostradă are o lățime 26 metri, o bandă de urgență de 3 metri și o viteză de 130 de kilometri pe oră. Drumul expres are însă o lățime de 22 de metri, în loc de bandă de urgență este un acostament de 2.5 metri, iar viteza maximă este de 100 de kilometri pe oră.

Primele porțiuni sunt deja în lucru și vor fi inaugurate anul acesta.

Este vorba de variantele ocolitoare ale unor orașe: Satu Mare - 20 de kilometri, Slatina - 21 de kilometri, Mihăilești - 3 kilometri și drumul de intrare în România de la Vama Giurgiu - 6 kilometri.

Ca să aibă bani și timp de mai multe drumuri expres, noul ministru a anunțat că nu vrea să mai lărgească drumurile naționale din localități.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Nu putem avea soluții să lărgim la 4 benzi prin mijlocul satelor. Putem construi la costuri mai mici drumuri expres în afara localităților. Nu se poate să circuli, radare, riscuri accidente, stres pentru șoferi și localnici. Lucrări dificile.”

Un exemplu este drumul DN71. Acesta urma să fie lărgit și ar fi fost o copie a DN7 prin anumite localități.

Drumul Național 7, o sosea extrem de aglomerată, trece prin foarte multe localități. În plus, șoferii trebuie să reducă viteza în preajma trecerilor de pietoni sau în zona sensurilor giratorii.

Contractul de modernizare a DN71 a fost anulat de CNAIR, iar ministrul propune un drum expres botezat Valahia Expres.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „București - Târgoviște merită un drum modern. Fonduri UE. Valahia Expres.”

Astfel, în paralel cu actualul DN71 ar urma să apară Valahia Expres, o șosea cu 2 benzi pe sens, care va lega Târgoviște de Capitală. Cei 60 de kilometri de drum expres ar costa 200 de milioane de euro. Desigur, totul este deocamdată un plan pe hârtie, iar până la finalizare este nevoie de studiu de fezabilitate, licitații și un constructor serios, care să respecte termenele.  

Proiecte ce vor fi terminate în 2021:

- Lotul 2 al Autostrăzii Sebeş - Turda, ultimii 29 km din acest proiect;

- proiect de autostradă cu patru benzi Ungheni - Târgu Mureş, de 10 km;

- drum Expres Craiova - Piteşti, tronsonul 2 de 42 km, segmentul care ocoleşte Slatina şi Balş;

- drum Expres la Giurgiu între Vama Giurgiu şi DN 5, de 4 km;

- reluarea lucrărilor abandonate la Centura Mihăileşti;

- centura oraşului Satu Mare, 12 km în regim de drum expres (platformă de 22 m, în loc de 26 m în cazul unei autostrăzi, are o bandă de acostament, dar nu are o bandă de urgenţă completă);

- DN76 Deva - Oradea, aflat în lucru de 9-10 ani, ultimii 44 km;

- Pasajul Mogoşoaia, pe Centura Bucureşti;

- lotul Cheţani - Câmpia Turzii, care tehnic ar putea fi finalizat în 2021, însă antreprenorul întâmpină dificultăţi financiare.

Despre acest ultim proiect prezentat, ministrul a spus că a cerut companiei să prezinte o soluţie cât mai curând, transmite News.ro.

„Şi 'ori rupem pisica', ori mergem înainte cu o soluţie. Aş prefera să mergem înainte cu o soluţie, astfel încât să avem şi lotul în trafic anul acesta şi să îşi primească şi subcontractorii de acolo banii, să fie toată lumea în regulă, dar lucrurile trenează de foarte multe luni pe acest subiect şi până la urmă trebuie o decizie”, a spus Drulă.

Proiecte care ar trebui să intre în execuţie în 2021:

- Autostrada Sibiu - Piteşti, lotul 5;

- Drumul Expres Craiova - Piteşti, tronson 3, de la Slatina spre Piteşti;

- Autostrada de Centură Bucureşti A0, loturile 1 şi 3;

- 90 de km din Autostrada Transilvania, între Cluj-Napoca şi Oradea;

- mai multe proiecte de variante ocolitoare: la Târgu Jiu; un drum de legătură la Timişoara, de 10 km; alte proiecte mai mici.

Mai sunt şi proiecte aflate în licitaţie, iar ministrul spune că speră să se încheie licitaţiile: Lugoj-Deva, lotul 2, loturile de pe nord pe Autostrada de Centură Bucureşti A0, tronsoanele lipsă de pe Sibiu-Piteşti.

De asemenea, mai sunt şi proiecte unde documentaţiile sunt în execuţie şi unde trebuie lansate licitaţiile pentru lucrări.


VIDEO PROTVPLUS.RO