Comisia Europeana pregătește măsuri în cazul produselor cu dublu standard
Comisia Europeană (CE) a propus miercuri "Noile avantaje pentru consumatori" menite să asigure că toţi consumatorii europeni beneficiază pe deplin de drepturile conferite de legislaţia Uniunii.
În privinţa produselor de consum cu dublu standard de calitate, în urma orientărilor Comisiei din septembrie 2017, "Noile avantaje pentru consumatori" vor actualiza Directiva privind practicile comerciale neloiale, astfel încât aceasta să prevadă în mod explicit că autorităţile naţionale au competenţa de a evalua şi de a lua măsuri în cazul practicilor comerciale înşelătoare care presupun comercializarea unor produse ca fiind identice în mai multe state membre atât timp cât compoziţia sau caracteristicile lor diferă în mod semnificativ.
Deşi UE dispune deja de norme privind protecţia consumatorilor care sunt printre cele mai stricte din lume, cazurile recente, cum ar fi scandalul "Dieselgate", au arătat că este greu să se asigure respectarea deplină a acestor norme în practică.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Noile avantaje pentru consumatori" vor permite unor entităţi calificate să introducă acţiuni de reprezentare în numele consumatorilor şi vor conferi autorităţilor de protecţie a consumatorilor din statele membre competenţe consolidate pentru aplicarea de sancţiuni. Pachetul de propuneri va extinde, de asemenea, protecţia consumatorilor în mediul online şi va clarifica faptul că legislaţia UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care îi induc în eroare pe consumatori, precizează CE.
"Noile avantaje pentru consumatori propuse astăzi vizează crearea unei pieţe unice mai echitabile care să aducă beneficii consumatorilor şi întreprinderilor. Introducem un drept european de lansare a unor acţiuni colective în cazul în care grupuri de consumatori au suferit un prejudiciu, astfel cum s-a întâmplat recent, alături de garanţii adecvate care să asigure că nu se vor comite abuzuri. Consumatorii vor şti care sunt vânzătorii de la care cumpără online, precum şi dacă aceşti vânzători au plătit pentru a apărea în rezultatele căutărilor. Majoritatea comercianţilor, şi anume cei care respectă regulile, se vor bucura de înlăturarea sarcinilor lor. Cei câţiva comercianţi care abuzează intenţionat de încrederea consumatorilor europeni vor fi sancţionaţi prin aplicarea de amenzi mai mari", a declarat prim-vicepreşedintele Timmermans.
La rândul său, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, Věra Jourová, a subliniat că "într-o lume globalizată în care marile societăţi comerciale au un avantaj imens în faţa consumatorilor individuali, trebuie să echilibrăm balanţa".
"Acţiunile de reprezentare, în accepţiunea europeană a conceptului, vor duce la mai multă echitate pentru consumatori, nu la mai multă muncă pentru cabinetele de avocatură. Totodată, sancţiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuală a întreprinderilor vor oferi în sfârşit autorităţilor de protecţie a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care trişează. A trişa nu poate fi rentabil", a subliniat ea.
"Noile avantaje pentru consumatori" vor avea drept rezultat consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online. Va exista o mai mare transparenţă pe pieţele online - atunci când cumpără de pe o piaţă online, iar consumatorii vor trebui să fie informaţi în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să ştie dacă beneficiază de protecţia oferită de drepturile consumatorilor în cazul în care apar probleme.
De asemenea, va fi oferită mai multă transparenţă cu privire la rezultatele căutării pe platformele online. Astfel, atunci când fac căutări online, consumatorii vor fi informaţi în mod clar când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării. În plus, pieţele online vor trebui să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri care determină ordinea în care apar rezultatele.
În plus, vor fi noi drepturi ale consumatorilor pentru serviciile digitale "gratuite": atunci când plătesc pentru un serviciu digital, consumatorii beneficiază de anumite drepturi de informare şi au la dispoziţie 14 zile pentru a anula contractul (dreptul de retractare).
"Noile avantaje pentru consumatori" vor extinde acest drept la serviciile digitale "gratuite" pentru care consumatorii furnizează propriile date cu caracter personal, dar nu plătesc bani. Acest lucru s-ar aplica, de regulă, serviciilor de stocare în cloud, platformelor de comunicare socială sau conturilor de e-mail.
De asemenea, vor fi puse la dispoziţia consumatorilor o serie de instrumente prin care să se asigure că le sunt respectate drepturile şi vor obţine despăgubiri. Acţiunile de reprezentare, în accepţiunea europeană a conceptului "Noile avantaje pentru consumatori" vor oferi posibilitatea ca o entitate calificată, cum ar fi o organizaţie a consumatorilor, să introducă o acţiune în despăgubire, prin care să solicite o compensaţie ori înlocuirea sau repararea produsului, în numele unui grup de consumatori care au suferit prejudicii, ca urmare a unei practici comerciale ilegale. În unele state membre, consumatorii au deja posibilitatea de a introduce acţiuni colective în instanţă, dar această opţiune va fi disponibilă acum în toate statele membre ale UE.
De exemplu, într-un scenariu de tip "Dieselgate", victimele practicilor comerciale neloiale, precum recurgerea la publicitatea înşelătoare de către producătorii de autoturisme care nu respectă cadrul de reglementare al Uniunii pentru omologarea de tip a vehiculelor sau legislaţia privind protecţia mediului, vor putea obţine despăgubiri în mod colectiv prin introducerea unei acţiuni de reprezentare în temeiul acestei directive. Dreptul Uniunii nu prevedea până acum astfel de acţiuni colective.
Acest model are la bază garanţii solide şi se diferenţiază net de acţiunile colective în stil american (class actions). Acţiunile de reprezentare nu vor fi deschise cabinetelor de avocatură, ci numai entităţilor precum organizaţiile consumatorilor care nu urmăresc un scop lucrativ şi îndeplinesc criterii de eligibilitate stricte, monitorizate de o autoritate publică. Acest nou sistem le va oferi consumatorilor europeni garanţia că pot beneficia pe deplin de drepturile lor şi că pot obţine despăgubiri, evitând în acelaşi timp riscul unor proceduri litigioase abuzive sau nejustificate, se spune în comunicat.
Pentru o protecţie mai bună împotriva practicilor comerciale neloiale, "Noile avantaje pentru consumatori" vor garanta dreptul consumatorilor din toate statele membre de a solicita despăgubiri individuale (de exemplu, o compensaţie financiară sau rezilierea contractului), atunci când sunt afectaţi de practici comerciale neloiale, cum ar fi practicile de marketing înşelătoare sau agresive. În momentul de faţă, nivelul acestei protecţii variază foarte mult pe teritoriul UE.
De asemenea, vor fi introduse sancţiuni eficace pentru încălcările legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor
Autorităţile pentru protecţia consumatorilor din UE nu dispun de instrumente adecvate pentru a sancţiona practicile care creează "situaţii de prejudicii colective", afectând un număr mare de consumatori de pe teritoriul UE. În prezent, nivelul sancţiunilor variază foarte mult de la un stat membru la altul şi este adesea prea scăzut pentru a avea cu adevărat un efect disuasiv, mai ales în cazul societăţilor care desfăşoară activităţi transfrontaliere şi pe scară largă.
În temeiul propunerii, autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor vor avea competenţa de a impune sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive în mod coordonat. Pentru încălcările pe scară largă care afectează consumatori din mai multe state membre ale UE, amenda maximă aplicabilă va fi de 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului în fiecare dintre statele membre în cauză. Statele membre vor fi libere să introducă un nivel mai ridicat al amenzii maxime.
în plus, vor fi îmbunătăţite condiţiile pentru întreprinderi deoarece "Noile avantaje pentru consumatori" vor înlătura sarcinile administrative inutile pentru întreprinderi, inclusiv prin eliminarea obligaţiilor societăţilor comerciale în ceea ce priveşte dreptul de retractare al consumatorilor. De exemplu, consumatorii nu vor mai avea dreptul să returneze produsele pe care, în loc să le fi încercat numai, le-au utilizat deja, iar comercianţii nu vor mai trebui să efectueze rambursarea consumatorilor înainte de a primi efectiv bunurile returnate.
Noile norme introduc, de asemenea, mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte modul în care comercianţii pot comunica cu consumatorii, permiţându-le acestora să folosească formulare online sau chat-uri în locul email-urilor, cu condiţia ca respectivii consumatori să poată urmări comunicările lor cu comercianţii.
Sursa: Agerpres
Etichete: Comisia Europeana, alimente, dublu standard,
Dată publicare:
11-04-2018 19:19