Certificatele de naștere și alte acte de stare civilă se vor putea obține online până la sfârșitul anului
Până la finalul anului, toţi românii vor putea să-şi creeze un cont pe o platformă digitală, unde vor putea să ceară şi să primească, online, certificate de naştere, de căsătorie, divorţ sau deces.
De luna viitoare, 20 de primării din Ilfov vor testa noul sistem informatic, prezentat miercuri oficial, după 21 de ani de promisiuni şi încercări eşuate.
Peste 68 de milioane de acte de stare civilă din ultimii 100 de ani au fost scanate şi salvate într-o arhivă digitală, pe care se bazează noul sistem informatic pentru emiterea acestor acte. Peste 3.000 de primării din ţară au fost dotate cu aparatură, iar acum 7.000 de ofiţeri de stare civilă sunt instruiţi cum să înregistreze, de exemplu, o naştere, cu documente trimise online de spitale.
Cătălin Giulescu, director al DGEP: „Solicitarea din portal a părintelui se va întâlni cu certificatul constatator întocmit de medic, astfel încât ofiţerul de stare civilă va întocmi certificatul de naştere fără să mai fie nevoie de prezenţa unui părinte.”
Platforma îi va ajuta şi pe cei din diaspora, întrucât azi ei trebuie să aştepte 6 luni ca să primească, de exemplu, un certificat de naştere în Londra. Câteva zile durează să-l primească şi românii care locuiesc în alt judeţ faţă de cel în care s-au născut.
Mădălin Virgil Mihai, director adjunct al STS: „În cadrul proiectului, colegii mei au dezvoltat şi infrastructura de chei publice securizate necesare pentru certificatele digitale ale utilizatorilor.”
Când va fi disponibilă platforma, românii îşi vor creea singuri un cont şi vor înregistra o cerere în 8 paşi simpli. Apoi se vor deplasa o singură dată către orice oficiu de stare civilă pentru validarea actului. Asta pentru că unele documente emise în trecut conţin erori.
Cătălin Giulescu, director al DGEP: „Există înregistrare de naştere în 1974, într-un judeţ, este înregistrată pe 30 februarie. După ce s-a trecut de faza asta, pe care noi apreciem că va dura 4, 5 zile, sistemul va interacţiona automat cu cetăţeanul.”
Sistemul Informatic Integrat a costat aproximativ 185 de milioane de lei. Autoritatea pentru Digitalizarea României promite că 20.000 de cetăţeni plus 10.000 de funcţionari se pot conecta simultan pe platformă. Totodată, programul este protejat cu cele mai bune sisteme de securitate cibernetică.