Digitalizare minimă în școlile românești. Suntem pe ultimul loc în UE la utilizarea internetului în scop educațional
Deși avem internet de mare viteză, suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană atunci când vine vorba să-l folosim în scop educațional.
Într-un sondaj Eurostat realizat anul trecut, doar 8% dintre români au declarat că - în ultimele trei luni - au urmat un curs online sau au folosit un material de învățare disponibil pe internet.
În plus, digitalizarea în școlile din România este minimă, iar platformele educaționale românești sunt încă la început.
Peste un sfert dintre persoanele care au între 16 și 74 de ani din Uniunea Europeană au folosit internetul în scop educațional anul trecut.
Persoane care au urmat un curs online sau au folosit materiale de învățare disponibile online în 2022
Finlanda - 50%
Spania - 42%
Suedia - 40%
Țările de Jos - 40%
UE - 26%
Polonia - 15%
Bulgaria - 11%
România - 8%
sursa: Eurostat
Finlanda, pe primul loc
Campioană e Finlanda, unde jumătate dintre oameni spun că au urmat un curs sau au învățat ceva dintr-un material disponibil online. E urmată de Spania și Suedia. La capătul opus sunt Polonia, Bulgaria și România. Noi avem cel mai mic procent - 8%.
E adevărat, oferta de resurse educaționale disponibile online în limba română e încă redusă.
Cele mai multe cursuri online se adresează profesioniștilor, în domenii precum folosirea calculatorului, managementul, gestionarea resurselor umane și finanțele.
Sunt achiziționate de regulă de companii care doresc să-și instruiască angajații.
Cosmin Mălureanu, directorul general al unei companii de e-learning: „Avem un portofoliu de circa 200 de module de e-learning. Sunt mini cursuri de 15-20 de minute pe teme variate”.
Gabriela Carata, manager de produs la o platformă de e-learning: „Sunt realizate pe baza unui material furnizat de către client. Noi facem o transpunere astfel încât la utilizatorul final să ajungă un curs interactiv. Cum ar fi un curs care se desfășoară într-un mediu 360”.
Una dintre cele mai populare aplicații educaționale din lume a fost creată în România, la Brașov
Este un instrument online de învățare a 40 de limbi străine, care funcționează aproape ca un joc.
Cu peste 100 de milioane de instalări, aplicația este pe locul doi în lume în domeniul limbilor străine și pe locul patru în Europa ca instrument educațional. Cercetătorii au planuri mari.
Alexandru Iliescu, CEO-ul unei companii de softuri educaționale: „Credem că vom putea crea un profesor virtual pentru fiecare om. Închipuiți-vă că fiecare persoană va putea avea propriul profesor care îl cunoaște, care știe despre cum le place să învețe”.
Românii care stăpânesc engleza au acces la platforme educaționale globale care oferă cursuri din toate domeniile, unele gratuite. Printre lectori sunt și profesori de la universitățile de top ale lumii.