Un avion Boeing 737-200 a ajuns motiv de dispută în instanță între compania de stat Romaero și proprietarul său
Un avion Boeing 737-200 a ajuns motiv de dispută în instanță între compania de stat Romaero și proprietarul său, un om de afaceri.
Cel din urmă a dorit să transforme aeronava de transport pasageri în una pentru curse VIP, însă nu o mai poate folosi pentru că modernizarea nu a fost avizată și de producător, așa că vrea despăgubiri care pot ajunge la 16 milioane de euro de la compania Romaero.
Avionul Boeing 737-200 înmatriculat în Statele Unite zace în curtea companiei Romaero de 14 ani. Omul de afaceri Cristian Sindie l-a cumpărat atunci pentru 1.200.000 de euro și a cerut companiei de stat nu doar să-l întrețină, ci și să-l transforme într-o aeronavă de tip VIP, un proces care a fost finalizat în 2014, odată cu reducerea numărului de locuri și vopsirea avionului în negru cu sclipici.
Au apărut fotolii confortabile și luxoase, mese cu picior aurit, dar și o bucătărie cu instalații, de asemenea aurite. Modernizarea nu are însă avizul producătorului, recunosc reprezentanții Romaero și proprietarul, așa că avionul, acum în vârstă de 41 de ani, nu mai are voie să se ridice de la sol.
Andrei Marinaș, șeful departamentului tehnic: ”Acest avion nu are nici până astăzi acest document aprobat de către entitățile care trebuie să aprobe. De aceea, avionul arată și în această stare. Fără această aprobare nu a avut permisiunea să decoleze.”
De aici și disputa în tribunal, mai ales că cele două tabere își pasează răspunderea pentru lipsa certificării Boeing. În timp ce Romaero revendică banii pentru modernizare, proprietarul avionului vrea să fie despăgubit, pentru că nu și-a putut folosi aeronava care și-a pierdut și din valoare. La un moment dat, avionul era râvnit de Cristi Borcea, pentru fotbaliștii de la Dinamo. În total, daca va câștiga procesul, proprietarul ar putea încasa de la compania statului 16 milioane de euro, adică de 13 ori mai mulți bani decât l-a costat aeronava.
Virgil Clapon, expert în aviație: ”Aeronava în discuție și-a cam consumat durata de viață economică în care se mai putea face cu ea și se apropie de momentul casării. O aeronavă la care nu faci lucrări o perioadă îndelungată se depreciează mult mai rapid.”
Până ca instanțele să stabilească verdictul, soarta avionului pare pecetluită: îl paște casarea și eventual proprietarul va putea să valorifice piesele de schimb, dar numai după ce vor fi reparate, proces ce poate fi costisitor, așa încât până și pentru cel mai împătimit iubitor de avioane, o asemenea investiție ar putea fi o pierdere curată.