Ce îi motivează pe șoferii care au venit să se angajeze la STB în locul greviștilor. „Este mult mai bine la stat”
Aproape 500 de șoferi au depus cereri de angajare la Societatea de Transport București, încă din timpul grevei care a blocat Capitala.
O parte dintre ei vor lua locul unora dintre protestatari, care, cel mai probabil, vor fi concediaţi. Aspiranţii spun că sunt atrași de salariile mai mari decât în privat, dar și de stabilitatea oferită de acest loc de muncă. Societatea trebuie să rezolve însă și problemele cu flota. Are aproape 300 de autobuze defecte, retrase în depouri.
Un doritor la fiecare cinci minute intra miercuri în sediul Societății de Transport din București. Sunt şoferi care vor să se angajeze prin concursul anunțat de conducerea societății.
Șoferi de tir, șoferi de la firme de curierat, chiar și conducători de autobuze din Marea Britanie se bat pentru un loc de muncă la STB. Unii spun că au așteptat acest anunţ ani buni.
Reporter: „Cum ați aflat de angajare?”
Șofer: „Cum am aflat? De trei ani tot aflu.”
Reporter: „Pe ce salariu mizați?”
Șofer: „50 de milioane, am înțeles”.
Șofer: „Este mult mai bine la stat decât la privat. La privat, ne dădea minimum pe economie”.
Reporter: „De ce vreți să vă angajați la STB?”
Șofer: „Pentru că este un serviciu stabil, m-am mutat în țară. Am fost șofer în Marea Britanie șapte ani”.
Reporter: „Ce salariu avea un șofer în Marea Britanie?”
Șofer: „4.000 de lire” .
Doar că mai au de așteptat. Comisia care face cercetarea disciplinară a șoferilor implicați în protest nu a propus deocamdată concedierea vreunui angajat STB. Nu sunt informații noi nici despre dosarul de abuz în serviciu, deschis de poliție. Anchetatorii caută în continuare vinovații pentru protestul ilegal care a aruncat Bucureștiul în haos pentru cinci zile.
Câți angajați are STB
STB are peste 10.000 de angajați. Mai bine de 3.000 sunt șoferi de autobuze, aproape o mie - vatmani, iar 500 - șoferi de troleibuze.
Sunt 3.000 de casieri, controlori, agenți de securitate, dar și peste 1.000 de angajați în birouri.
În depouri și la Uzina de Reparații mai sunt angajați peste 1.300 de mecanici.
Cei din urmă ar avea de muncă. Pentru că toate tramvaiele, toate troleibuzele și o parte dintre autobuze sunt vechi, așa că se strică des.
Vitalie Cojocari, corespondent PROTV: „Acest autobuz are 15 ani de când se află în flota STB, este dotat cu aer condiționat, însă mai bine de un an stă stricat aici, în Autobaza Ferentari. Autobază transformată într-un adevărat cimitir de mașini, care stau și așteaptă să fie reparate. În total, aici sunt 70 de autobuze. Bine, sunt 71, pentru că în acest moment a mai fost adus unul.”
Directorul STB susține că societatea nu are bani suficienți pentru reparații.
Adrian Criț, directorul STB: „O să ajungă în următorul an 100 de autobuze electrice. Se justifică să investești în ceva ce nu vei mai utiliza? Doar să creezi costuri? În condițiile în care cererea de transport nu există.”
Asta din cauza pandemiei. Pentru zilele în care fluxul de pasageri va crește, există o rezervă de 80 de autobuze care pot fi folosite, promite conducerea STB.