Cauciucurile de iarnă devin obligatorii în anumite condiții. Ce spune legea rutieră în 2025 și de ce apar anual confuzii

Cauciucuri de iarnă
Shutterstock

Cauciucurile de iarnă devin obligatorii doar în condiții de gheață și polei și nu se raportează, legal, la perioada calendaristică a iernii. Legislația rutieră nu s-a schimbat.

Cauciucurile de iarnă sunt recomandate a fi montate pe mașină atunci când temperaturile scad sub 7-8 grade Celsius, spun toți producătorii, și de aceea sunt numite generic „de iarnă”.

Cele „de vară” sunt construite pentru a funcționa optim la temperaturi mult mai ridicate. Însă, legea rutieră din România nu impune montarea cauciucurilor de iarnă la o anumită dată, ci doar legat de prezența gheții și a zăpezii pe drumul pe care rulează. Orice anvelopă este considerată „de iarnă” dacă are inscripțiile M, S (mud and snow, noroi și zăpadă).

Registrul Auto Român (RAR) a emis o clarificare fermă, după valul de dezinformări din ultimele zile: singura obligație legală a șoferilor români în sezonul rece este să aibă anvelope marcate cu literele M+S (sau M.S., M&S) atunci când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.

Ce spune legea rutieră, exact (OG 5/2011):

- NU există o dată fixă (ex. 1 noiembrie) de la care trebuie montate anvelopele de iarnă.

Citește și
ccr
Curtea Constituțională amână decizia pe pensiile speciale ale magistraților

- NU contează denumirea comercială „all-season”, „all-weather” sau „4 sezoane”.

- Contează doar marcajul M+S + simbolul fulg de nea (opțional, dar recomandat).

- Dacă anvelopele au M+S → ești 100% în legalitate pe drum cu zăpadă/polei.

- Dacă NU ai M+S → amendă clasa a IV-a: 2.178 – 4.840 lei + reținerea certificatului de înmatriculare până la intrarea în legalitate.

Ce NU este obligatoriu prin lege (contrar miturilor):

- Nisip în portbagaj

- Lopată

- Lanțuri antiderapante

- Sac de sare

- Covorașe antiderapante

Recomandări RAR (nu sunt însă obligații legale):

- Verifică anul fabricației (DOT) – anvelopele mai vechi de 5–6 ani își pierd proprietățile chiar dacă profilul e ok.

- Adâncimea minimă a profilului: 4 mm pentru iarnă (sub 4 mm scade drastic aderența).

- La temperaturi sub 7–8°C, chiar și pe asfalt uscat, anvelopele de iarnă sunt mai sigure decât cele de vară (rămân moi, nu se întăresc).

- Anvelopele all-season de calitate (ex. Michelin CrossClimate 2, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact 2) cu M+S + fulg de nea sunt o soluție excelentă pentru România.

De ce apar confuzii anual

Pentru că în alte țări (Austria, Germania, Croația, Slovenia) există perioade obligatorii pentru anvelopele de iarnă (ex. 1 nov – 15 apr) și/sau cerința lanțurilor în anumite zone. În România, legea este mai permisivă, dar și mai precisă: doar când drumul e efectiv acoperit cu zăpadă/gheață/polei.

„Dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei anvelopele marcate cu literele M și S, nu se aplică sancțiuni!” concluzionează Registrul Auto Român.

Articol recomandat de sport.ro
Cel mai scump fotbalist liber de contract și-a găsit echipă!
Cel mai scump fotbalist liber de contract și-a găsit echipă!
Citește și...
Curtea Constituțională amână decizia pe pensiile speciale ale magistraților
Curtea Constituțională amână decizia pe pensiile speciale ale magistraților

Cei nouă judecători ai Curții Constituționale au decis să amâne pentru duminică, 28 decembrie, hotărârea privind legea Guvernului Bolojan care prevede majorarea vârstei de pensionare pentru magistrați și reducerea pensiilor de serviciu.

Decizie istorică. Redevențele OMV Petrom pe petrolul și gazele extrase, majorate cu 40% de Guvernul Bolojan, după 20 de ani
Decizie istorică. Redevențele OMV Petrom pe petrolul și gazele extrase, majorate cu 40% de Guvernul Bolojan, după 20 de ani

Premierul Ilie Bolojan anunță că, după 20 de ani de la semnarea contractului inițial, Guvernul a reușit să reechilibreze colaborarea cu OMV Petrom pentru următorii 15 ani.

Val de incompatibilități descoperite de ANI: foști și actuali primari, consilieri și polițiști, verificați
Val de incompatibilități descoperite de ANI: foști și actuali primari, consilieri și polițiști, verificați

Inspectorii Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) au constatat abateri de la regimul juridic al incompatibilităţilor şi conflictelor de interese şi au sesizat organele de urmărire penală în cazul a 14 persoane. 

Recomandări
Decizie istorică. Redevențele OMV Petrom pe petrolul și gazele extrase, majorate cu 40% de Guvernul Bolojan, după 20 de ani
Decizie istorică. Redevențele OMV Petrom pe petrolul și gazele extrase, majorate cu 40% de Guvernul Bolojan, după 20 de ani

Premierul Ilie Bolojan anunță că, după 20 de ani de la semnarea contractului inițial, Guvernul a reușit să reechilibreze colaborarea cu OMV Petrom pentru următorii 15 ani.

Încă un dosar din justiție este eliminat. ÎCCJ a anulat condamnarea la închisoare a fostului șef al CNAS Lucian Duță
Încă un dosar din justiție este eliminat. ÎCCJ a anulat condamnarea la închisoare a fostului șef al CNAS Lucian Duță

Înalta Curte de Casație și Justiție, condusă de Lia Savonea, a anulat miercuri condamnarea de 6 ani la închisoare a fostului șef al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) Lucian Duță și a dispus încetarea procesului penal pe prescripție.

Cresc taxele și impozitele locale. CCR a respins sesizarea AUR la legea asumată de Guvernul Bolojan
Cresc taxele și impozitele locale. CCR a respins sesizarea AUR la legea asumată de Guvernul Bolojan

Curtea Constituțională a respins, miercuri, sesizarea AUR formulată la CCR împotriva legii care majorează taxele locale de la 1 ianuarie 2026.