Caravanele cu mâncare, tot mai populare. Provocările cu care se confruntă bucătarii
Mâncarea de stradă se găteşte cu profit şi la noi. Festivalurile de gastronomie au devenit adevărate concursuri între bucătăriile mobile, iar preparatele sunt tot mai variate şi mai gustoase.
Câştigul ar fi mai mare de ambele părţi, spun bucătării, dacă ar primi autorizaţii să-şi vândă permanent mâncarea nu doar în weekend, într-un spaţiu organizat.
Claudiu a lucrat nouă ani într-un restaurant chinezesc. De doi ani şi-a deschis o afacere şi colindă țara cu un camion cu mâncare la festivaluri gastronomice.
Claudiu Graur, proprietar de food-truck: „Trebuie, în primul rând, să ai un preparat sau mai multe preparate care să se diferenţieze faţă de ceilalţi vendori şi, cel mai important, să ai bucătari foarte buni."
Un astfel de camion-bucătărie poate costa de la 10.000 de euro până la 70.000, în funcţie de mărime şi dotări. Ovidiu a investit 45.000 de euro în maşină, pe care a transformat-o într-o bucătărie profesională.
Ovidiu Păltineanu, bucătar: „Era gol. Noi l-am echipat, noi l-am făcut aşa cum se vede."
Ca să-şi recupereze investiţia şi să aibă profit, vânzătorii de mâncăruri de stradă spun că trebuie să îşi cucerească zi de zi clienţii.
Vânzător: „Reţetele diversificate, tot timpul venim cu ceva nou, peste concurenţa."
Inclusiv chef Adrian Hădean, care conduce o echipă într-o astfel de bucătărie pe roţi, recunoaşte că nu e uşor să ai succes în branşă.
Chef Adi Hădean: „Noi am ieşit şi anul ăsta cu acelaşi produs ca şi anul trecut, doar că ne-am străduit foarte tare să-l facem un pic mai bun şi un pic mai mare, ăsta-i unul dintre secrete. Şi sigur că e complicat să faci asta fără să pierzi bani sau fără să creşti preţul, ca şi asta am reuşit, să nu creştem preţul."
Fost câştigător Masterchef, Robert Petrescu a preferat să-şi deschidă un restaurant pe roţi şi nu unul clasic.
Robert Petrescu, câştigător Masterchef: „Investiţia pe primul truck mi-am scos-o în 2 evenimente, adică în 2 săptămâni."
Atraşi de numele interesante ale camioanelor sau de mirosuri îmbietoare, gurmanzii nu se lasă aşteptaţi. Totuşi, unii cred că preţurile sunt prea mari.
Bărbat: „Ideea este genială, în Occident se poartă, dar în schimb preţurile în Occident sunt cele mai mici faţă de magazin, faţă de noi, care nu că sunt mari, nici pe litoral, în sezon, nu există aşa ceva! Lumea e atât de săracă, să iei o clătită cu 20 de lei. Nu se poate aşa ceva, incredibil!"
Iar bucătarii spun că ar avea preţuri mai mici, dacă şi-ar putea vinde în fiecare zi mâncarea.
Gabriel Faflei: „În momentul în care îţi doreşti să, nu ştiu, să ai o locaţie permanentă undeva, lucrurile se complică şi intervin foarte multe chestii birocratice. Fiecare primărie ar trebuie să asigure, practic, în planul de urbanism, nişte zone speciale pentru food truck şi accesul la aceste zone să fie mult mai facil."
Caravane cu burgeri, midii, paella şi calamari poposesc în acest weekend în Oradea şi Piteşti.