Șoferii din România ar putea circula pe primii kilometri din autostrada botezat[ A0 până la finalul acestui an. Ce-i drept este vorba doar de 10 din cei peste 100 de kilometri, câți va avea șoseaua care va ocoli Capitala.

Din păcate, lucrările pe acest șantier extrem de important înaintează greu. Două din cele patru loturi din zona de nord nu au fost atribuite nici după 3 ani, iar cea mai importantă porțiune, cea din sud, a fost finalizată în proporție de 5%.

Autostrada de centură care înconjoară Capitala va avea 101 kilometri. Lucrările sunt împărțile pe 7 tronsoane, 4 în partea de Nord a orașului și 3 în sud. Ar trebui să fie gata cel târziu în 2025, spun oficialii din Ministerul Transporturilor. Primii 10 km ar putea fi inaugurați până la finalul anului.

Sudul 2023 deadline-ul, iar nordul 2024. Cu întârzierile de rigoare, hai să zicem că în 2025 avem gata tot ce înseamnă autostrada A0. Dar mai departe de 2025 nu se acceptă întârziere, cu toate riscurile”, a declarat un reprezentant al CNAIR.

Este posibil ca pe lotul 2 să vedem o deschidere pațială în acest an, între DN5 și DN6, între zona Bragadiru și Jilava”, a declarat Asociația Pro Infrastructură.

În sud, unde constructorul este turc lucrările depășesc pe lotul 1 - 30%, iar pe lotul 2 - 53%.

Cu totul altfel stau însă lucrurile pe aproape jumătate din autostradă. În nord licitațiile au început încă din 2019, iar două loturi încă nu au constructor - pentru că lupta se dă mai mult în contestații. În cel mai optimist scenariu contractele pentru Loturile 1 și 3 ar putea fi semnate la finalul acestui an. Și în sud sunt probleme, chiar pe cel mai important tronson de drum.

Ei trebuie să finalizeze în octombrie 2023, deci anul viitor în toamnă, dar problema este că la ora actuală au un grad de execuție de 4%. În stilul acesta s-ar putea trezi în scurt timp cu un certificat negativ, ceea ce ar însemna rezilierea contractului. Nu există o mobilizare corespunzătoare. Constructorii ne promit că de săptămâna viitoare sau în următoarele 2 săptămâni se vor mobiliza”, a mai spus CNAIR.

Pe sud avem contracte semnate în 2019. Suntem în 2022 și noi vorbim de contracte semnate în 2019 pe A0 lotul 3, care este cel mai important de pe sud pentru că unește Autostrada A1 de DN6”, a mai transmis Asociația Pro Infrastructură.

Autostrada zero costă 970 de milioane de euro. Banii vin din fonduri europene. Atunci când va fi gata, șoferii vor putea ajunge de la Autostrada A1 la A2 ocolind Bucureștiul.