Cablul principal al podului peste Dunăre de la Brăila a fost montat. Imagini de la lucrările celui mai scump pod din România
A fost montat cablul principal care susține podul de peste Dunăre de la Brăila. Lucrările la cel mai scump pod din România sunt realizate în proporție de 50%.
„Cablul principal este construit cu metoda Air Spinning şi constă într-un număr mare de fire cu diametrul de 5,38 mm şi cu o lungime, în starea de referinţă, de aproximativ 2.135 m, care se întind între ancorajul Brăila şi ancorajul Jijila. Firele cablului principal sunt din oţel tras la rece şi zincate la cald. Podul peste Dunăre este un pod rutier suspendat aflat în construcţie între municipiul Brăila şi satul Smârdan (jud. Tulcea) din România. Contractul pentru construirea podului a fost semnat la 15 ianuarie 2018, de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ca beneficiar şi asocierea Astaldi – IHI Infrastructure Systems ca antreprenor”, este mesajul care însoţeşte clipul video cu lucrările pe pagina de YouYube Raducu P Drum.
Podul peste Dunăre de la Brăila se va deschide la final de 2022.
Pe pilonii înalți de 192 de metri au fost montate, în luna august, așa-numitele catwalk-uri – adică pasarelele provizorii pe care vor lucra muncitorii care întind cablurile. Imaginea, mai ales în timpul nopții, este spectaculoasă. Firele principale sunt lansate de pe malul din județul Tulcea și traversează Dunărea.
Aceste cabluri subțiri vor fi proiectate până pe malul celălalt, la o distanță de aproximativ doi kilometri. La final vor fi împletite într-un mănunchi cu diametrul de 60 de centimetri. Constructorul spune că, în total, vor fi folosiți 81 de mii de kilometri de cabluri de oțel, care ar putea să înconjoare de două ori Pământul.
Ing. Coreliu Barbu, inginer de poduri: „Firele de cablu au undeva la 5,44 milimetri. Ele vor forma pachete de câte 544 de fire. Pachetele alea se numosc toroane, în termeni tehnici. Și toroanele, la rândul lor, în număr de 16, vor forma cablul principal. Această procedură este pentru prima dată efectuată la noi, în România”.
Viorel Eșanu, responsabil monitorizare lucrări: „Această tehnologie este una foarte complexă, conținând un sistem de scripeți și motoare electrice, care ajută, cu un sistem de funicular, traversarea cablurilor de pe un mal pe celălalt”.
Firele principale, garantate până la 150 de ani, au fost fabricate în Japonia, de singurul producător de astfel de materiale.
Yuya Uchida, manager de proiectare: „Avem două linii. Trimitem un fir către malul de la Brăila, apoi, un alt fir se întoarce spre Jijila. Vor parcurge acest traseu unul câte unul”.
În mare parte, problemele legate de exproprierile pentru șoselele de legătură au fost rezolvate. Compania Națională de Drumuri a obținut avizele și lucrările au început. Vor fi 7 kilometri, de la baza podului, la care se vor adauga 23 de kilometri de drum expres în Brăila și Tulcea.
Gabriel Alexandru, șef de șantier: „Mai sunt mici probleme pe utilități, dar se rezolvă și acestea. Eu zic că nu ar fi niciun motiv să nu se termine în timp”.
Proiectul costă jumătate de miliard de euro, în mare parte bani europeni, iar la el lucrează peste 450 de muncitori. Va fi al treilea pod suspendat din Europa, ca lungime și deschidere centrală, și cel mai mare din România.