România, țara cu o treime din mașini mai vechi de 20 de ani și fără mecanici. Cum se explică lipsa lor
În timp ce o treime din parcul nostru auto este mai vechi de 20 de ani avem din ce în ce mai puţini mecanici.
Este o lipsă acută de meseriaşi, spun cei din domeniu și asta pentru că tinerii care învaţă să facă reparaţii auto aleg să plece în străinătate pentru salarii mai mari.
În aceste condiţii ca să prindă un loc șoferii trebuie să își facă programări și cu săptămâni înainte.
Pe o singură platformă de recrutări sunt disponibile 500 de locuri de muncă pentru mecanici auto.
Salariile variază în funcție de experiență. Un începător poate lua 3.700 de lei net, iar cineva cu peste 5 ani experiență peste 5.000. Cum străinii plătesc mai bine aici, au rămas puţini mecanici buni.
În aceste condiţii la service-uri este coadă.
Bărbat: „Cu programare destul de greu”.
Reporter: Cu cât timp înainte?
Bărbat: ”Cel puțin o săptămână. Să se înființeze școli de meserii.. așa ar trebui..”
Avem nevoie şi de mecanici pentru mașinile electrice, recent intrate pe piaţa doar ca multe școli nu au echipamente pe care elevii să exerseze.
Radu Olariu - Reprezentant Companie de componente auto: „Nu știu cum să schimbe la ultima tehnologie, la echipamentele electrice, la echipamentele cu ambreiaj dublu e ceva SF pentru ei. Din păcate dotările din școli au rămas în multe cazuri ca acum 20 de ani. Pentru electrificare ai nevoie de o altă atestare care trebuie făcută în altă parte în școlile din România nu există o variantă să te specializezi ca electrician pentru vehiculele electrice”.
Peste 3 milioane din cele 10 milioane de mașini din România sunt mai vechi de 20 de ani
Petrișor Covaciu - Directorul deviziei de training: „În fiecare an avem 6800 de elevi care termină cursurile acestor școli tehnice, rata de absorbție în piaţa muncii este una foarte scăzută. Fie că sunt ele hibride, electrice sau cu motoare termice clasice, avem un deficit de personal. Reprezentanții, dealerii nu au personal suficient, iar numărul lor crește de la lună la lună și e evident că ele trebuie reparate undeva”
Ca să îi atragă în domeniu, reprezentanţii service-urilor auto îi iau pe elevi de pe băncile școlilor.
Elena Bălan - Directorul Colegiului Tehnic Valter Mărăcineanu: „Noi avem clase de învăţământ profesional dual, asta înseamnă că avem operatori economici care îi pregătesc pe toată durata celor 3 ani de școlarizare, la perioadele de instruire practică, iar după ce ei termină, după cei 3 ani sunt angajați acolo în proporție de 30%”.
La finalul anului trecut în România erau înmatriculate peste 10 milioane de vehicule. Dintre acestea, peste 3 milioane sunt mai vechi de 20 de ani.