Anul 2025, punct de cotitură în industria auto. Se închid deja fabricile, iar costurile uriașe vor fi plătite de cumpărători
Se anunță o perioadă dificilă pentru industria auto. Unele companii din Europa au început deja să închidă fabrici. Chiar premierul a avertizat că fără industria auto, economia României s-ar putea prăbuși.
Firmele sunt obligate să reducă emisiile de dioxid de carbon ale mașinilor, iar din 2035 nu vor mai putea fabrica autoturisme pe benzină și motorină. Asta, în contextul în care se vând mai puține mașini electrice.
Anul 2025 va aduce principalele schimbări majore care îi îngrijorează pe producătorii auto. Mașinile noi trebuie să emită, în medie, mai puțin dioxid de carbon, iar aceste cerințe vin într-un moment în care automobilele electrice abia se vând.
Dan Vardie, președinte Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România:
„Ne vom trezi în situația în care aceste ținte stabilite de Comisia Europeană pentru 2025 și 2026 nu vor fi atinse, iar consecința faptului că nu vor fi atinse înseamnă amenzi care vor fi aplicate la fiecare mașină vândută care nu îndeplinește condițiile impuse de Comisia Europeană. Probabil că anul viitor vom avea situația unor sume de aproape 16 miliarde de euro. Sancțiuni pe care la sfârșitul zilei nu le plătește nici comisia și nici producătorul, le plătește consumatorul”.
Până în 2035, toate vehiculele noi vândute în Uniunea Europeană vor trebui să fie cu emisii zero. Însă, Comisia Europeană a decis să revizuiască prevederile privind emisiile de dioxid de carbon în 2026, pentru a vedea dacă 2035 este un termen realist. Piaţa auto cere însă ca această reevaluare să aibă loc mai rapid, în 2025. În plus, pentru a face față valului de mașini electrice din China, oficialii de la Bruxelles au impus taxe vamale de până la 38% pentru importurile de mașini din această țară.
Adina Vălean, eurodeputat: „Asta înseamnă practic începutul unui război comercial care poate avea efecte pe piața globală, pe vânzările companiilor noastre producătoare de automobile în piața chineză sau piețele asiatice. Sunt voci care cer, de exemplu, întreruperea sau amânarea unor aplicări ale anumitor legi europene cu impact direct, pentru că industria nu este pregătită.”
Dar fără subvenţii serioase, mașinile electrice pierd teren, şi mai multe fabrici auto și de baterii ori se închid, ori recurg la concedieri.
François Roudier, secretar General OICA (Organizația Internațională a Producătorilor de Vehicule):
„Vedem că multe companii, producători de automobile plus subantreprenori, trebuie să închidă fabrici. Închiderea fabricilor este mereu foarte dificilă. Noi mereu calculăm că un loc de muncă pierdut la o companie înseamnă trei locuri de muncă în domeniul auto. Este o problemă mare în toată Europa și este la fel în toată lumea”.
Pe de altă parte, lipsește și infrastructura pentru a face trecerea la mașinile verzi în totalitate.
Sigrid de Vries, director General ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile):
„Piața nu se dezvoltă suficient de repede, iar cumpărătorii au nevoie de mai multă încredere, ei au nevoie de mai multe stații de încărcare, au nevoie de energie verde și accesibilă”.
Marcel Ciolacu, premierul României: „E un moment când toate forțele politice trebuie să înțeleagă că fără industria auto în România, economia României se prăbușește”.
Vânzările de mașini complet electrice în Uniunea Europeană au scăzut cu 43,9% în luna august față de aceeași perioadă din 2023.
Sursa: Pro TV
Etichete: Comisia Europeana, marcel ciolacu, industria auto,
Dată publicare:
17-10-2024 19:24