ANPC sancţionează Blue Air cu peste zece milioane de lei pentru cursele anulate din 15 iunie
ANPC a anunţat, marţi seară, că sancţionează Blue Air cu peste zece milioane de lei pentru cursele anulate din 15 iunie, până în prezent.
ANPC a anunţat, marţi seară, că sancţionează Blue Air pentru cursele anulate din 15 iunie până în prezent, peste 150.000 de consumatori din 23 de state membre ale Ununii Europene fiind afectaţi. Valoarea totală a sancţiunilor aplicate companiei de către ANPC se ridică la 10 milioane de lei.
„Dat fiind situația generată, pe piață, de comportamentul commercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA și a continuării acesteia, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, o amplă acțiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 - 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, se arată în comunicatul transmis de ANPC.
Astfel, comisarii ANPC au concluzionat următoarele:
- operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente;
- în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 - 12.09.2022, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene;
- practica operatorului economic a avut caracter repetitiv;
- valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare;
- rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR );
- un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a două amenzi contravenționale, una în cuantum de 2 000 000 EURO, și o alta în valoare de 200.000 lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10 094 200 lei, se mai arată în comunicat.
Instituţia precizează că acestora li se adaugă sancţiuni complementare după cum urmează:
- se dispune măsura de remediere;
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piaţă, la dispoziţia consumatorilor, oferte de zbor înşelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora;
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
Haos pe aeroporturile din România. Cum s-a ajuns la blocajul Blue Air
Haos pe aeroporturile din România după ce, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, o companie aeriană nu și-a mai putut plăti costurile de operare a zborurilor.
Ministerul Mediului spune că a blocat conturile Blue Air pentru o datorie de aproape 30 de milioane de lei, taxe neplătite pentru emisiile de carbon ale avioanelor.
Din această cauză, în toată țara, peste 20 de avioane au rămas la sol și mii de oameni nu au mai putut pleca spre destinații din toată Europa.
Compania aeriană dă vina pe ANPC
Blue Air acuză Autoritatea pentru Protecția Consumatorului că a instigat pasagerii să nu mai cumpere bilete, situație care i-a provocat operatorului de zboruri low-cost, pierderi de milioane de euro.
Pe de altă parte, reprezentanții statului, prin vocea ministrului Mediului, au transmis că blocarea conturilor Blue Air, nu era un motiv de suspendare a zborurilor, și au cerut companiei, să le reia, oferind că soluție re-eșalonarea datoriilor.
Blue Air se află într-o situație financiară dificilă și înregistrează pierderi de sute de milioane de lei. De curând, compania a fost amendată cu două milioane de euro de Protecția Consumatorului pentru că a anulat aproape 200.000 de rezervări între aprilie, anul trecut și aprilie 2022.
Comunicatul integral al ANPC poate fi consultat la finalul articolului.