ANALIZA pas cu pas a tragediei SMURD. Cine sunt singurii VINOVATI si cum puteau fi salvate cele patru vieti
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta va fi controlat in amanunt. Cererea este a premierului si vine la 48 de ore de la prabusirea elicopterului SMURD, cu 4 oameni la bord.
O tara intreaga a asistat revoltata la felul in care s-a intervenit.
Martorii si-ar fi dorit ca militarii sa nu faca 16 minute pana la locul tragediei, dar mai ales sa aiba o barca functionala. Toate aceste balbe, de dotare si organizare, au costat cel putin o viata. Insa nu salvatorii care au ajuns in zona sunt vinovati. Ei au facut tot ce era omeneste posibil. Singurii de blamat sunt sefii lor, cei care elaboreaza strategii si analize doar pe hartie, dar carora nu le pasa de adevarata situatie din teren.
Incercam sa analizam pas cu pas felul in care s-a actionat pe lacul Sutghiol, imediat dupa ce elicopterul EC-135, cu 4 oameni la bord, s-a prabusit.
Accidentul aviatic s-a petrecut la ora 16 si 11 minute. Aparatul a cazut in apa dupa o coborare relativ lina, apoi s-a rasturnat. Doi oameni au ramas prinsi in centuri, alti doi au reusit cumva sa iasa la suprafata. Este vorba despre medic si despre pilot.
Singurii care au vazut ce se intamplase au fost locatarii unor blocuri de lux de pe marginea lacului. Ei i-au auzit si pe supravietuitori cerand ajutor.
Martorii au sunat imediat la 112, au anuntat accidentul si au cerut o barca pentru victimele care se aflau la 300 de metri de mal.
Martor: "Le faceam semn cu mainile sa reziste, sa reziste ca or sa vina ajutoarele."
112 a trimis, conform procedurilor actuale, apelul de alerta catre cele trei forte legate la sistem: pompierii de la ISU, medicii de la Ambulanta si politistii.
Acestia au plecat din puncte diferite la ora 16.14. Echipajele de ambulanta au ajuns primele, insa nu puteau interveni pentru ca victimele erau in larg.
Pompierii au trimis trei echipaje din trei locuri diferite. Singurul care avea barca se afla in punctul cel mai indepartat: 16 kilometri.
Monica Dajbog, purtator de cuvant MAI: "Viteza medie de deplasare a autospecialei la fata locului este de 60 km/h. Din cauza condiriilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului in aproximativ 15 minute."
In acest timp, evenimentul devine public iar televiziunile transmit informatii despre accident. La 6 kilometri de locul impactului aeronavei cu apa, mai multi pescari afla ca sunt oameni in lac.
Cornel Tirioaica, pescar: "Ne-a sunat ca a cazut un elicopter. Prima data am luat-o in gluma, nu se poate sa cada elicopterul aici la noi pe ghiol. Mi-a spus "fugi repede, pune motorul ca mor oamenii."
Pescarii au pornit spre locul accidentului cu intarziere si de la o distanta uriasa, insa au ajuns la 3 minute dupa pompieri. De ce?
Pescarul Fierbinteanu Mitica Adrian: "Prima barca de la ISU care a ajuns era dezumflata si cand au pus-o pe apa au constatat ca nu e cheia de la motor si au plecat la rame. Cei de la ISU au pus victima in barca pescarilor ca ei nu aveau motor."
ISU Constanta: "Nu a pornit motorul si atunci am zis ca sa plece cu vasle, ca nu avea rost sa mai intarzie operatiunea de salvare."
Asadar, barca de intervenite era dezumflata iar motorul nu a pornit. Trecusera deja 30 de minute vitale. Pompierii ajung la locul impactului, insa cautarea este lenta. Nu au motor si se misca incet. Tot pescarul este cel care observa prima victima.
Pescarul Cornel: "Fata era putin mai jos, la 20 -30 de centimetri sub apa. Am strigat la baieti si au tras de geaca aia si atunci s-a intors fata cu fata in sus."
Neputinta salvatorilor atinge apogeul in acele momente dramatice.
Pe drumul spre mal, un paramedic sare dintr-o barca in cea a pescarului si incepe manevrele de resuscitare. Pentru Laura Vizireanu, medic de profesie, a fost insa prea tarziu. A petrecut peste 40 de minute sub apa pana sa fie scoasa.
Cautarile au continuat in noapte. Rezultatul? Cele 4 victime au fost recuperate. Doi membri ai echipajului erau prinsi in centuri si nu au putut iesi la suprafata. Ceilalti doi au fost gasiti la luciul apei.
Cat de grave au fost greselile salvatorilor si ce ar trebui schimbat pentru ca pe victimele unor astfel de accidente sa mai fie gasite in viata?
Victor Ponta: "E loc sa imbunatatim intotdeauna."
Adica se vor verifica in amanunt toate dotarile si procedurile. Pana atunci au fost demisi: seful local si seful ISU si prefectul de Constanta.
Dotarea pompierilor a fost in permanenta deficitara. La ultimul bilant al Ministerului de Interne se vorbea despre 80 la suta din logistica ISU ca fiind numai buna de casat. Cu toate acestea, nu s-au gasit bani pentru modernizare.
Pe langa dotare, se adauga pregatirea angajatilor ISU. Aplicatiile pot ajuta un pompier sa invete cum sa procedeze apoi intr-o situatie reala.
Toate acestea insa depind de sefi si nu de cei care merg in teren si care fac ce pot.
Poate ca daca ar fi fost cooptati in acest sistem de alertare si cei de la ''Agentia Romana a Vietii Omenesti pe Mare", dar si Armata, lucurile ar fi stat un pic mai bine.
Mircea Dusa: "Avem acelasi sistem de intervenite ca si ISU."
Diferenta ar fi ca Armata s-a profesionalizat si este mai bine pregatita pentru interventii pe apa sau in munti.
O alta problema este lipsa unei ambarcatiuni de interventie pe lacul Siutghiol. Cu toate ca este o suprafata uriasa de apa, care are numeroase locuinte pe maluri, acolo nu exista un serviciu de urgenta. Pentru ca acest lucru sa se schimbe, ar trebui sa modificata legea. Pana una alta, 4 oameni au murit.