Pilotul a murit inecat, doctorita Laura Vizireanu a avut aceeasi soarta ca Adrian Iovan in Apuseni. Ancheta in tragedia SMURD

×
Codul embed a fost copiat

Tragedia aviatica de la Siutghiol va fi investigata de procurorii militari, din parchetul general. Decizia a fost luata miercuri de procurorul general al Romaniei, dupa ce s-a dovedit ca strangerea probelor este dificila, iar investigatia complicata.

Deja in dosar s-a inceput urmarirea penala pentru ucidere din culpa nerespectarea si neasigurarea normelor de securitate in munca.

Raport medico-legal: pilotul si copilotul au murit inecati

Se investigheaza atat modul in care s-a produs accidentul aviatic, cat si felul inadecvat in care s-a intervenit. Intre timp, Guvernul asteapta demisia prefectului de Constanta.

Potrivit raportului medico-legal, pilotul si copilotul au murit inecati. Doctorita Laura Vizireanu a murit in urma hipotermiei si a socurilor produse in urma accidentului.

Citește și
explicatii, elicopter
Posibilele cauze ale prabusirii elicopterului. Interviu cu experimentatul pilot Octavian Pita: care sunt principalele ipoteze

Pe de alta parte, prefectul Constantei, Radu Volcinski, a fost eliberat din functie in aceasta dupa-amiaza.

Procurorii Parchetului Tribunalului Militar s-au autosesizat si au deschis un dosar penal pentru ucidere din culpa si nerespectarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca.  Doi procurori au fost chiar pe 15 decembrie pe malul lacului pentru cercetarea la fata locului, apoi au continuat ancheta si cu ajutorul politistilor criminalisti.

Pe de alta parte si procurorii DNA au deschis o ancheta privind achizitia elicopterului de catre presedintele consiliului Judetean Constanta Nicusor Constantinescu.

Aparatul de zbor, un EC 135, a fost cumparat initial de consiulul judetean pentru supraveghere si interventie pe Marea Neagra. Acum o luna, elicopterul a trecut la Ministerul de Interne care l-a vopsit, l-a dotat cu echipamente medicale si l-a trimis in misiuni medicale. 

La doua zile dupa prabusirea elicopterului SMURD in lacul Siutghiol, din Constanta, oficialii sunt inca departe de a ne oferi raspunsuri, privind cauzele tragediei.

Persista contradictiile intre declaratiile responsabililor care spun ca s-a facut tot posibilul si cele ale martorilor ce vorbesc despre intarzieri si incidente stanjenitoare.

Dincolo de relatarile cu barca dezumflata, motorul ce nu putea fi pornit sau specialistii ce ar fi intervenit daca ii anunta si pe ei cineva, tragedia este ca au murit 4 oameni.

Si ca, la fel ca in accidentul de la inceputul anului din Muntii Apuseni, autoritatile s-au balbait si nu au fost capabile sa ii salveze.

Cristian Ciortan, iubitul asistentei: "Nu vreau sa condamn pe nimeni, este de vina sistemul, toata lumea se ascunde dupa proceduri, lasam oameni sa moara pentru ca nu avem procedura, nu este normal, acest sistem trebuie recladit".

Nu este singurul care observa ca autoritatile antrenate sa ne salveze si sa ne apere in situatii dificile nu au reactionat suficient de prompt. El a pierdut-o pe femeia pe care o iubea. Pentru oficiali nu este decat o statistica pe care o vor discuta cu respectarea ordinii de zi a Senatului.

Corneliu Dobritoiu, presedintele comisiei de aparare din Senat: "Nu avem o ordine de zi. Orice ordine de zi la capitolul alte subiecte... vom discuta, dar trebuie sa vedem si noi raportul".

Ce spune raportul?

Aeronava a decolat la ora 16,06 de la Aeoportul Kogalniceanu.

Romatsa a anuntat ca elicopterul s-a prabusit la ora 16:16 minute. Ministerul de Interne spune insa ca primul apel de la martori la a venit la 16:11.

Echipajele ar fi plecat la 3 minute dupa ce au primit anuntul. Ambulantele au ajuns primele, insa medicii nu au putut sa intervina pentru ca accidentul era pe apa. Pompierii au pornit din trei puncte din oras, cel mai indepartat fiind la 16 kilometri. Din acest din urma loc au pornit cei care aveau barca si, cum era de asteptat, au ajuns ultimii, dupa 15 minute. Acolo, surpriza.

Pescarul Fierbinteanu Mitica Adrian: "Prima barca de la ISU care a ajuns era dezumflata si cand au pus-o pe apa au constatat ca nu e cheia de la motor si au plecat la rame."

Cu chiu cu vai pompierii au ajuns langa epava, unde s-au intalnit cu pescarii veniti sa dea o mana de ajutor. Ei au gasit de fapt prima victima, pe doctorita, si i-au invitat pe paramedici sa urce in lotca lor, ca sa ajunga mai repede la mal.

"Zic hai sa va duc la mal. Ei ca nu ne porneste motorul. Pai suiti mai repede in barca mea sa va duc la mal ca moare fata in mainile noastrre cum sa facem asa ceva?", a spus unul dintre pescari.

In acest timp, la fata locului ajunge ambarcatiunea motorizata a Agentiei de Salvare pe mare. Nu trebuia sa fie acolo, este afirmatia halucinanta a secretarului de stat Raed Arafat. Barca se conserva pe timpul iernii. Nimeni nu mai este salvat daca are ghinionul sa cada in lacul Siutghiol, 5 luni pe an.

Raed Arafat: "In mod normal aceasta nava nu trebuia sa fie in apa si sa fie conservata. Faptul ca a fost in apa, faptul ca omul a participat cu restul la interventie ii multumim lui."

Autoritatile au numarat apoi orele pana cand au scos toate victimele din apa care avea 2 grade Celsius. Pe rand au fost gasiti copilotul, apoi pilotul si ultima asistenta medicala, prinsa in cabina elicopterului. Doctorita si copilotul ar fi ajuns cumva la suprafata apei, si cel putin unul dintre ei a strigat dupa ajutor.

Urmarea acestei operatiuni?

Gabriel Oprea a dispus schimbarea din functie a sefului Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Constanta, colonel Viorel Jianu, si a propus primului-ministru schimbarea din functie a prefectului judetului Constanta, domnull Radu Volcinschi, care este si presedinte al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta in cadrul Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta.

Ministrul Transporturilor a caracterizat usor cinic aceasta operatiune care ne arata inca o data slabiciunile sistemului de interventii in caz de dezastre din Romania.

Ioan Rus: "S-a actionat foarte bine, din nefericire, rezultatul nu este cel asteptat".

Mai multe raspunsuri s-ar putea sa aflam din analiza resturilor elicopterului, recuperate din apa lacului.

Computerele de bord contin aproape toti parametri zborului, de la altitudine, viteza vantului, viteza de inaintare, practic sunt toate datele din ultimele zeci de minute ale elicopterului.

Acestea vor fi transportate scufundate in apa pentru a nu se deteriora pentru ca hard disk-urile sa nu se oxideze si vor fi trimise in Germania, acolo vor fi decodate si apoi datele trimise pentru analiza in Romania. Am putea afla astfel raspunsul la intrebarea de ce s-a prabusit elicopterul SMURD, de ce patru oameni au pierit in apele inghetate ale Sutghiolului.

Mai ales ca de data aceasta nenorocirea nu s-a mai intamplat intr-o zona izolata din creierii muntilor, ca la tragedia din Apuseni, ci aproape in inima unuia dintre marile orase ale Romaniei.

MAI a prezentat "filmul" de dupa prabusirea elicopterului; durata interventiei, aproape 20 de ore

Interventia in cazul elicopterului SMURD prabusit luni in lacul Siutghiol a durat 11 ore si 59 de minute, operatiunea incheindu-se oficial marti, la ora 4.10, cand a fost adusa la mal ultima victima, precizeaza Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Ora 16.11: se primeste primul apel la 112, prin care se anunta ca un elicopter SMURD s-a prabusit in lacul Siutghiol. Ulterior, la orele 16.12 si 16.14, vin alte apeluri similare

Ora 16.11: ISU Constanta alerteaza fortele din subordine si ordona trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operational de la nivelul IGSU, fiind luate masuri conform procedurilor operationale pentru acest tip de eveniment

Ora 16.12: sunt trimise doua autospeciale de interventie cu o barca si zece subofiteri de la Detasamentul Constanta, care au ajuns dupa aproximativ 15 minute, la 16.29. Concomitent, sunt alertate echipajele medicale de urgenta prespitaliceasca (ambulanta si SMURD), care ajung, la randul lor, tot dupa aproape 15 minute

Ora 16.15: ministrul Afacerilor Interne Gabriel Oprea, activeaza Centrul Operational de Comanda al MAI, precum si Centrul Operational de Comanda al Guvernului

Ora 16.15: informatia despre producerea accidentului este comunicata sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta, secretarul de stat Raed Arafat

Ora 16.16: Centrul de Coordonare ROMATSA este informat prin intermediul sistemului unic de urgenta 112 ca aeronava s-a prabusit in lacul Siutghiol - Mamaia, la 500 de metri de mal

Ora 16.17: este declansata faza de cautare-salvare la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA

Ora 16.17: prima ambulanta din cadrul Serviciului Judetean de Ambulanta Constanta ajunge la locul accidentului.
Ora 16.18: este alertata echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Constanta si a Centrului de Antrenament al ISU Constanta

Ora 16.20: Capitania Midia, care are in subordine Oficiul de Capitanie Mamaia, este sesizata de o persoana ca un elicopter s-a prabusit in lacul Siutghiol. La 16.25, Capitania cere Agentiei Romane pentru Salvarea Victimelor Omenesti pe Mare, respectiv conducatorului salupei Jupiter, sa se prezinte la ambarcatiune, pentru a participa la interventie

Ora 16.29: fortele ISU Constanta ajung la mal si observa resturi ale aeronavei

Ora 16.30: ISU Constanta prin Garda de Coasta - SCOMAR anunta Autoritatea Navala Romana despre producerea evenimentului

Ora 16.31: dupa aproximativ 20 minute de la momentul alarmarii, este lansata prima barca pneumatica ISU de zece persoane pentru cautare-salvare, al carei motor porneste la sfoara, si nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizata in interventie, cu ajutorul vaslelor

Ora 16.40: ISU Constanta activeaza Planul de cooperare cu Ministerul Apararii Nationale

Ora 16.45: este recuperata din apa prima victima, dr. Laura Vizireanu, de catre echipajul ISU din prima barca si se incep manevrele de resuscitare. Victima este transferata intr-o barca civila cu motor, insotita de un paramedic SMURD, care continua manevrele de resuscitare pana la preluarea pe mal de catre echipajul de ambulanta. Personalul ISU din prima barca ramane la fata locului, pentru a continua actiunea de cautare-salvare

Ora 16.47: la 35 de minute de la anuntarea accidentului, se lanseaza la apa cea de a doua barca cu motor a ISU Constanta

Ora 16.49: este solicitata interventia echipei de scafandri a Centrului 39 Constanta apartinand Ministerului Apararii Nationale

Ora 16.50: salupa Jupiter a Agentiei Romane pentru Salvarea Victimelor Omenesti pe Mare ajunge la locul accidentului, oferind sprijin in operatiunea de cautare

Ora 16.54: este lansata la apa a treia barca cu motor pentru operatiuni de cautare-salvare

Ora 17.07: se solicita scafandri de la Garda de Coasta, iar la 17.12 scafandrii de la ISU Constanta incep cautarea victimelor

Ora 17.50: fortele Ministerului Apararii Nationale intervin in sprijinul actiunilor de cautare

Ora 18.30: Garda de Coasta aduce la fata locului doua ambarcatiuni, patru scafandri, trei echipamente de vedere pe timp de noapte si un sonar performant

Ora 21.18: este gasit, de catre scafandrii ISU Constanta, copilotul Ginel Claudiu Cracanel, imobilizat in scaunul elicopterului, la adancimea de patru metri

Ora 21.30: copilotul este adus la mal de catre ISU Constanta si incep manevrele de resuscitare. La 21.47, acesta este transportat la UPU Constanta, unde ajunge la 22,00, cand sunt continuate manevrele de resuscitare. La ora 1.30, copilotul este declarat decedat.

Ora 22.00: este gasita si carlinga elicopterului, la o adancime de 4,4 metri, pe un fund de apa malos

Ora 23.00: o echipa apartinand Marine Research, cu ajutorul unei ambarcatiuni de la Garda de Coasta, incepe cautarile cu un sonar multi-unda

Ora 23.45: este declarat decesul primei victime recuperate - dr. Laura Vizireanu

Ora 23.50: este gasita a treia victima, pilotul Petre Corneliu Catuneanu, la aproximativ 10 metri de carlinga

Ora 00.35: pilotul Catuneanu este adus in UPU, unde este declarat mort

Ora 3.30, este gasita a patra victima, asistenta Gabriela Claudia Harton, prinsa in centura in carlinga epavei

Ora 4.10: asistenta este adusa la mal, preluata de ambulanta si i se fac manevrele medicale specifice. La 4.30 este adusa la UPU, unde se declara decesul. Se incheie operatiunea de cautare si se iau masuri pentru conservarea locului faptei, in vederea continuarii cercetarii la fata locului pe timpul zilei.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Imagini din arhiva cu doctorita Laura Vizireanu. Baiatul de 9 ani al femeii nu intelege ce s-a intamplat cu mama lui
Imagini din arhiva cu doctorita Laura Vizireanu. Baiatul de 9 ani al femeii nu intelege ce s-a intamplat cu mama lui

Doctorita Laura Vizireanu nu a trait decat 39 de ani. A pierit la datorie si s-a intors acasa la Braila, in sicriu. Zeci de rude si prieteni au asteptat sosirea convoiului funerar la Catedrala Nasterea Domnului.

Posibilele cauze ale prabusirii elicopterului. Interviu cu experimentatul pilot Octavian Pita: care sunt principalele ipoteze
Posibilele cauze ale prabusirii elicopterului. Interviu cu experimentatul pilot Octavian Pita: care sunt principalele ipoteze

Martorii spun ca elicopterul a coborat lin, de parca nimic nu s-ar fi intamplat, si se asteptau ca aparatul sa urce la loc in orice moment.

Cine sunt pilotul si copilotul elicopterului SMURD prabusit. Discursul tinut de unul dintre ei pe 1 decembrie e tulburator
Cine sunt pilotul si copilotul elicopterului SMURD prabusit. Discursul tinut de unul dintre ei pe 1 decembrie e tulburator

Pilotul Petre Catuneanu si copilotul Claudiu Cracanel au murit in apele lacului Siutghiol, unde s-a prabusit elicopterul pe care-l conduceau impreuna.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.