Parchetul a inceput urmarirea PENALA pentru ucidere din culpa si neglijenta in serviciu in cazul tragediei din Apuseni

×
Codul embed a fost copiat

Procurorii militari au inceput urmarirea penala in cazul avionului prabusit in muntii Apuseni, in care si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si rezidenta Aura Ion.

Anchetatorii fac cercetari pentru ucidere si vatamare corporala din culpa, dar si neglijenta in serviciu. Deocamdata nu au nominalizat niciun suspect, precizand ca mai asteapta expertizele tehnice. Vor fi audiati, spun procurorii, atat cei care au pregatit si coordonat zborul, cat si responsabilii cu operatiunile de alarmare, cautare si salvare a victimelor.

Biroul de informare publica si relatii cu presa din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este imputernicit sa aduca la cunostinta opiniei publice urmatoarele:

In continuarea cercetarilor in cauza privind accidentul aviatic din data de 20 ianuarie 2014, inregistrata la Sectia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, ca urmare a declinarii de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, procurorii au dispus, la data de 11.02.2014, prin ordonanta, inceperea urmaririi penale cu privire la comiterea infractiunilor de ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu.

Urmeaza ca, in raport de documentele cu caracter tehnic care vor fi transmise si analizate la nivelul acestei unitati de parchet militar, sa se procedeze la audierea persoanelor cu atributii, atat in pregatirea si coordonarea zborului aeronavei YR-BNP, tip BN2, cat si in coordonarea operatiunilor de alarmare, localizare, cautare si salvare a victimelor catastrofei aviatice. Pe masura derularii cercetarilor, vom informa opinia publica.  - se arata in comunicatul facut public de Parchet.

Citește și
avion recuperat
STS sustine ca a fost atacat pe nedrept de televiziuni in cazul accidentului aviatic din Apuseni si a sesizat CNA
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

Cine raspunde in cazul accidentului aviatic din Apuseni

Procurorul general al Romaniei, Tiberiu Nitu, declara recent ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni pot raspunde penal atat persoane fizice, cat si persoane juridice.

Tiberiu Nitu preciza ca expertii de la CIAS nu s-au pronuntat cu privire la epava, acestia fiind "in faza preliminara de evaluare". "Au aparut si alte elemente in legatura cu aceasta legatura de cauzalitate, astfel incat procurorii de la Sectia Parchetelor Militare sunt cei care, in urma anchetei, vor putea concluziona atat asupra cauzelor accidentului, cat si asupra legaturii de cauzalitate dintre accident si moartea victimelor", mai spunea Nitu.

Cercetarile in dosarul accidentului din Apuseni sunt continuate de procurorii militari din Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie (PICCJ), dupa ce Parchetul Curtii de Apel Alba Iulia si-a declinat competenta, in 4 februarie, din cauza ca trebuie audiate persoane din institutii centrale ale statului cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta.

Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazar, declara atunci ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni exista "suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza, persoane care au calitatea de ministru".

Augustin Lazar mai spunea ca in ancheta "exista suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari", fapt care ar atrage competenta procurorului militar.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia au facut cercetarea locului producerii accidentului si au ridicat mijloace materiale de proba. De asemenea, au fost audiate persoanele ranite in accident, medici de urgenta, personalul ISU, al Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, padurarii care au participat la cautari. Procurorii au dispus si efectuarea unor rapoarte medico-legale, fiind solicitate si depuse documentele relevante de la institutiile in cauza.

"Mijloacele materiale de proba ridicate de la locul producerii accidentului (aparatul GPS si statia ELT) au fost predate investigatorilor CIAS, urmand a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate", potrivit PICCJ.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata in accidentul aviatic produs in 20 ianuarie, in Muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba.

In accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sfanta Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

FILMUL ACCIDENTULUI

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

In urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, in timp ce directorul general si directorul de operatiuni ai ROMATSA au demisionat.

De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta. Tot in urma accidentului aviatic a demisionat din functie si fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara ca la MAI nu s-a organizat celula de criza si ca regreta ca tragedia a avut loc in mandatul sau.

Presedintele Traian Basescu a declarat in 2 februarie, dupa sedinta CSAT, ca in ultima perioada "s-a instalat public, prin persistenta unor minciuni", ca STS trebuia sa faca localizarea exacta a locului accidentului, spunand ca acest lucru e o minciuna si ca STS nu are nici echipament si nici dreptul legal.

Basescu a mai spus ca daca cineva poate dovedi ca STS are capabilitati mai mari decat cele prezentate pentru cazul accidentului aviatic din Apuseni, atunci nu va sta pe ganduri in ceea ce priveste cererea de demitere a directorului Serviciului. Solicitarea de demitere a directorului STS a fost formulata de premierul Victor Ponta si discutata in sedinta CSAT.

Si ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat ca, din punctul sau de vedere, cuprins si intr-un raport al ministerului, este o "speculatie" afirmatia potrivit careia STS a transmis coordonate eronate in cazul accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

Ea a precizat ca nu s-a putut face localizarea prin sistemele ROMATSA, pentru ca antena care emitea pe frecventa de 406 MHz si putea face localizarea prin sistemul de la Moscova a fost rupta in momentul impactului, fapt care a ingreunat procedura de salvare. Ramona Manescu a aratat ca mai exista o investigatie in curs a CIAS, aflat in subordinea Ministerului Transporturilor, care va stabili cauzele accidentului.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Copilotul Razvan Petrescu a trecut peste cea mai grea perioada. Ce urmeaza pentru supravietuitorul din Apuseni
Copilotul Razvan Petrescu a trecut peste cea mai grea perioada. Ce urmeaza pentru supravietuitorul din Apuseni

Dupa aproape 4 saptamani de la tragedia aviatica din Muntii Apuseni, copilotul Razvan Petrescu a depasit cea mai critica perioada.

STS sustine ca a fost atacat pe nedrept de televiziuni in cazul accidentului aviatic din Apuseni si a sesizat CNA
STS sustine ca a fost atacat pe nedrept de televiziuni in cazul accidentului aviatic din Apuseni si a sesizat CNA

Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) a sesizat Consiliul National al Audiovizualului (CNA) in legatura cu faptul ca televiziunile au dezinformat telespectatorii in cazul accidentului aviatic din Apuseni.

Cererea trimisa Comisiei Europene: Legile privind 112 trebuie schimbate. Victimele din Apuseni puteau fi gasite la timp
Cererea trimisa Comisiei Europene: Legile privind 112 trebuie schimbate. Victimele din Apuseni puteau fi gasite la timp

Asociatia Europeana a Numarului de Urgenta spune ca legile privind sistemul 112 trebuie schimbate. Operatorii de telefonie mobila ar trebui sa fie obligati sa transmita informatii despre locul exact a apelantului.

Recomandări
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.

Cod roșu şi portocaliu de viscol în mai multe județe. O porțiune din A1 a fost închisă. Rafale puternice de vânt
Cod roșu şi portocaliu de viscol în mai multe județe. O porțiune din A1 a fost închisă. Rafale puternice de vânt

În mai multe zone din țară se circulă cu dificultate, vineri. În județele. ANM a emis cod roșu și portocaliu de viscol pe parcursul zilei în mai multe zone. Este de asemenea în vigoare și o avertizare de vânt puternic.

Supraconsumul și poluarea cu microplastice ne omoară cu zile. “Consumăm toți echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”
Supraconsumul și poluarea cu microplastice ne omoară cu zile. “Consumăm toți echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”

Supraconsumul și poluarea cu microplastice au ajuns la niveluri atât de mari încât “fiecare dintre noi consumăm echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”.