Cel mai în vogă actor din România. Iulian Postelnicu apare în mai toate filmele românești premiate internațional
Iulian Postelnicu este un artist pe val, cel mai în vogă din cinematografia de la noi. Este actor și scenarist, iar în țară are deja în palmares 4 premii GOPO.
În ultimi ani a jucat în mai toate filmele premiate internațional, iar regizorii se întrec pentru a-l avea în distribuțiile lor. Se scriu roluri special pentru el iar criticii de film îl laudă pentru că reușește performanțe uluitoare, cu personaje aparent banale. Are succes și în filmul de festival, dar și în comedii. Este și unul dintre scenariștii serialului Las Fierbinți, fiind este un virtuoz al umorului și satirei politice. A absolvit la clasa lui Dem Rădulescu și de mic a fost pasionat de literatură și scenarii cu mult haz.
Iulian Postelnicu este cel mai în vogă actor de film de la noi, o spun oamenii din cinematografia românească. La 46 de ani, are patru premii GOPO în palmares, două pentru roluri principale, unul pentru rol secundar și încă unul pentru scenariu.
Alegeri 2024
14:13
EXIT-POLL ALEGERI PARLAMENTARE 2024. Primele date de la exit-poll-ul CURS au apărut în spațiul public și anunță o surpriză
13:49
LIVE TEXT | Alegerile Parlamentare 2024 în diaspora. Peste 350.000 de români au votat în stăinătate
13:31
Candidații înscriși la alegerile parlamentare 2024. Cine candidează pentru Camera Deputaților și Senat
13:12
LIVE TEXT | Alegeri parlamentare 2024. Prezența la vot până la ora 13:00 este aproape dublă față de 2020
Se scriu roluri special pentru el, iar oamenii de film îl vor în distribuțiile lor. Succesul vine după o serie de filme cu recunoaștere internațională. Cel mai recent – „Anul nou care n-a fost”, în care joacă rolul unui securist din perioada comunistă, a luat nu mai puțin de 4 premii în acest an, la Veneția.
Bogdan Mureșanu, regizor: „Am scris rolul cu Iulian în gând.”
Cu „Un etaj mai jos” a ajuns la Un Certain Regard, de la Cannes.
Iulian Postelnicu, actor: „Îmi imaginam că o să fie mult mai ușor și mult mai repede, în capul meu. Când eram pe la sfârșitul facultății, eu îmi spuneam sincer: după 25 de ani, iau OSCAR! Jur, da, da. Dar ești pe drumul cel bun, să zic așa. Sunt mai relaxat, din fericire, pentru că eu sunt foarte norocos. Sunt mega norocos cu tot traseul pe care l-am avut, chiar dacă au fost hopurile astea și perioade foarte lungi de timp în care n-am făcut nimic, dar tot norocos sunt.”
Criticii de film scriu că este unul dintre acei artiști care n-au nevoie de cuvinte pentru a transmite, sau că stăpânește abil gestul discret și… tăcerea. Face roluri mari, cu gesturi mici, cu care trezește simpatie pentru personaje aparent demne de dispreț.
Iulian Postelnicu, actor: „E abuziv, nu rezolvă problemele oamenilor.”
Paul Negoescu, regizor: „Un actor foarte serios și un om mișto.”
Bogdan Mureșanu, regizor: „Îmi plăcea felul în care își ascunde emoțiile și nu le poți citi.”
A impresionat și în „Libertate”, film premiat, de asemenea, în Franța, Germania și Serbia. Pelicula i-a făcut pe critici să plonjeze în tumultul evenimentelor din 1989, la Sibiu, odată cu fuga lui Ceaușescu. Haosul de la momentul Revoluției e surprins în reacțiile și limbajul personajelor, iar Iulian Postelnicu convinge, în pielea comandantului garnizoanei din Sibiu.
Tudor Giurgiu, regizor: „Pentru mine, Iulian e actorul ideal cu care ți-ai dori să lucrezi. E un actor care scrie, are simțul replicii, intonației. E foarte inteligent.”
Lasă impresia unui om din popor, aparent banal, și asta se caută în filmul actual.
Tudor Giurgiu, regizor: „E cameleonic, poate face roluri de compoziție foarte interesante... E doar începutul unei mari cariere în film.”
Iulian Postelnicu, actor: „Ăsta e hazul românesc, domnule, nu-ți place, te uiți în altă parte.”
Consacrarea a venit în 2019, când a uimit într-un thriller psihologic, AREST, în care se transformă în fața camerelor de filmare într-un pușcăriaș-torționar detestabil, unul din numeroșii deținuți puși să terorizeze intelectuali, în pușcăriile Epocii de Aur.
L-am întrebat pe Iulian pe ce ar pune accent, dacă ar scrie un scenariu despre viața și cariera lui, de până acum.
Iulian Postelnicu, actor: „Pe ridicolul, pe naivitatea de atunci, pe aroganța de la alte situații, din alte momente, așa, pe prostie, da iarăși aș spune naivitate. Mai multe greșeli, pe greșeli.”
A absolvit la clasa lui Dem Rădulescu și imediat după facultate a resimțit șocul de a nu primi deloc oferte, nici măcar pentru roluri mici, de figurație. Vreo 4 ani a stat la București, mai mult pe banii părinților, și viața de actor a însemnat pachete și sprijin financiar de acasă, de la Focșani. A fost la un pas, prin 2006, de a pleca definitiv în Cipru, pentru un loc de muncă în industria HoReCa. Își făcuse bagajele când a primit un telefon ca să joace și mai ales să scrie pentru un serial de televiziune, la PRO TV. De atunci a apărut în producții ca „Serviciul Român de Comedie”, alături de trupa Divertis, dar și în alte seriale de televiziune.
Venea de la secția de mate-info a celui mai bun liceu din oraș, unde a dat la sfatul părinților, ambii absolvenți de Politehnică. Era însă pasionat de compuneri și poezie și s-a înscris într-o trupă de liceeni care puneau în scenă piese prin școli. Tot el s-a ocupat și de filmarea cu clasa, pe care să o aibă amintire, pentru anii de liceu.
Are o soră cu 4 ani mai mică, stabilită cu familia în Elveția. Deși inițial nu a vrut să-și dezamăgească părinții, care-l vedeau inginer, a plecat singur la examenele de la UNATC, din capitală. A intrat din prima, deși tatăl povestește că n-au crezut că va reuși.
A cunoscut copilăria trăită în comunism, cu lipsuri, cântece patriotice pentru partid și conducător și cu un sistem școlar drastic. După care a urmat o adolescență în libertate, cu anii de tranziție ai democrației, când a descoperit o Românie cu de toate – kitsch, importuri de la turci, cu poleială ieftină, dar și cu multă bășcălie față de problemele cotidiene.
Iulian Postelnicu, actor: „Eu cred că e o trăsătură care nu ține numai de noi. Hazul ăsta la necaz, dacă te uiți în istoria literaturii sau a dramaturgiei, în filme, foarte multe nații, foarte multe popoare fac haz la necaz. Nouă ni se pare că, da, e al nostru. Noi l-am inventat, dar nu e chiar așa, știi? Iar apoi, legat de cât de mult te ajută, te ajută, nu știu. Mi se pare emoțional, te distrage, te destinde. De altfel, problema nu e rezolvată de comedie. Dacă ai o țară stricată, la fel râzi un pic așa, poate. Dar apoi trebuie cineva să o repare.”
E unul dintre cei 6 scenariști principali ai serialului Las Fierbinți și scrie texte alături de alți actori – Leonid Doni (polițistul Robi), dar și Adrian Văncică (faimosul Celentano).
La primăria fictivă din serialul Las Fierbinți, Iulian menționează de ce ține cont când scrie replicile protagoniștilor.
Iulian Postelnicu, actor: „Goana după ciolan. Să știi cum să te agăți de scaun și să nu-i mai dai drumul. Devine parte din tine, din fond.”
Are un fiu de 9 ani, Luca, dintr-o relație anterioară, și de 2 ani formează un cuplu cu Mădălina, activistă într-o asociație care aduce teatrul și actul artistic în școlile de la noi.
Mădălina: „E un om liniștit, bun, calm și un bun partener.”
Iulian a jucat alături de băiatul lui, în „Oameni de treabă”, și își face timp aproape zilnic să fie cu el, când nu are deplasări pentru filmări.
Luca: „E un tată bun, m-a ajutat la un proiect cu școala.”
De 5 ani aleargă în fiecare dimineață, indiferent unde s-ar afla. A alergat și la maratoane caritabile, pentru a strânge fonduri pentru copiii din medii defavorizate.
Iulian Postelnicu a fost la un pas să emigreze, dar a rămas. Filmul românesc are un specialist al gesturilor reținute, care exprimă enorm. Un scriitor care îmbină ridicolul cu drama. Un actor de film versatil, un povestitor abil, dar și un om bine ancorat în realitățile de la noi, din trecut și prezent. Un creator de univers ca o oglindă, pusă în fața unui public care să fie mai exigent, mai atent și mai implicat la ce se întâmplă în jur.
Iulian Postelnicu, actor: „Ca atunci când te-a pus să speli un covor, nu îl pierzi odată, ci pe bucăți, câte o bucățică, și așa vezi niște petice de lumină. Sunt importante. Da, important e să speri în continuare să termini covorul. Ochiul critic și să încercăm fiecare să nu ne mai uităm să nu mai cerem atât de mult celorlalți să se schimbe pentru noi. Și cumva să ne facem fiecare treaba cât putem de bine în colțișorul nostru. Dar chestia asta, iarăși, înseamnă că lucrurile se vor schimba de jos în sus, în foarte mult timp. Mulțumesc, dar și de educație. Ține de mai multe, nu? Că e greu să începi să îți faci treaba, dacă tu ai fost învățat într-un fel. Ține mult de educație, ține mult de ce se întâmplă în ciclurile astea primare: la preșcolari, la gimnaziu, de felul în care profesorii înșiși tratează și învață copiii să accepte sau nu o acțiune abuzivă. De exemplu, de la vârful catedrei: eu, profesor, eu, învățător, îți dictez, iar tu asculți? Tu iei chestia asta ca fiind normală și ajungi să o replici apoi când ești adult. Se simte. Și poate ar trebui puse în lumină și modelele astea, așa cum ne-am dori să fie. Poate chestia asta ajută, adică, în momentul în care ești înconjurat numai de lucruri nașpa, de negru, și nu vezi nicăieri o luminiță, zici: „Bă, așa este, nu se poate altfel, așa trebuie să fiu.” Dacă vezi însă că în alt loc funcționează altfel și mai bine, îți dă un pic de curaj să încerci și tu un alt fel. Să nu accepți situația asta așa cum e ea.”
Iulian Postelnicu are iscusința de a profita de experiența unor vremuri vechi, pentru a contura personaje pentru vremuri noi. Când nu joacă, se ancorează în scris. Are simțul dialogului și al umorului, dar și speranța că oamenii care îi vor descoperi personajele vor înțelege că impostura, șmecheria, găinăriile, corupția și nevolnicia sunt de admirat… doar în ficțiune. Și că noi, românii, ne schimbăm dacă le eliminăm, una câte una.
De 1 Decembrie ai chef de România, ai chef de PRO TV!