Un ambasador neoficial al Romaniei: Remus Azoitei, colectionarul de Dacia 1300
Cunoscutul violonist stabilit in Marea Britanie conduce zilnic o masina care ii aminteste de cea a tatalui sau.
“Fantastic”, “superb”. La Wigmore Hall din Londra publicul il aplauda de minute bune pe violonistul roman Remus Azoitei. Unii au batut zeci, chiar sute de kilometri ca sa-l vada. E cel mai tanar membru din istoria Academiei Regale de Muzica din Marea Britanie, a invatat la celebra scoala Juilliard din New York si a primit aplauze pe toate marile scene ale lumii. Gratie talentului si a celor 36 de ani de studiu al viorii, Remus Azoitei duce o viata buna. Altcineva in locul lui si-ar fi luat masina scumpa. El conduce o Dacia 1300.
Pentru melomani, Remus Azoitei este un muzician sensibil, cu o tehnica stralucita, laudat de Washington Post sau de Gramophone. Pentru prietenii lui dacioti de pe forumul miniauto.ro, remusro e un fanatic. Casa lui din centrul Londrei e plina de machete de Dacia 1300, numele romanesc al lui Renault 12. Are sute si sute de exemplare, unele extrem de rare si de scumpe.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pe forum, locul de intalnire al colectionarilor romani de machete, Remus e un fel de guru. Stie tot ce se poate sti despre Dacia 1300/Renault 12, iar cuvantul lui are mare greutate. Doar este unul dintre cei mai mari colectionari ai automobilului care a facut istorie in Romania.
“Masina tatalui meu era o Dacie 1300 din 1974, frumoasa, bleu ciel, luata din lotul de export. Avea carburator Solex. Tatal meu a suferit mult pana a luat-o si efectiv curata barele zilnic la ea. Inainte sa ia tramvaiul si sa plece la serviciu, ca nu era benzina pe vremea aceea, avea program de lustruire”, spune remusro, numele lui de pe forum.
A inceput sa colectioneze machete gandindu-se chiar la asta. “Intr-o noapte, prin octombrie - noiembrie 2008, am visat masina tatalui meu. Mi-a aparut in vis. A doua zi, dimineata, m-am dus la computer. Nici nu stiam ca exista machete auto. Am cautat pe Google si mi-au aparut machete de Renault 12, pentru ca la Dacia 1300 nu era nimic. Am ramas trasnit efectiv”, povesteste el. La scurt timp, masina macheta i-a ajuns acasa. “Am ramas electrizat. O luam in turnee. Aveam concert la Berlin, cu Filarmonica. Era pe noptiera, ca mi-era draga. Era un Renault 12 Gordini, albastru” :
De atunci, in tocul viorii lui Remus au fost tot timpul masinute. Dupa concertele lui sustinute la Carnegie Hall din New York, Bruxelles, Viena sau Copenhaga isi facea timp sa schimbe impresii cu alti colectionari. “La Amsterdam luasem o macheta rara, verde, fabricata de Tomte. Niste machete scumpe, plastic-vinilin. Luasem legatura cu cineva din Olanda, care avea una de vanzare. I-am spus ca am concert la Amsterdam, luna viitoare. El nu era din Amsterdam, ci din Tilburg, care era departe. A venit omul cu sotia, mi-a impachetat masinuta cu fundita. Le-am dat bilete la concert, i-am platit macheta. A fost asa de incantat! Am ramas prieteni buni. Asta e o alta idee cu facutul prietenilor prin intermediul machetelor. Am platit mult pe masinuta. Nevasta mea nu va sti niciodata cat!”
Macheta cumparata de la familia olandeza este si cea care l-a costat cel mai mult, pana acum, pe Remus. Intre timp, a reusit sa faca rost de altele, mai valoroase. “Dar le-am luat printr-un noroc chior. Nu stiau oamenii ce machete au”, spune el.
“Cel mai greu moment, si sunt sigur ca prietenii de pe miniauto care au colectii mari au simtit la fel, este cand pornesti totul din joaca asa, ca un capriciu, dupa care devii atat de pasionat, incat gluma se ingroasa rau. Apoi, cand te uiti la totul in mod serios, iti dai seama ca ai cheltuit ENORM, dar pe de alta parte nu ai cum sa mai dai inapoi! Oricum, am facut mari sacrificii banesti, strangi cureaua la multe altele”, le spunea Remus prietenilor de pe forum.
Acum recunoaste. Are cam tot ce isi poate dori un colectionar de Renault 12. Totusi, scaneaza zilnic eBay, iar pe forum intra oricand are 3 minute libere. Mereu apare ceva acolo. E o ocazie fantastica sa faca rost de modele unicat, pentru ca sunt si useri care modifica machete. De la Schumy07 a cumparat un dric si cateva Renault-uri 12 de competitie.
Pentru cei care modifica machete, Remus are un respect deosebit si incearca sa ii incurajeze. A fost si sponsorul unui concurs de transformat Dacia Papuc, recent aparuta la chioscurile din Romania, la care a oferit drept premiu masini din colectia sa. A spus din start ca juriul va decide dupa trei criterii: imaginatie, umor si executie. "Ideea mea a fost sa incurajez lumea sa-si gaseasca talente de care nu ar fi stiut. Concursul a generat pasiuni si chiar o mica telenovela. Au aparut unele creatii senzationale. Am fost foarte impresionat. Splendid, splendid!”, spune el. O banala Dacia Pickup galbena a ajuns sa fie transformata in dric, masina militara, Dacia-avion sau masina de deszapezire.
Remus cumpara creatii inedite si de la machetistii din Franta, de altfel tara de bastina a lui Renault 12. “Ii cerusem lui Sebastien, machetistul meu din Franta, o "africana" cu antena si se plangea ca are numai antene groase, deoarece nu reuseste sa gaseasca din acelea subtiri... Si atunci am desfacut eu o coarda de la vioara mea, ca doar e otel suedez inoxidabil super tare, flexibil si foarte subtire, am taiat coarda in bucati si i-am trimis-o in Franta prin posta. Rezultatul este extraordinar, ma felicit pentru idee!”, scria remusro, la un moment dat, pe forum. Asa arata "africana" lui:
De cele mai multe ori, insa, vioara si pasiunea pentru machetele nu se intersecteaza. "Prietenii mei muzicieni imi cunosc foarte putin pasiunea. O tin pentru mine. Incerc sa ma raman discret. Am comunitatea mea pe forum si pe daciaclub.ro, pentru ca am si masini mari. Ei sunt prietenii mei si ei imi impartasesc pasiunea”, spune el.
Pe forumul cu masinute intra tot felul de oameni. Unul lucreaza intr-o banca, altul la o firma de IT, altul in constructii sau transport. Daca nu era Remus, multi dintre ei n-ar fi ascultat niciodata muzica clasica. Dar la concertele lui vin de drag si il aplauda cu tot sufletul. E de-al lor si se vede ca e talentat. “Remus n-are cum sa nu-ti placa”, spune Ov de pe daciaclub.ro, IT-ist de meserie.
Atunci cand sta de vorba cu daciotii, nu ti-ai da seama ca ar fi in elita lumii muzicale. E pur si simplu unul dintre nebunii nostalgici, pasionati de Dacia / Renault 12. “E foarte modest. Mi-a placut ca, desi sta de ani buni in Marea Britanie, nu are niciun defect in a vorbi in limba romana, lucru care unora li se intampla dupa un an sau doi de sedere”, spune Piniuli de pe miniauto.ro, acum consultant pentru firmele care produc machete. Si Schumy07 crede acelasi lucru: “Remus e un tip deschis, sociabil. E modest si generos, calitati rar intalnite la oamenii din ziua de astazi”.
Acum, Remus are un singur regret: ca familia lui a vandut, dupa Revolutie, Dacia veche bleu ciel pentru a-si lua masina straina, cum era atunci la moda. “L-am luat pe tatal meu de la aeroport, aici, la Londra, in R12-le meu, si pe undeva am simtit ca s-a reinnodat un fir peste timp. I-a placut la nebunie masina mea R12 alba ca lapticul, era prima data cand a vazut-o”, spune Remus.
---
Remus Azoitei s-a nascut la Galati, pe 6 septembrie 1971. A inceput sa studieze vioara la 5 ani, iar la 8 ani debuta cu Orchestra Simfonica din orasul sau natal. In 1995 a absolvit Conservatorul din Bucuresti la clasa profesorului Daniel Podlovski. Obtine, apoi, o bursa de studii la cunoscuta academie de muzica Juilliard din New York, unde studiaza cu Dorothy Delay si Itzhak Perlman. In 2001, devine cel mai tanar profesor de vioara din istoria Academiei Regale de Muzica din Londra. In 2005, Remus a fost decorat de Presedintele Romaniei cu Ordinul Meritul Cultural in grad de Ofiter. In 2007, pune bazele Societatii Enescu din Londra, institutie la care este membru fondator si director artistic.
Remus Azoitei a inregistrat in premiera mondiala integrala lucrarilor pentru vioara si pian de George Enescu, impreuna cu pianistul Eduard Stan. Elevilor lui de la Academia Regala de Muzica din Londra le face cunostinta cu marele compozitor roman.
Un material de Andrada Fiscutean
Sursa: miniauto.ro, arhiva personala Remus Azoitei
Etichete: dacia 1300, violonist,
Dată publicare:
08-11-2012 19:28