Ce ar insemna plecarea Renault de la Dacia Pitesti pentru economia Romaniei si cat de real este acest pericol
Dacia nu se va mai face la Pitesti, ci la Tanger. Acest avertisment socant a fost facut chiar de presedintele Basescu, care a spus ca din cauza lipsei autostrazilor riscam sa ramanem fara masina nationala a romanilor.
Riscam sa ramanem fara Dacia? Presedintele Traian Basescu asa sustine, in vreme ce premierul Ponta crede ca o astfel de informatie e doar “o inconstienta sinistra”.
Dacia, subiect de disputa intre presedinte si premier. Unul zice ca pleaca, altul ca nu
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Dincolo de declaratiile politicienilor, cat de real este riscul ca Renault sa plece din Romania? Si cat de afectata ar fi tara noastra de plecarea francezilor care produc masina noastra nationala?
Cel mai mare exportator al Romaniei
In 2013 in Romania s-au produs aproximativ 400.000 de autovehicule, potrivit Ziarului Financiar. Dintre acestea, 340.000 sunt Dacia iar restul Ford. In Romania, Dacia a vandut un pic sub 25.000 de masini, restul mergand la export. Iar daca in 2012, Dacia a reprezentat 7.7% din exporturile, potrivit datelor companiei, in 2013 procentul a fost mai mare, dat fiind ca si Dacia a vandut mai bine. Nu e vorba totusi chiar de 10%, asa cum spune ambasadorul Frantei, dar se pare ca proportia ajunge spre 9%, in conditiile in care valoarea totala a exporturilor a crescut si ea la cea mai mare valoare din istorie.
Cat inseamna asta in cifre ceva mai reale? Romania a exportat anul trecut bunuri de peste 49 miliarde de euro. Din acestea, autoturismele Dacia ar reprezenta cam 4 miliarde, uzina de la Mioveni fiind fara discutie primul exportator al tarii.
Locul doi in acest clasament este ocupat, la mare distanta, de Rompetrol Rafinare, cu exporturi estimate pe la 1,5 miliarde de euro. Pe locul III se afla tot un producator de masini, Ford, cu exporturi de circa un miliard.
Cum a ajuns Dacia regina vanzarilor in Europa
Bani si locuri de munca
Asa incat, daca uzinele Dacia s-ar inchide, am pierde zilnic exporturi de 17-18 milioane de euro. Cati oameni ar ramane fara locuri de munca intr-o asemenea situatie? Momentan pe platforma de la Mioveni sunt in jur de 13.500 de angajati. Alti 10.000 lucreaza la companiile care furnizeaza piese pentru Dacia, potrivit ZF. Mai trebuie luati in considerare insa si angajatii din reprezentante, service-uri si multi altii care nu ar avea un loc de munca fara uzinele de la Mioveni.
Dacia nu e totusi cea mai mare companie din Romania. La cifra de afaceri compania e intrecuta de OMV Petrom si OMV Marketing. In ceea ce priveste contributia francezilor la Produsul Intern Brut, va trebui sa mai asteptam cateva zile, pana cand valoarea PIB-ului Romaniei pentru anul trecut va fi anuntata. Se estimeaza totusi ca Dacia ar reprezenta cam 3% din PIB, poate mai putin data fiind ponderea mai mare decat de obicei a agriculturii in valoarea acestui indicator pe anul 2013.
Infografic interactiv: ce masini au romanii. Judetele in care Dacia nu e cel mai popular autoturism
Apocalipsa dupa Dacia
Ce s-ar intampla daca uzinele Dacia s-ar inchide maine? Deficitul comercial aproape ca s-ar dubla – nemaipunand la socoteala faptul ca romanii ar trebui sa importe mai multe masini. Somajul ar creste cu cel putin 5% calculand doar angajatii Dacia si ai furnizorilor directi. Daca luam in considerare si alte companii care ar fi afectate, probabil numarul de someri din Romania ar creste cu peste 10% iar in judetul Arges, aproape jumatate din populatia activa ar ramane fara loc de munca. Statul ar pierde sute de milioane de euro doar din impozitele luate direct de la uzine, fara a mai lua in calcul si taxele pe masinile produse de acestea. Iar Produsul Intern Brut ar trece semnificativ pe minus fata de anul trecut. Pe scurt, plecarea Dacia ar da economia Romaniei inapoi cu cativa ani buni.
Ce se poate face pentru ca un asemenea scenariu sa nu aiba loc? Cei de la Dacia nu au cerut in primul rand autostrada, ci cu totul altceva, mult mai dureros pentru guvernanti: scaderea costului muncii, adica taxe mai mici, si descurajarea importurilor de masini la mana a doua. Doua masuri care pentru guvernantii romani, indiferent de partid, sunt aproape imposibil de adoptat, deoarece una din masuri i-ar lasa fara bani de cheltuiala iar celalalta, fara voturi.
Piata auto din Romania in 2013: infografic interactiv. La o masina noua se inmatriculeaza 5 vechi.
Dacia de Africa
Si mai grav e faptul ca cei de la Renault au, de acum, si unde sa plece. In primul rand, in Maroc. “Uzina din Tanger poate deveni mult mai competitiva ca uzina din Romania, iar pe clientul final nu-l intereseaza unde este produsa masina” declara acum cateva luni pentru Ziarul Financiar Carlos Ghosn, presedintele Nissan-Renault (foto). Initial, uzina din Maroc a avut problemele ei – din cauza lipsei managerilor calificati, fiecare sef de sectie marocan trebuia dublat de un francez, potrivit La Tribune. Asta se intampla insa acum doi ani, chiar daca ministrul roman al economiei sustinea recent ca „va trebui sa treaca mult pana cand marocanii sa poata sa suplineasca ceea ce se intampla la Renault.” Se pare ca acel timp tocmai a trecut, deoarece Renault si-a trimis o mare parte din angajati la centrul sau de formare din Clermont-Ferrand, cu ajutorul statului francez. Asa incat acum francezii se simt destul de siguri pe uzina lor din Maroc, care 5.000 de angajati platiti la jumatate fata de cei din Mioveni.
Ce nu au inca francezii in Maroc si probabil nici nu isi vor face sunt centre de inginerie si design la nivelul celor din Romania – deoarece pentru asa ceva e nevoie de specialisti cu mai multa experienta decat un simplu stagiu de formare. Au insa astfel de centre intr-o alta tara, unde forta de munca e chiar mai ieftina si decat in Maroc.
Chennai, noul Mioveni?
Intra in scena India, care ar putea sa le fure in urmatorii ani slujbele si angajatilor din Mioveni, si celor din Tanger. Renault s-a instalat aici in 2010, cu ajutorul aliatilor de la Nissan. Uzinele de langa Chennai pot produce in fiecare an aproape jumatate de milion de autovehicule si sunt sustinute si de un centru de inginerie cu 4.500 de oameni.
Potrivit Le Monde, salariile din uzina sunt in medie de 130 de euro pe luna. Iar conditiile, pe masura: jurnalistii ziarului economic La Tribune spun ca la uzina din Chennai se munceste 6 zile din 7, aproape 8 ore pe zi, la temperaturi peste 30 de grade. Iar din cauza ca uzina nu e complet automatizata – majoritatea utilajelor au fost aduse de la o fabrica Renault din Franta – inclusiv angajatele cara bucati mari de tabla cu mainile goale, spun ziaristii francezi. Iata ceva la care salariatii din Mioveni ar trebui sa se gandeasca cand mai ameninta cu greva.
Cum va arata mini-Loganul de 5.000 de euro fabricat in India
Concluzia: Renault poate sa plece din Romania, chiar daca nu maine. Nu va fi sfarsitul lumii – a mai plecat si Nokia, au mai plecat si alti investitori – dar nici bine nu ne va fi. Mai ales ca cererile francezilor sunt de fapt perfect rezonabile si niciun roman nu ar avea de ce sa li se opuna: impozite pe salarii mai mici, mai putine rable si, daca se poate, si infrastructura mai buna.
Sursa: Pro TV
Etichete: masini, auto, india, pib, maroc, exporturi, dacia, Renault, mutare,
Dată publicare:
11-02-2014 17:38