Dacia pleaca din cauza autostrazilor? Razboi al declaratiilor intre Basescu si Ponta
Dacia, cel mai mare exportator din Romania si unul dintre cei mai mari angajatori din tara, a ajuns subiect de disputa intre premier si presedinte.
Dacia, cel mai mare exportator din Romania si unul dintre cei mai mari angajatori din tara, a ajuns subiect de disputa intre premier si presedinte.
Traian Basescu spune ca francezii vor pleca sigur din Romania, dupa ce guvernul a neglijat tronsoanele de autostrazi importante pentru exporturi. In replica, Victor Ponta, spune ca presedintele este de o "inconstienta sinistra".
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Presedintele sustine ca cei de la Dacia vor pleca daca nu vom lega Pitestiul de granita de vest printr-o autostrada. „Este sigur ca se va pierde asamblarea de la Pitesti, la uzinele Dacia, pentru ca deja la Tanger sunt capacitati de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacitatii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui masina direct in vapor, este portul la cativa kilometri de fabrica, nu ca in Romania, unde Guvernul poate gandi sa dea prioritatea la Bucuresti-Alexandria decat la Pitesti-Sibiu”, a declarat Traian Basescu intr-o emisiune TV.
Replica premierului nu a intarziat sa vina: ''E o prostie bineinteles, domnul presedinte e de o inconstienta sinistra. M-am intalnit de curand cu presedintele grupului Renault si a spus foarte clar ca investitiile in Romania se dezvolta. Acum, dumneavoastra il credeti pe presedintele Renault sau pe sinistrul nostru presedinte", le-a spus Victor Ponta jurnalistilor, la Forumul de afaceri Franta-Europa de Sud-Est organizat la Bucuresti.
Sefii de la Pitesti nu comenteaza oficial zvonurile despre plecarea Dacia insa de-a lungul anilor si-au exprimat nemultumirile legate de infrastructura din Romania.
Guvernul a anuntat in decembrie ca renunta la bucata de autostrada dintre Pitesti si Sibiu , asteptata de ani de zile de cei de la Dacia, care isi doresc o cale rapida si ieftina pentru a transporta masinile din tara catre vestul Europei. La Bucuresti intre timp s-a decis un nou traseu prin Brasov si Sibiu, care nu ii avantajeaza deloc. Dacia a facut si calcule: lipsa legaturii dintre Pitesti si Sibiu ii costa 68 de euro pentru fiecare masina exportata, adica 27 de milioane de euro pe an.
Intre timp din Tanger, cealalta uzina Dacia , poate deservi mult mai usor principalele piete ale grupului: Franta, Spania, Italia, chiar Germania si in special Africa de Nord, tari unde se vand anual 272.000 de masini peste jumatate din cat produce uzina de la Mioveni.'
Ambasadorul Frantei, Philippe Gustin recunoaste si el ca firmele frantuzesti pierd la fiecare transport mult timp, adica bani, pentru a-si scoate produsele din Romania. "E foarte important pentru Romania sa aiba foarte rapid infrastructura de autostrazi, drumuri, infrastructura feroviara, aeroportuara care sa fie conectata cu restul Europei, cu Europa Occidentala, pentru ca firmele care activeaza aici sunt adesea companii exportatoare. Sa luam ca exemplu Renault, cu 3% (contributie) la PIB-ul Romaniei, 10% din exporturile Romaniei. Masinile sunt facute la Pitesti pentru alte tari europene, dar si pentru piata mondiala. Si masinile trebuie duse foarte rapid, cu tiruri, trenuri si fiecare zi de intarziere, fiecare ora de intarziere are o influenta asupra costului masinii si asupra competitivitatii Renault-Dacia. Bineinteles ca infrastructura e importanta pentru Romania, pentru dumneavoastra, pentru mine, pentru cei care calatoresc, pentru a ajunge mai usor dintr-o localitate in alta, dar e la fel de importanta pentru investitori ca sa fie legati de restul Europei."
Chiar si o relocare partiala a productiei unor modele Dacia de la Pitesti ar reprezenta o lovitura pentru economia Romaniei. Masinile fabricate la Pitesti reprezinta 10% din exporturile tarii, 3% din intreaga economie. Dacia tine in spate, si o intreaga industrie pe orizontala, adica peste 100.000 de locuri de munca.