Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea a III-a. Povestea nevazuta a unui esec care poate duce la FALIMENT

×
Codul embed a fost copiat

Privatizarea continua. Sau se reia. Oricum i-am spune, CFR Marfa e de vanzare. Dar nu oricum. In noul acord cu FMI, Guvernul se angajeaza sa restructureze prin masuri dure compania de transport.

Pentru ca, din nou, cu toate eforturile Guvernului, datoriile au aparut.

Iar istoria acestor datorii e veche. Cine a avut interes ca aceasta sa fie o companie slaba? Cum e posibil ca pierderile sa se adanceasca pe aceeasi piata pe care altii au succes? Cui trimitem nota de plata? Povestea nevazuta a unui esec continua.

Sa ne intoarcem la procesul de privatizare: in 20 iunie se deschidea un nou capitol. In 24 iunie, scrisoarea Romaniei intra in boardul FMI-ului, semn ca ne-am respectat angajamentul.

Relu Fenechiu: "Termenul pentru a arata banii este, conform documentatiei de achizitie, la maxim doua luni de la semnarea contractului. Semnarea contractului va avea loc, cred eu, saptamana viitoare".

Citește și
Cosmin Savu, CFR Marfa
Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final asteptat. Adevarurile dure din spatele ratarii vanzarii
Momentul în care judecătoarea Ancuţa Popoviciu îl strigă pe Sebastian, ucis la 2 Mai de Vlad Pascu: „A decedat o victimă? Vă rog să nu vorbiți” | AUDIO

Obligat de problemele cu justitia, Relu Fenechiu paraseste functia de ministru al Transporturilor. Interimar, pentru 45 de zile, vine la conducerea ministerului, Victor-Viorel Ponta. Cu drept de semnatura in minister este lasat secretarul de stat Cristian Ghibu, cel care conducea si comisia de privatizare a CFR Marfa.

Incepea o vara lunga pentru CFR Marfa. Desi pana atunci totul a fost grabit si contractul trebuia sa se semneze in cateva zile, Guvernul intarzie.

Relu Fenechiu: "Dupa data de 12 iulie v-as ruga cu tot respectul sa nu mai imi puneti mie intrebari, pentru ca de atunci nu mai sunt eu ministru".

Abia in 24 iulie se adopta Hotararea de Guvern privind principalele elemente ale contractului de vanzare-cumparare a CFR Marfa. Se adopta, dar este trimisa la CSAT.

Victor Ponta, prim ministru: "Astazi aprobam hotararea cu CFR-ul Marfa, ca vad ca nu doarme adversarul nostru de la Cotroceni. Avem hotararea da fara avizul Ministerului Justitiei. Sigur ca-mi asum raspunderea, eu nu fug niciodata de raspundere".

Traian Basescu: "Nu-mi place aceasta plimbare intre Guvern si CSAT, cu atat mai mult cu cat CSAT-ul nu are niciun fel de atributii in privatizari. Cred ca mai bine se faceau presiuni pe castigator sa vina cu banii".

Gruia Stoica: "Si va spun acuma, unde este vina mea? Si in toaata aceasta perioada, unde este vina mea? Era problema vanzatorului. Daca imi aduc eu bine aminte, atunci au intervenit niste probleme politice. Trebuia aprobat in CSAT ceva. Eu, oricum, devenisem o minge de ping-pong".

Presedintele Traian Basescu a inceput un razboi mediatic, cu dese iesiri in care a acuzat voalat relatia premierului cu Gruia Stoica, dar si faptul ca acesta nu are bani pentru CFR Marfa.

Din cauza suspiciunilor create de cand au vrut sa negocieze plata in rate, dar si din cauza unor zvonuri pe piata, GFR parea protejat de cel care a preluat interimatul la Transporturi.

Reporter: "Ati avut cumva vreo discutie si in calitate de ministru interimar al Transporturilor cu Gruia Stoica?".

Victor Ponta: "Sigur ca da".

Reporter: "Si v-a spus ca e dispus sa semneze?".

Victor Ponta: "Si mi-a spus ce v-a spus ce v-a spus si dvs., ca sigur ca relatiile sale economice sa nu fie afectate...".

___________

Reporter: "Cu d. Ponta ati avut discutii?".

Gruia Stoica: "In ce perioada sa am discutii cu dl. Ponta?".

Reporter: "Perioada interimatului domniei sale".

Gruia Stoica: "Nu am avut nicio discutie cu dl. Ponta de cand a inceput privatizarea".

Trecuta prin Guvern in 24 iulie, statuarea contractului in Monitorul Oficial se face abia in 14 august la intoarcerea, premierului din vacanta.

Traian Basescu: "Omul oricat ar cauta, daca n-are contractul in mana semnat, nu-l ia in seama nicio banca serios. Dincolo de faptul ca se stie ca are probleme...".

Gruia Stoica: "De ce planeaza aceasta neincredere asupra noastra, a grupului, n-am inteles?".

Reporter: "Poate din acea zi de 20 iunie, cand ati incercat sa platiti in rate".

Gruia Stoica: "Domnule, eu sunt om de afaceri. Ca om de afaceri am cerut, am sustinut, am solicitat o plata in rate. Nu am facut nicio crima. Nu s-a aprobat".

2 SEPTEMBRIE 2013 - Inca o zi lunga la Ministerul Transporturilor. Acum, dupa mai bine de 6 ore si jumatate s-a semnat cea mai asteptata privatizare a anului. Cei de la GFR au fost prezenti, s-a semnat contractul.

Reporter: "Aveti bani?".

Gruia Stoica: "Vrei sa te invit la restaurant? Am bani".

Reporter: "Presedintele Traian Basescu a spus ca ati cauta bani in Rusia".

Gruia Stoica: "Domnule, au alta culoare banii din Rusia?".

Reporter: "Confirmati?".

Gruia Stoica: "Nu confirm. Problema este ca trebuie sa platesc".

Asadar, s-a semnat contractul si GFR a virat intr-un cont inca 20 de milioane de euro garantie. Restul de 170 de milioane trebuiau dati pana in data de 14 octombrie, data limita si pentru indeplinirea altor conditii obligatorii

Reporter: "Ati fost intrebat obsesiv toata vara: Gruia Stoica, aveti banii?".

Gruia Stoica: "Stiu, am si facut odata o greseala".

Reporter: "Puteti sa ne spuneti si unde ati incercat, daca aveati niste garantii vizavi de creditorii internationali?".

Gruia Stoica: "Vreau sa va spun ca Grampet este vazut ca un grup greu, suntem in liga Campionilor. Multe banci au vrut sa participe langa noi la aceasta privatizare. Nu mi-am facut niciodata griji ca n-o sa avem banii acestia. In prima zi cand am fost declarat castigator am spus ca am o parte din bani si pot gaja, ca asa pot sa duc pana ala capat aceasta privatizare. Niciodata nu am spus am in acest moment intr-o geanta 200 de milioane de euro. Nu. Am o parte din bani, banii necesari ca sa pot sa atrag si restul banilor. Nicio secunda n-am avut temerea ca n-o sa fac rost de bani. De la inceputul privatizarii si spre sfarsit deja erau asigurati banii. Dar vedeti dvs., la sfarsit multi se dau viteji".

Reporter: "De ce nu v-ati facut o poza a bonitatiii, a contului, sa inchideti gura?".

Gruia Stoica: "Dar de ce nu exista prezumtia de nevinovatie si trebuie neaparat ca cineva sa demonstreze?".

Reporter: "Din cauza balbelor si a crearii aparentei de lipsa de transparenta din partea autoritatilor".

Gruia Stoica: "Da, sunt de acord cu dvs. Iar eu cand s-a comentat ca nu am scrisoare de garantie, am venit cu banii. Cand s-a comentat ca n-am bani pentru escrow, am venit cu banii".

Intr-o editie a emsiunii "Dupa 20 de ani" la ProTV, Traian Basescu si-a continuat discursul

Traian Basescu: "Nu vreau sa descurajez investitorul, dar din cate stiu, nu-I va avea si atunci se cauta tot felul de tertipuri, cum a fost si acela al semnarii contractului ca s-a plimbat hotararea la CSAT".

In hotararea de Guvern publicata in 14 august 2013 se preciza ca daca in 60 de zile nu se finalizeaza contractul, indiferent de culpa Vanzatorului sau Cumparatorului, intelegerea pica. Ramasesera cateva clauze obligatorii de indeplinit, una dintre ele avizul de la Consiliul Concurentei.

Institutie independenta, Consiliul Concurentei ar fi avut termen o perioada de 6 luni de la data in care era notificat de cumpararea companiei.

In vara, presedintele Consiliului Concurentei si-a aratat disponibilitatea de a rezolva acest caz cat mai repede.

Dar nu doar avizul de la Consiliul Concurentei era conditie pentru finalizarea contractului.

Gruia Stoica: "Cea mai importanta, clauza suspensiva, mai importanta zic eu decat avizul concurentei, era avizul bancilor creditoare, care trebuia sa-si dea aprobare pentru schimbarea actionarului majoritar".

In 14 octombrie, noul ministru al Transporturilor, Ramona Manescu, denunta contractul pentru neindeplinirea cauzelor suspensive.

Dar ce s-a intamplat la CFR Marfa in timp ce ochii erau atintiti spre privatizarea esuata?

Iulica Mantescu: "Dupa ce s-au sters datoriile, anul acesta s-au acumulat alte datorii. In primele 6 luni ajunsesem la 150 de milioane de lei pierdere".

In ultimele 4 luni, pierderile s-au redus datorita transportului masiv de cereale. Dar agricultura nu salveaza CFR Marfa. Acum, societatea are cel putin 100 de milione datorie si suma a inceput din nou sa creasca. Dar conducerea CFR Marfa pare a avea alte preocupari. De exemplu, de a-si da bonusuri de performanta, desi bilanturile societatii nu sunt deloc incurajatoare.

Iulica Mantescu: "Se ia decizia, datorita rezultatelor bune financiare ale societatii, si se premiaza Consiliul de Administratie de catre membri AGA, iar o alta hotarare, tot AGA, din aceiasi zi, datorita problemelor, se aproba un program de reorganizare si disponibilizare a 1416 salariati".

Managerul privat de la CFR Marfa adus de la Gazprom, Dragos Draghici, nu vorbeste cu presa despre rezultatele companiei sau despre bonusul de 10.000 de euro pe care si l-a aprobat.

Desi avem solicitari pentru a mai lamuri din necunoscutele de la CFR Marfa, nici d-na ministru nou numita, Ramona Manescu, si nici secretarul de stat Cristian Ghibu, seful comisei de privatizare, nu s-au catadixit sa ne raspunda.

O privatizare cu cantec, lipsita de transparenta si cu final previzibil. Nimeni nu a fost tras la raspundere pentru esec.
Acum cateva zile s-a incheiat vizita delegatiei FMI in Romania, iar concluziile despre CFR Marfa nu sunt deloc optimiste. S-a cerut disponibilizarea a 2.500 de angajati si se vorbeste despre insolventa sau chiar faliment, daca rezultatele financiare nu dau semne de imbunatatire. Si nu dau. Si nici pentru asta nu e nimeni responsabil. De cand a fost infiinatata compania CFR Marfa a fost o sursa de profit neintrerupt doar pentru unii, in timp ce datorii de milioane au fost preluate de contribuabili, de noi toti.

Articol recomandat de sport.ro
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Citește și...
Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea a II-a. Cotloanele procesului de vanzare si evenimentele stranii petrecute in spatele usilor inchise
Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea a II-a. Cotloanele procesului de vanzare si evenimentele stranii petrecute in spatele usilor inchise

Ministerul considera "procedura incheiata". Castigatorul ramane cu banii. Iar Romania adauga inca un strat la consistenta lipsa de incredere in fata investitorilor. Dar sa ne intoarcem la cotloanele privatizarii.

Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final asteptat. Adevarurile dure din spatele ratarii vanzarii
Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final asteptat. Adevarurile dure din spatele ratarii vanzarii

O piesa de teatru cu final previzibil - asta a fost pana la urma privatizarea CFR Marfa. Duminica, la "Romania, te iubesc!", ii vedeti pe principalii actori rostind adevarurile dure din spatele privatizari.

Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea I. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul si a unui proces de la inceput viciat
Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea I. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul si a unui proces de la inceput viciat

Cea mai importanta companie romaneasca scoasa recent la vanzare a ramas tot a statului. I s-au sters insa datoriile. Si Guvernul a platit foarte bine consultanta de urgenta. Peste toate, CFR Marfa continua sa provoace zilnic pierderi bugetului.

Recomandări
Gabriel Liiceanu: Politicienii au furat sume “înspăimântătoare” - cât 400 de spitale, 600 de școli și 1.700 km de autostradă
Gabriel Liiceanu: Politicienii au furat sume “înspăimântătoare” - cât 400 de spitale, 600 de școli și 1.700 km de autostradă

Clasa politică din România, „care ne-a adus pe primul loc în clasamentele de corupție ale Europei”, a furat în ultimii 34 de ani sume “înspăimântătoare”, cu care am fi putut construi 400 de spitale de top, 600 de școli și 1700 km de autostradă.

Rusia a început operațiunea de a „paraliza” livrările militare din Occident către Ucraina. Prima țință distrusă de Putin
Rusia a început operațiunea de a „paraliza” livrările militare din Occident către Ucraina. Prima țință distrusă de Putin

Rusia şi-a intensificat atacurile asupra reţelei feroviare ucrainene pentru a ”paraliza” aprovizionările militare cu material din Occident - în vederea unei noi ofensive -, declară vineri un oficial ucrainean de rang înalt în domeniul securităţii AFP.

Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă
Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă

După o perioadă în care mulți au amânat achizițiile mari cum ar fi cumpărarea unei locuințe noi, cererea pe piața imobiliară începe să își revină.