Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea a II-a. Cotloanele procesului de vanzare si evenimentele stranii petrecute in spatele usilor inchise

×
Codul embed a fost copiat

Ministerul considera "procedura incheiata". Castigatorul ramane cu banii. Iar Romania adauga inca un strat la consistenta lipsa de incredere in fata investitorilor. Dar sa ne intoarcem la cotloanele privatizarii.

Public, oficialii au vorbit despre proceduri si legi. Astazi, cei care nu mai sunt in functii descriu o zona gri.

Fiecare parte are propriul interes. Distinct fata de interesul publicului. Aceasta este adevarata istorie.

20 iunie, ziua de deschidere a plicurilor s-a dovedit a fi o zi lunga la Ministerul Transporturilor. Transferoviar renunta la a-si mai depune oferta; in cursa ramane doar GFR. Angajatii protesteaza suparati pe lipsa de transparenta.

"Raman doi competitor. In 20 iunie, ceilalti renunta sa depuna scrisoarea. Pentru ca n-au avut-o... Sunt rautacios, dar asta este adevarul", spune Gruia Stoica, presedinte GFR.

Citește și
CFR Marfa 1
Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea I. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul si a unui proces de la inceput viciat
„Oricât aș detesta un personaj”. CTP și-a ales „câștigătorul detașat” al dezbaterii candidaților la alegerile prezidențiale

La orele 11:00, presa este invitata pentru ceea ce parea o formalitate. Ministrul Fenechiu apare ingrijorat dupa doua ore si face o declaratie surprinzatoare.

"Ok, deci sa stiti ca incep. Deci dupa cum stiti, astazi a avut loc ultima etapa de privatizare la CFR Marfa. Astazi s-au deschis ofertele tehnice si oferta financiara. Oferta tehnica a fost corecta si GFR a fost declarata calificata. Oferta financiara contine niste conditii, acum suntem in negocierea acestor conditii", spune Relu Fenechiu.

Dupa alte cinci ore, acelasi ministru...

"Dupa mai multe ore, sapte ore, pot sa va anunt ca a iesit fumul alb. Astazi putem declara un castigator in competitia de privatizare a CFR Marfa. Compania care ramasese singura in aceasta competitie, GFR, a depus o oferta care in urma analizei a fost declarata conforma. Au fost de acord si au anuntat in scris ca renunta la plata in rate, asa incat comisa a decis ca aceasta companie, GFR, este declarata invingatoare in aceasta procedura", spune Relu Fenechiu.

Dar ce s-a intamplat in spatele usilor inchise?

Reporter: "Dl. ministru, dv. ati negociat sapte ore pentru a nu se plati in rate?".

Relu Fenechiu: "Ce sa fac? Am timingul meu...".

Astazi, Relu Fenechiu e evaziv.

"Cred ca…atat pot sa spun, cred. Castigatorul licitatiei vazand ca este singur, stiind care este presiunea asupra Guvernului si asupra Romaniei, a incercat sa obtina semnarea unui contract cu plata amanata", spune Fenechiu.

"Am solicitat acest lucru pentru a avea confortul, pentru a investi in societate, pentru a avea confortul si, de asemenea, de a avea grija de cei 11.000 de angajati de la CFR Marfa si de a avea - se considera ca este un avantaj fata de ceilalti competitor - da, dar nimeniu nu i-a impiedicat sa mearga pana la capat", spune Gruia Stoica.

Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor: "Ei n-aveau ce sa negocieze in ziua aia. Din punctul ministerului de vedere nu era posibila o negociere, nu e vorba de tocmeala. Nu e ca si cum ai zice: 'Uite, eu m-am gandit sa platesc altfel. Sau ce-ar fi sa platesc o parte. Sau ce-ar fi sa platesc 55-50'. Nu inteleg ce le-o fi luat atata timp? Ce-or fi vorbit?!".

Reporter: "A fost o discutie dura, au fost sapte ore de discutii...".

Gruia Stoica: "Nu stiu daca a fost o discutie dura.Eu am facut o propunere si dupa aceea m-am retras impreuna cu echipa mea. M-am retras si am asteptat sa vedem ce se intampla".

Reporter: "V-ati intalnit si cu ministrul, de trei ori...".

Gruia Stoica: "Cu ministrul? A avut o participare activa in momentul respectiv".

Discutabila este si vizita lui Vlad Stoica, seful cancelariei primului ministru la Comisia de Privatizare.

Lucian Isar, fost ministru pentru Mediul de Afaceri: "In cursul acelei zile au fost mai multe elemente cel putin stranii. A fost vorba de mai multe vizite la Comisia de Privatizare, nimeni nu a clarificat ce cautau acei actori in acel perimetru".

Prezenta la comisie in acea zi a sefului cancelariei primului ministru a ridicat semne de intrebare.

Reporter: "A avut vreun rol seful cancelariei primului ministru in semnarea acelui contract?".

Relu Fenechiu: "Nu pot sa spun ca a avut un rol, dar pot sa spun ca am avut o discutie cu dumnealui, explicandu-i si el dandu-mi dreptate ca nu putem sa ne abatem nici un milimetru de la procedura de achizitie...".

Gruia Stoica: "Eu nu stiu daca dansul a aparut pe acolo, eu eram cu echipa mea de negociere".

Am solicitat un interviu d-lui prim ministru, dar se pare ca agenda dansului nu mai contine privatizarea CFR Marfa.

Asadar, in 20 iunie, castigatorul licitatiei pentru cumpararea a 51% din actiunile CFR Marfa este Grup Feroviar Roman, cea mai mare companie privata de transport feroviar.

Reporter: "Atunci au inceput suspiciunile vizavi de bonitatea dumneavoastra, de posibilitatea de a face rost de bani...".

Gruia Stoica: "Gruia Stoica o sa cumpere CFR Marfa in rate, o sa faca bani din CFR Marfa, adica o sa-si plateasca leasingul la CFR Marfa. Nu inteleg ce era rau in acest lucru, era important ca societatea sa functioneze, sa-si plateasca darile la stat. Si sa aiba un impact pozitiv in societate".

In martie, v-am prezentat o ancheta despre cum a ajuns CFR Marfa pe butuci si cine au fost principalii responsabili pentru dezastrul de pe calea ferata. Guvernari succesive au dus compania de marfa in pragul colapsului.

In mandatul lui Ludovic Orban a avut loc unul dintre cele mai controversate contracte facute de CFR Marfa: infiintarea Rolling Stock Company.

Miron Mitrea, fost ministru al Transporturilor: "E un contract asupra caruia toti specialistii s-au intrebat cum s-a dezvoltat contractul asta, n-au existat curiozitati de la alte institutii.
6.400 de vagoane si 80 de locomotive declarate in plus pentru CFR Marfa au fost instrainate prin metoda asocierii cu un operator privat. In fapt, principalul competitor al lui CFR Marfa, GFR, Grup Feroviar Roman
".

Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor: "In loc sa tinem vagoanele si locomotivele si sa le vindem la fier vechi, asa cum s-a procedat si in ultima perioada, mai bine le bagam la concurenta? Nu era vorba de o concurenta, inca odata va spun, nu era vorba de o concurenta. Nu putea sa faca Rolling Stock concurenta la CFR Marfa care era actionar la aceasta companie".

Fostul ministru Orban se facea ca nu intelege. Participarea CFR Marfa a fost evaluata la 45 de milioane de euro, adica pretul de fier vechi al respectivelor trenuri, in timp ce GFR trebuia sa vina cu banii pentru reparatii. Mare parte din acesti bani s-au intors la acelasi holding, Grampet Grup, din care face parte si GFR, adica reparatiile s-au facut tot la aceeasi companie.

In asocierea initiala, CFR Marfa era actionar majoritar cu 42%, Grup Feroviar Roman detinea 35% din actiuni si Raiffeisen Bank, restul. Desi, initial CFR Marfa era majoritar, printr-o manevra abila, Grup Feroviar Roman devine actionar majoritar in Rolling Stock .

Operatiunile acestei companii au fost facute total netransparent. De altfel, pana in 2012, Rolling Stock a fost declarata pe pierdere.

Gruia Stoica: "Alta lipsa de transparenta care creaza suspiciuni, stiti, nu iese fum fara foc... Dar nu era o lipsa de transparentra ca s-au mai facut asocieri. A fost cea mai mare - noi atunci am venit cu 55 de milioane, altfel vagoanele alea erau la fier vechi sau topite".

Asadar, GFR si-a completat flota cu trenuri luate de la principalul sau competitor. Acum, GFR detine 30-35% din piata fata de compania pe care vrea s-o cumpere CFR Marfa, 40-45%.

Infiintata in 2001, un an mai tarziu compania avea doar 6 angajati: 3 directori, un sef birou tehnic, o secretara si un mecanic.

Miron Mitrea: "Dvs. ce vreti sa-mi spuneti, ca cel mai mare transportator privat din Romania a facut loc pe piata stand pe scaun aicea, facand propuneri de transport? Nu! S-au dus si au negociat pe cei care erau beneficiarii de transport. Capacitatea unei firme private de a face lobby pe langa o firma de stat sau private, de a renunta la o companie de stat si de a lua o companie privata este mult mai mare decat a unei companii de stat si stiti bine la ce ma refer".

Relatiile lui Gruia Stoica cu mediul politic sunt de notorietate.

Reporter: "Fata de politicieni aveti obligatii?".

Gruia Stoica: "Nu am nici o obligatie".

Reporter: "Aveti relatii de prietenie, de familie".

Gruia Stoica: "Am relatii cu oameni, nu cu politicieni".

Articol recomandat de sport.ro
”Scandalos!” Kosovarii au ”explodat” după ce au văzut ce scrie în raportul meciului România - Kosovo
”Scandalos!” Kosovarii au ”explodat” după ce au văzut ce scrie în raportul meciului România - Kosovo
Citește și...
Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final asteptat. Adevarurile dure din spatele ratarii vanzarii
Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final asteptat. Adevarurile dure din spatele ratarii vanzarii

O piesa de teatru cu final previzibil - asta a fost pana la urma privatizarea CFR Marfa. Duminica, la "Romania, te iubesc!", ii vedeti pe principalii actori rostind adevarurile dure din spatele privatizari.

Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea I. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul si a unui proces de la inceput viciat
Culisele ratarii privatizarii CFR Marfa, partea I. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul si a unui proces de la inceput viciat

Cea mai importanta companie romaneasca scoasa recent la vanzare a ramas tot a statului. I s-au sters insa datoriile. Si Guvernul a platit foarte bine consultanta de urgenta. Peste toate, CFR Marfa continua sa provoace zilnic pierderi bugetului.

Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este
Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este "omul cu telefonul", pus titular peste o gaura de 100 de milioane de euro de Traian Basescu

Investitii de zeci de milioane de euro, pierdute prin contracte suspecte. Manageri si politicieni incompetenti, o companie cat o industrie, in paragina. Vorbim despre CFR Marfa: o companie care era in varful ierarhiei transportatorilor din Europa.

Recomandări
„Victorie monumentală” pentru frații Tate. Curtea de Apel a retrimis la DIICOT dosarul de trafic de persoane și viol
„Victorie monumentală” pentru frații Tate. Curtea de Apel a retrimis la DIICOT dosarul de trafic de persoane și viol

Curtea de Apel Bucureşti a decis să retrimită la DIICOT dosarul în care fraţii Tate sunt acuzaţi de constituire a unui grup infracţional organizat, trafic de persoane şi viol şi a hotărât excluderea mai multor probe şi declaraţii din dosar.

Câți bani a încasat statul, până acum, de pe urma amnistiei fiscale. Cea mai mare plată a fost de 2,4 miliarde de lei
Câți bani a încasat statul, până acum, de pe urma amnistiei fiscale. Cea mai mare plată a fost de 2,4 miliarde de lei

Amnistia fiscală a adus până acum în conturile Ministerului Finanțelor suma de 3,6 miliarde de lei, iar până la 20 decembrie aceasta poate aduce între 5,5 și 6 miliarde de lei, informează Profit.ro.

Câți președinți a avut România după Revoluție. Lista completă și cele mai importante momente din carierele lor
Câți președinți a avut România după Revoluție. Lista completă și cele mai importante momente din carierele lor

După Revoluția din 1989, România a trecut prin multe schimbări, inclusiv la nivelul președinției. De-a lungul acestor aproape trei decenii, am avut președinți care au marcat diferit istoria țării.