The Revenant, de la “Iadul pe pamant” la o bijuterie cinematografica de Oscar. “Realizarea acestui film te-ar fi putut ucide”
Din 2009, cand Kathryn Bigelow devenea prima femeie recompensata cu Oscar pentru regie, niciun cineast american nu a mai reusit sa puna mana pe Oscar.
Au urmat Tom Hooper (britanic), Michel Hazanavicius (francez), Ang Lee (taiwanez), Alfonso Cuaron (mexican) si Alejandro Gonzalez Inarritu (mexican). Si nici in acest an americanii nu par sa fie prea norocosi, favorit fiind, iarasi, Alejandro Gonzalez Inarritu, cu “The Revenant”, la premiile oferite de Academia Americana de Film.
Alejandro Gonzalez Inarritu, premiat cu Oscar anul trecut pentru "Birdman", este un "regizor metoda", cunoscut in breasla pentru cat de exigent este.
De la inceputul campaniei de promovare, atat Inarritu, cat si starul filmului Leonardo DiCaprio, au povestit de ce si cat de periculoasa a fost realizarea acestui film. Insa, sacrificiile facute de intreaga echipa de filmare au meritat, intrucat "The Revenant" a ajuns marele favorit la Oscar, cu 12 nominalizari, inclusiv pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai buna actor (Leonardo DiCaprio), cel mai buna actor in rol secundar (Tom Hardy).
“Infernul” lui Alejandro G. Inarritu
Inarritu incepe prin a-s imagina fiecare film in minte, ca un vis, apoi aduna departamentele de productie si actorii, orchestrand intreg filmul asa cum ar face un dirijor. “Practic, un astfel de proiect il incepi ca si cum ai fi Dumnezeul propriului univers si usor, usor, ajungi o fiinta a acelui univers. Ceea ce vreau sa spun este ca, atunci cand creezi o lume atat de complexa, trebuia sa ai un plan foarte bine pus la punct, sa stii ceea ce vrei, pas cu pas. Dar, cand natura si vremea incep sa iti faca probleme, nu exista negociere, nu ai cum sa castigi intr-o astfel de situatie.”
Dar, lucrurile nu sunt asa simple cum par. The Revenant a ajuns de la "Iadul de Pamant" la favoritul la Oscar, insa calatoria a fost, de multe ori, anevoioasa si chiar periculoasa. Filmarile au fost descrise ca "Iadul pe Pamant". Defectiuni, temperaturi scazute, o cautare globala pentru un loc cu zapada, sunt doar cateva dintre piedicile intampinate de echipa in ealizarea filmului "The Revenant".
Inarritu a ales sa filmeze filmul pe bucati, pe secvente, folosind doar lumina naturala. Planul initial era ca filmarile sa aiba loc exclusiv in Canada, dar vremea nu le-a fost de prea mare ajutor si s-au dus in Argentina, in cautare de zapada.
Orice productie intampina greutati, dar The Revenant pare un caz special. "Au fost probleme, nu le voi ascunde, dar nu este nici una de care sa imi fie rusine. Daca o vioara nu este acordata, atunci este datoria mea sa o scot din orchestra" a spus metaforic Inarritu. Desi stie ca a depasit bugetul si timpul alocat, Inarritu spune ca este constient de toate astea, dar nu renunta la nimic pentru a-si duce filmul la bun sfarsit.
Regizorul mexican a recunoscut ca uneori a inteles sentimentul altor regizori ca Werner Herzog sau Francis Ford Coppola, care au trecut printr-un infern la filmarile unor capodopere ca "Apocalypse Now" sau "Aguirre, the Wrath of God "."In fiecare zi, simteam ca pasesc in Iad. Una era ce aveam in minte si alta era ceea ce puteam sa facem in realitate. Realitatea ne-a spulberat orice speranta. In fiecare zi, acest film te-ar fi putut ucide, la propriu. Chiar ii ziceam lui Leo, ca simt ca am murit si m-am nascut din nou de cateva ori" a povestit cineastul intr-un interviu acordat celor de la IndieWire.
Inarritu a vrut un realism aparte in filmul sau, asa ca nu a folosit prea mult tehnologia CGI. S-a filmat in conditii extreme, temperaturile scadeau brusc, iar actorii nu foloseau manusi si caciuli. "Toata lumea ingheta, echipamentul se spargea, sa muti camera dintr-un loc in altul era un cosmar". Inarritu a filmat doar cate 4 ore pe zi, folosind lumina naturala. "Au fost doua momente cheie care ne-au dat peste cap filmarile si care ne-au pus la incercare limitele: la inceput, cand timp de doua saptamani ne-am mutat intr-o locatie sa filmam. Ne asteptam sa nu fie zapada, dar vremea ne-a dat batai de cap, am fost luati prin surprindere de o furtuna de zapada uriasa, la -4 grade Celsius. Nu puteam nici sa ne mutam de pe loc. Apoi, al doilea moment de rascruce a fost cand aveam nevoie de zapada si totul a inceput sa se topeasca, a trebui sa gasim o solutie pentru a termina la timp filmarile."
Cine este miliardarul evreu, despre care s-a spus ca e spion, care a finantat The Revenant
Putini stiu cine este omul care a sustinut financiar productia "The Revenant". "In spatele filmului a fost Arnon Milchan. Judecand dupa cum functioneaza industria asta, profitul este miza cea mai mare. Ori el n-a schitat nicio secunda nimic, nu s-a retras nici cand credeam ca asta e finalul. Atat el, cat si cei de la New Regency ne-au sustinut. Nu a fost vorba de decizii iresponsabile, ci despre curaj" a mai povestit Inarritu.
Arnon Milchan este un personaj extrem de interesant la Hollywood. Producatorul de 71 de ani, un milionar israelian, a inceput sa produca filme in anii '70 si a sustinut filme ca Once Upon a Time in America, Brazil, Pretty Woman, JFK, Natural Born Killers, Free Willy, Heat, Tin Cup, L.A. Confidential, Fight Club, Mr. and Mrs. Smith, Fantastic Mr. Fox, 12 Years a Slave, Birdman, Gone Girl, The Big Short, si The Revenant.
Insa, povestea devine si mai interesanta. In 2011, a aparut o autobiografie neautorizata, in care se spunea ca a fost spion, ca el este cel care le-ar fi facut cunostinta Angelinei Jolie si Brad Pitt. Zvonurile de la Hollywood spun ca banii lui nu vin doar din afacerile mostenite, ci si ar fi fost spion pentru guvernul israelian. Nu e rau pentru un producator de la Hollywood, nu-i asa?
Sacrificiile lui Leonardo DiCaprio: cum a creat un rol de Oscar intr-un film in care nu are aproape nicio replica
Inarritu a avut numai cuvinte de lauda la adresa celor doi actori din distributie, Leonardo DICaprio si Tom Hardy. “Am fost privilegiat sa lucrez cu Leonardo DiCaprio, pentru ca el duce tot filmul in spate, alaturi de Tom Hardy. Nu doar ca sunt un fan inrait al lui Leo, de la inceputul carierei sale, dar imediat dupa ce am stat de vorba cu el, ne-am dat seama ca impartasim aceeasi viziune si aceeasi misiune.
Atunci cand caut actorul potrivit pentru un rol, am nevoie sa identific, pe langa talent si potrivirea fizica, un alt element, pe care eu il numesc “viata interioara”. Trebuie sa vad in ochii lui acel “ceva”, acel bagaj emotional pe care il are si prin care va reusi sa transmita emotiile personajului pe care il joaca” a mai declarat Inarritu.
Alejandro Gonzalez Inarritu: “Oamenii lucreaza atat de mult in lumea pixelilor incat au uitat ce ne ofera natura si lumea inconjuratoare…”
Regizorul mexican spune ca este surprins cat de usor au uitat cineastii de metodele clasice de a face un film, preferand sa apeleze la metode digitale si moderne prin care sa recreeze anumite locuri, decoruri sau peisaje. Singura scena din “The Revenant” in care a fost folosita tehnica CGI a fost scena in care DICaprio este atacat de un urs. “Da, asa este, am folosit CGI la acea scena, dar acest film este un omagiu al cineastilor care s-au dus sa filmeze in locatii reale, infruntand toate piedicile neasteptate pe care ti le ofera natura”.
“Nu imi imaginez ca David Lean sa fi dat explicatie de ce a ales sa filmeze ‘Lawrence al Arabiei” in desert. Oamenii lucreaza atat de mult in lumea pixelilor incat au uitat ce ne ofera natura si lumea inconjuratoare, mult mai frumoasa si mai complexa decat orice realizam digital”.
Daca va castiga Oscarul pentru cea mai buna regie, duminica noapte, Inarritu va scrie istorie, devenind primul regizor mexican premiat cu 2 trofee Oscar, consecutiv.
Autor: Adela Ghidoveanu