CFR se laudă cu o machetă în locul trenurilor noi care trebuiau să intre în circulație de Crăciun
Devenite obișnuință, întârzierile pe calea ferată ar trebui să intre în mersul trenurilor, spun călătorii care ajung la destinație după multe ore. Dar autoritățile promit din nou locomotive și vagoane moderne.
În total, peste 3 miliarde de lei, bani europeni, urmează să fie investiți în calea ferată în următorii trei ani. Din ianuarie ar urma să intre în circulație și primul tren electric nou. În mod normal, era programat de Crăciun, însă nu sunt gata toate testele de siguranță.
Reprezentantul fabricii: „Așa va arăta trenul și suntem foarte mândri pentru că îl vom oferi/produce pentru România.”
Momentan avem o machetă și un tablou oferit de producător la semnarea contractului, dar autoritățile de la Transporturi promit 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs, finanțate prin PNRR.
Fiecare tren are 191 de locuri pe scaun, zone accesibile pentru persoanele cu dizabilități, dar și sisteme moderne de informare.
Ștefan Roșeanu, ARF: ”Trenurile noi vor fi livrate începând cu anul 2026 și să sperăm ca în perioada PNRR să fie livrate de producător”.
Ramele electrice vor avea și 16 locuri pentru biciclete și pot atinge 160 de km pe oră.
Pe unde vor circula noile trenuri
Noile trenuri vor circula pe rutele Cluj – Craiova, pe Valea Jiului, Reșița –Timișoara, Brașov-Iași, Galați – Suceava – Constanța.
În urma licitației, contractul în valoare de aproximativ 2 miliarde de lei a fost atribuit unei firme din Polonia, însă un alt producător a contestat decizia și a deschis inclusiv un proces la Curtea de Apel București.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”Legea ne dă dreptul atunci când ai o decizia CNSC, chiar mi-a arătat-o colegii, să semnăm acest contract – noi suntem cu mai multe contracte, am semnat contracte inclusiv pe zona rutieră - cei care au fost nemulțumiti au mers în instanță – dacă cumva câștigă la Curtea de Apel să intre în contract”.
Cei nemulțumiți de semnarea contractului au adus în România primul tren electric nou. Trenul produs tot în Polonia urma să intre în circulație de Crăciun, însă nu sunt gata toate testele.
Trenul va fi folosit pe rutele aglomerate București-Brașov și București-Constanța, are 6 vagoane, 350 de locuri, culoare generoase și spații pentru bagaje voluminoase.
De la anul ar urma să intre în țară și celelalte 36 de garnituri. De altfel, sunt singurele garnituri cumpărate de statul român în ultimii 20 de ani și ar urma să lege Bucureștiul cu marile orașe din țară.
Pe de altă parte, autoritățile trebuie să reabiliteze și liniile de cale ferată din țară. Cu excepția drumului spre mare din Capitală sau cel care duce la Predeal, infrastructura feroviară este distrusă, iar noile trenuri, deși oferă condiții moderne de călătorie, riscă să circule cu viteze mici.
Traian Preoteasa, CFR Călători: ”A crescut cu 10,5 la sută numărul de persoane transportate față de anul trecut, este o cerere mare, știți foarte bine că avem mari probleme cu materialul rulant care crează întârzieri, tot ce s-a semnat astăzi va aduce îmbunătțiri și o creștere a transporturilor”.
Student: ”Lasă un pic de dorit în ceea ce privește condițiile. Vagoanele sunt vechi, nu putem avea încredere în ele”.
Femeie: ”În primul rând curățenie, arată din 1900 toamna”.
În paralel, cu noile trenuri, 55 de locomotive electrice și aproape 140 de vagoane de călători urmează să fie modernizate. Locomotivele au o vechime de peste 40 de ani, însă modernizarea costă mai puțin, spun autoritățile.