Ce să faci dacă ți-ai pierdut sau ți-a fost deteriorat bagajul. În ce situații se obțin compensații

bagaj aeroport
IMAGO

Specialiştii din cadrul Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania) au transmis, vineri, recomandări în cazul în care bagajele sunt pierdute sau deteriorate în timpul călătoriilor.

Astfel, dacă bagajele nu sunt predate pasagerilor atunci când ajung la destinaţia finală, aceştia trebuie să completeze şi să depună, imediat, o reclamaţie vizând bagajul întârziat la serviciul specializat din cadrul aeroportului.

O copie a acestui document (PIR - Property Irregularity Report) având un număr de înregistrare trebuie păstrată de pasager.

De asemenea, după depunerea reclamaţiei operatorul de transport aerian vizat trebuie anunţat în termen de maximum 7 zile.

Dacă transportatorul recunoaşte pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul este îndreptăţit să solicite compensaţii.

Citește și
aeroport
„Două găini, o plantă”. Ce transportă românii cu ei în bagaj atunci când călătoresc cu avionul

Cine răspunde de daune

Specialiştii ECC Romania au precizat că operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului.

„Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situaţii, nu se prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei)”, a precizat sursa citată.

În practică, operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu, pe baza documentelor anexate de pasageri.

Astfel, în cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dispoziţia pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamaţie.

Totodată, specialiştii din cadrul Centrului European al Consumatorilor din România afirmă că nici în cazul pierderii bagajelor, ca şi în situaţia în care acestea sunt distruse, deteriorate sau întârziate, nu există o procedură de stabilire şi acordare a despăgubirilor, ci doar o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei. Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei).

„După scurgerea celor 21 de zile de aşteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamaţia privind bagajul întârziat, bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare”,
se mai arată în comunicatul ANPC.

În practică, operatorii aerieni solicită pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conţinute în bagaj. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăşi limita menţionată (1288 DST).

Dacă, în schimb, consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg).

De asemenea, în cazul în care pasagerii nu sunt mulţumiţi de valoarea despăgubirilor, iar încercările de soluţionare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluţionare alternativă a disputelor (SAL) nu dau rezultat, se pot adresa instanţei de judecată, care va face o evaluare a daunelor suferite de pasageri.

ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.

Articol recomandat de sport.ro
Decizia luată de Jordan Chiles după ce a pierdut medalia de bronz în fața Anei Bărbosu
Decizia luată de Jordan Chiles după ce a pierdut medalia de bronz în fața Anei Bărbosu
Citește și...
Ce avea în bagaj neamțul acuzat de crimă, care a fugit în România alături de iubita româncă. FOTO
Ce avea în bagaj neamțul acuzat de crimă, care a fugit în România alături de iubita româncă. FOTO

Maria, românca bănuită de crimă împreună cu iubitul neamț au ajuns în arest și vor fi judecați în vederea extrădării în Germania. Iindividul a fost prins la frontiera cu Ungaria încercând să iasă din România.

„Două găini, o plantă”. Ce transportă românii cu ei în bagaj atunci când călătoresc cu avionul
„Două găini, o plantă”. Ce transportă românii cu ei în bagaj atunci când călătoresc cu avionul

Este o vară aglomerată pe toate aeroporturile din țară. În prima jumătate a anului au fost cu 10% mai mulți pasageri, față de aceeași perioadă din 2019, considerat cel mai bun an din aviație.  

Ce poți să iei din camera de hotel și ce este absolut interzis. Mulți le bagă în bagaj fără să se gândească
Ce poți să iei din camera de hotel și ce este absolut interzis. Mulți le bagă în bagaj fără să se gândească

Există ceva special în șamponul de la hotel, ceva care îl face să fie altfel. Poate este aroma sa distinctă, poate branding-ul sau poate doar ambalajul său mic, pe care nu-l găsești în altă parte.

Un belgian a fost oprit în Vama Nădlac după ce polițiștii i-au găsit în bagaj trei borcane pline. Ce se afla în ele. FOTO
Un belgian a fost oprit în Vama Nădlac după ce polițiștii i-au găsit în bagaj trei borcane pline. Ce se afla în ele. FOTO

Un bărbat a fost prins de către polițiștii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Nădlac I când încerca să introducă în România trei borcane cu muguri de canabis aduse din Belgia.

Polițiștii din Arad au observat un bagaj voluminos, așa că au făcut un control fizic și au dat peste ceva neașteptat. FOTO
Polițiștii din Arad au observat un bagaj voluminos, așa că au făcut un control fizic și au dat peste ceva neașteptat. FOTO

O femeie din Siria, care încerca să treacă în mod fraudulos frontiera de stat, a fost găsită ascunsă în bagajul fratelui ei, cetăţean german, la PTF Curtici, informează, luni, Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea.  

Recomandări
Noii aleși, primă zi cu scandal în Parlament. De la „ți-l iau că te agresez”, la „femeia de oțel a României și a lumii”
Noii aleși, primă zi cu scandal în Parlament. De la „ți-l iau că te agresez”, la „femeia de oțel a României și a lumii”

Noul Parlament și-a început activitatea, care se anunță agitată și stridentă, cel puțin după cum a arătat prima zi, cu scandaluri și proteste.  

Căutări ciudate ale românilor care au cumpărat online în 2024: de la „Nu vreau să dorm singur” la „cine a făcut buba”
Căutări ciudate ale românilor care au cumpărat online în 2024: de la „Nu vreau să dorm singur” la „cine a făcut buba”

În 2024 românii au continuat să facă cumpărături online și au stabilit noi recorduri. Dar printre căutările lor au fost și unele cel puțin ciudate sau ieșite din comun

Viktor Orban a ajuns București. A fost primit la Palatul Victoria de Marcel Ciolacu. VIDEO
Viktor Orban a ajuns București. A fost primit la Palatul Victoria de Marcel Ciolacu. VIDEO

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a fost întâmpinat vineri, la Palatul Victoria, de către prim-ministrul Marcel Ciolacu, la momentul primirii fiind prezent şi liderul UDMR Kelemen Hunor.