Bucureștiul s-ar putea alinia orașelor civilizate în ceea ce privește aspectul unitar al fațadelor și vitrinelor stradale. Este drept, vorbim deocamdată doar despre un proiect, propus pentru Sectorul 6, dar care ar putea fi extins.

Dacă va fi aprobat, am putea scăpa de culorile stridente și de reclamele haotice din magazine. Toate ar urma să fie amenajate în același stil. Un astfel de model a fost implementat în Oradea, unde cei care nu respectă regulile legate de aspectul stradal sunt chemați în instanță.

În prezent, fațadele, vitrinele și reclamele de pe străzile capitalei sunt un amestec strident de culori, forme și stiluri.

Proiectul propus de Primăria Sectorului 6 ar urma să schimbe radical fața Bucureștiului. Lupta pentru atragerea clienților nu se va mai da în reclame cât mai mari și mai colorate, iar fațadele ar urma să fie aerisite, cu copertine și sigle similare. Și luminozitatea panourilor publicitare va fi redusă pe timp de noapte cu 35%. Însă este drum lung până atunci.

Capitala funcționează ca 6 orașe diferite și atunci este foarte greu să se impună un anumit tip de regulament. Trebuie coordonate toate sectoarele. Teoretic este posibil, ține totul de o bună comunicare, o bună negociere”, a declarat președintele Ordinului Arhitecților.

Bucureștiul arată groaznic, este o anarhie totală la nivelul imaginii. Mă refer la vitrine, mă refer la copertine, la publicitatea în consolă pe anumite clădiri. În acest moment mergi pe stradă și fiecare text colorat luminos țipă la tine să-ți atragă atenția”, a declarat primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.

În Oradea este în vigoare o hotărâre de consiliu local, care stabilește reguli stricte - dar clare - în ceea ce privește aspectul stradal. Cei care le încalcă sunt chemați automat în instanță și puși să remedieze problemele.

Niște caiete de proceduri, care au impus culori, materiale, nuanțe, încadrări ale reclamelor, tot felul de regulamente, pe care au trebuit să le trec printr-un proces de evaluare, înainte să le pot pune în ptactică sau să le dau comandă la lucru”, a explicat administratorul unui bistro.

Iar în marile capitale, amenajarea vitrinelor a devenit deja o adevarată artă. La Londra, Paris sau New York marile magazine angajează de exemplu, de Crăciun, designeri celebri numai pentru decorarea vitrinelor, care devin veritabile obiective turistice.