Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Clădirile vechi din Cluj-Napoca ar putea fi afectate de construcţia primei magistrale de metrou din oraș

Your browser doesn't support HTML5 video.

Clujenii așteaptă metroul la ei acasă. Joi s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția celui mai îndrăzneț proiect de infrastructură din istoria orașului, finanțat parțial prin PNRR.

Magistrala de metrou M1 din Cluj, prima din afara Bucureștiului, are 19 stații și va costa peste două miliarde de euro. Lucrările ar trebui finalizate până în 2031.

Metroul din Cluj-Napoca ar trebui să se întindă pe 21 de kilometri. Traseul va porni din cea mai populată comună din România, Florești, și va ajunge în capătul opus al orașului.

Emil Boc, primarul Clujului: „Este vorba despre cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului, de 2,2 miliarde de euro. Vom avea 164.000 de calatori pe zi. Ce înseamnă asta? Mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș”.

În 2026 ar trebui să fie gata lucrările de bază pentru primele 9 stații, evaluate la aproximativ 300 milioane de euro, bani din PNNR. Dacă nu se respectă data, România ar trebui să negocieze cu Uniunea Europeană alte termene, pentru ca banii să nu se piardă.

Citește și
metrou cluj
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca. Când se va finaliza proiectul

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Aveți un consorțiu de companii serioase care sunt convins că se vor ține de termenele asumate și de termenii contractului. Mulți probabil că, în momentul în care se vorbea de metrou, credeau că vorbim de se discută de sf-uri, de filme științifico-fantastice, iată că lucrurile sunt puse în practică”.

Însă, primele 300 milioane de euro pentru realizarea metroului înseamnă doar 16% din valoarea totală.

Ionuț Ciurea, reprezentantul Asociației Pro Infrastructura: „Vorbim de 9 stații și nu pentru tot ceea ce înseamnă linie de metrou, ci doar pentru partea de structură. Nu avem restul de bani în acest moment asigurați. Nimeni nu știe de unde bani, cum vor veni acești bani, când vor veni acești bani”.

Sunt și alte probleme: specialiștii în construcții spun că săpăturile ar putea afecta clădirile vechi din oraș.

Ovidiu Prodan, șef lucrări Facultatea de Construcții din cadrul UT Cluj-Napoca: „Unele clădiri au peste 100-200 de ani, avem clădiri de 3-400 ani care au fost doar tencuite, nu reabilitate. Dacă se vor acorda măsurile tehnice corespunzătoare aceste clădiri pot să treacă cu succes prin această contrucție extrem de importată”.

Constructori sunt o asociere de trei firme din Turcia, Franța și România.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult