Clădirile vechi din Cluj-Napoca ar putea fi afectate de construcţia primei magistrale de metrou din oraș

×
Codul embed a fost copiat

Clujenii așteaptă metroul la ei acasă. Joi s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția celui mai îndrăzneț proiect de infrastructură din istoria orașului, finanțat parțial prin PNRR.

Magistrala de metrou M1 din Cluj, prima din afara Bucureștiului, are 19 stații și va costa peste două miliarde de euro. Lucrările ar trebui finalizate până în 2031.

Metroul din Cluj-Napoca ar trebui să se întindă pe 21 de kilometri. Traseul va porni din cea mai populată comună din România, Florești, și va ajunge în capătul opus al orașului.

Emil Boc, primarul Clujului: „Este vorba despre cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului, de 2,2 miliarde de euro. Vom avea 164.000 de calatori pe zi. Ce înseamnă asta? Mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș”.

În 2026 ar trebui să fie gata lucrările de bază pentru primele 9 stații, evaluate la aproximativ 300 milioane de euro, bani din PNNR. Dacă nu se respectă data, România ar trebui să negocieze cu Uniunea Europeană alte termene, pentru ca banii să nu se piardă.

Citește și
metrou cluj
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca. Când se va finaliza proiectul
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Aveți un consorțiu de companii serioase care sunt convins că se vor ține de termenele asumate și de termenii contractului. Mulți probabil că, în momentul în care se vorbea de metrou, credeau că vorbim de se discută de sf-uri, de filme științifico-fantastice, iată că lucrurile sunt puse în practică”.

Însă, primele 300 milioane de euro pentru realizarea metroului înseamnă doar 16% din valoarea totală.

Ionuț Ciurea, reprezentantul Asociației Pro Infrastructura: „Vorbim de 9 stații și nu pentru tot ceea ce înseamnă linie de metrou, ci doar pentru partea de structură. Nu avem restul de bani în acest moment asigurați. Nimeni nu știe de unde bani, cum vor veni acești bani, când vor veni acești bani”.

Sunt și alte probleme: specialiștii în construcții spun că săpăturile ar putea afecta clădirile vechi din oraș.

Ovidiu Prodan, șef lucrări Facultatea de Construcții din cadrul UT Cluj-Napoca: „Unele clădiri au peste 100-200 de ani, avem clădiri de 3-400 ani care au fost doar tencuite, nu reabilitate. Dacă se vor acorda măsurile tehnice corespunzătoare aceste clădiri pot să treacă cu succes prin această contrucție extrem de importată”.

Constructori sunt o asociere de trei firme din Turcia, Franța și România.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
A fost semnat contractul pentru metroul din Cluj, din fonduri PNRR. Termenul de finalizare este 2031
A fost semnat contractul pentru metroul din Cluj, din fonduri PNRR. Termenul de finalizare este 2031

Premierul Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, au participat, joi, la semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia magistralei de metrou M1 din Cluj-Napoca, finanţat prin PNRR.

Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca. Când se va finaliza proiectul
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca. Când se va finaliza proiectul

Executivul a aprobat marţi indicatorii tehnico-economici pentru Magistrala I de metrou Cluj, valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) fiind de aproape 10,113 miliarde lei, conform unui comunicat al Ministerului Transporturilor.

Metroul din Cluj are aprobat studiul de fezabilitate. Proiectul are valoarea de 2,1 miliarde de euro
Metroul din Cluj are aprobat studiul de fezabilitate. Proiectul are valoarea de 2,1 miliarde de euro

Proiectul metroului clujean, în valoare de aproape 2,1 miliarde de euro, a trecut de votul consilierilor municipali, care au aprobat, luni, studiul de fezabilitate.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.