Clădirile vechi din Cluj-Napoca ar putea fi afectate de construcţia primei magistrale de metrou din oraș
Clujenii așteaptă metroul la ei acasă. Joi s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția celui mai îndrăzneț proiect de infrastructură din istoria orașului, finanțat parțial prin PNRR.
Magistrala de metrou M1 din Cluj, prima din afara Bucureștiului, are 19 stații și va costa peste două miliarde de euro. Lucrările ar trebui finalizate până în 2031.
Metroul din Cluj-Napoca ar trebui să se întindă pe 21 de kilometri. Traseul va porni din cea mai populată comună din România, Florești, și va ajunge în capătul opus al orașului.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Emil Boc, primarul Clujului: „Este vorba despre cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului, de 2,2 miliarde de euro. Vom avea 164.000 de calatori pe zi. Ce înseamnă asta? Mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș”.
În 2026 ar trebui să fie gata lucrările de bază pentru primele 9 stații, evaluate la aproximativ 300 milioane de euro, bani din PNNR. Dacă nu se respectă data, România ar trebui să negocieze cu Uniunea Europeană alte termene, pentru ca banii să nu se piardă.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Aveți un consorțiu de companii serioase care sunt convins că se vor ține de termenele asumate și de termenii contractului. Mulți probabil că, în momentul în care se vorbea de metrou, credeau că vorbim de se discută de sf-uri, de filme științifico-fantastice, iată că lucrurile sunt puse în practică”.
Însă, primele 300 milioane de euro pentru realizarea metroului înseamnă doar 16% din valoarea totală.
Ionuț Ciurea, reprezentantul Asociației Pro Infrastructura: „Vorbim de 9 stații și nu pentru tot ceea ce înseamnă linie de metrou, ci doar pentru partea de structură. Nu avem restul de bani în acest moment asigurați. Nimeni nu știe de unde bani, cum vor veni acești bani, când vor veni acești bani”.
Sunt și alte probleme: specialiștii în construcții spun că săpăturile ar putea afecta clădirile vechi din oraș.
Ovidiu Prodan, șef lucrări Facultatea de Construcții din cadrul UT Cluj-Napoca: „Unele clădiri au peste 100-200 de ani, avem clădiri de 3-400 ani care au fost doar tencuite, nu reabilitate. Dacă se vor acorda măsurile tehnice corespunzătoare aceste clădiri pot să treacă cu succes prin această contrucție extrem de importată”.
Constructori sunt o asociere de trei firme din Turcia, Franța și România.