Digitaliada, proiectul care digitalizează mediul rural din România
În zilele noastre, elevii au nevoie de cursuri interactive, digitalizate și succinte pentru a rămâne concentrați în timpul predării, ca să facă legătura dintre o materie și aspectele practice ale vieții.
Fie că e pasionat de informatică, biologie sau matematică, oricărui elev i-ar plăcea să vadă, cu ajutorul unei tablete, o piramidă tăiată cu un plan, cu una sau mai multe paralele, pentru a înțelege cum un tomograf efectuează tăierea imaginii creierului în 50.000 de planuri.
Informația și cunoștințele nu se propagă folosind doar creta și tablă, ci și tableta, laptopul sau videoproiectorul, echipamente care sunt pe placul actualei generații.
Digitalizarea orelor de curs îmbunătățește concentrarea elevilor și amplifică puterea lor de a absorbi informația, datorită orelor mai interesante și mai interactive. Având la dispoziție tablete, fiecare copil poate lucra individual în timpul orei.
Spre exemplu, 3400 de elevi din 30 de școli gimnaziale din mediul rural învață în Laboratoare Digitale datorită proiectului Digitaliada, dezvoltat de Fundația Orange.
Pe lângă elevi, și profesorii au la dispoziție un laptop și un videoproiector la clasă, pentru a susține educația digitală în România. Aceștia accesează un pachet complet de aplicații adaptate curriculei, materiale digitale și planuri de lecții cu ajutorul cărora susțin învățarea matematicii și TIC-ului, cu ajutorul tehnologiilor digitale.
Pentru că îndrăgesc dispozitivele digitale, iar tabletele “vorbesc” pe limba lor, copiii care le folosesc uită, uneori, și de pauză, dorind să lucreze mai mult decât elevii care nu au acces la tehnologie.
Proiectul Digitaliada îi ajută pe elevi să rămână motivați, folosindu-se de minunile moderne ale digitalului. Spre exemplu, pentru orele de geometrie folosesc aplicația GeoGebra. Dacă vor să exerseze fracțiile, apelează la Best Contenders Fractions, iar Agent X îi ajută să “treacă” peste orice ecuație, oricât ar fi de grea.
Digitalizarea devine cu adevărat interesantă, atunci când elevii de clasa a V-a folosesc noțiuni de TIC pentru a programa deplasarea lui Lightbot pe un anumit traseu. De fapt, laboratoarele pot fi folosite de către orice profesor al școlii, nu doar de către profesorii de matematică și TIC cărora li se adresează programul.
Scopul acestui proiect digital, Digitaliada, are la baza îmbunătățirea performanțelor copiilor din zona rurală. Cu ajutorul materiilor digitale, aceștia vor putea concura la admiterea la liceu cu copiii din zona urbană, fără să se simtă dezavantajați din punct de vedere educațional.
De exemplu, la finele anului școlar 2017, s-a observat o evoluție semnificativă a elevilor din cadrul proiectului Digitaliada. Mai precis, media a 25% dintre ei a crescut cu 1 punct, fiind atrași de orele de matematică. Nici rolul profesorilor nu a fost omis, ei devenind modele în județele lor, fiind foarte mândri de rolul de pioneri în cadrul digitalizării, în România.
Din luna septembrie 2018, încă 10 școli gimnaziale de la sat vor face parte din Digitaliada, proiect de educație digitală dezvoltat de Fundația Orange.
La nivel național, Fundația Orange susține educația digitală prin platforma online Digitaliada și printr-un concurs de materiale digitale desfășurat anual. Platforma Digitaliada este un hub online de conținut educațional, ce poate fi accesat și folosit de oricine este interesat, elevi sau profesori din toată țara.
Concursul #digitaliada premiază pasionații care dezvoltă conținut educativ original și open source. Pe platforma www.digitaliada.ro există peste 400 de materiale digitale educaționale, în limba română, ce pot fi accesate în mod gratuit, și numărul crește constant.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.