Prețurile zborurilor în 2024 - cum se anunță anul nou pentru transportul aerian

pretul biletelor de avion 2024
Shutterstock

2023 a fost primul an fără pandemie, iar transporturile aeriene s-au confruntat cu o cerere uriașă. Cum se anunță anul 2024 în ce privesc tarifele pentru zboruri și la ce trebuie să se aștepte cei care vor să călătorească.

Creșterile înregistrate de companiile aeriene în 2023 au fost atât de mari, încât echipajele de zbor au trecut și prin grevă din cauza orelor suplimentare pe care erau nevoite să le facă. A fost haos în aeroporturi în vara anului 2023, iar asta a făcut ca unele companii aeriene să își crească tarifele.

Prețul călătoriilor cu avionul în ultimii ani

Tarifele aeriene au crescut în Europa în 2023, ceea ce îi face pe mulți să se întrebe ce se va întâmpla în 2024.

Atât rutele lungi, cât și cele scurte sunt afectate. De exemplu, prețurile biletelor de avion în Franța au crescut cu 23,6 la sută față de 2022, conform statisticilor Ministerului Tranziției Ecologice.

Prețurile biletelor de zbor internaționale din Marea Britanie au crescut cu aproximativ 18 la sută față de anul trecut, conform site-ului de rezervări de călătorii Kayak.

Citește și
Xi Jinping a făcut cea mai mare restructurare a armatei chineze din ultimul deceniu. Strategia din spatele deciziei sale

"Există încă o cerere reprimată pentru călători din perioada pandemiei", explică Evan Day, directorul Kayak din Marea Britanie.

"Și această cerere - combinată cu inflația în creștere și costurile ridicate ale combustibilului - a menținut prețurile biletelor la un nivel ridicat."

Dar ce se ascunde în spatele creșterii prețurilor biletelor de zbor? În urma invaziei Rusiei în Ucraina, sancțiunile privind importurile de combustibil au determinat o creștere a prețurilor.

„Din cauza creșterii cu 71 la sută a prețurilor la petrol an de an, tariful nostru mediu a crescut cu 31 la sută", a declarat CEO-ul EasyJet, Johan Lundgren, pentru AFP.

Combustibilul reprezintă aproximativ 30 la sută din costurile transportatorilor.

O creștere bruscă a costurilor de întreținere legate de lipsa anumitor metale și de lanțurile de aprovizionare perturbate au contribuit, de asemenea, la fenomen, spune Marc Rochet, șeful companiilor franceze Air Caraïbes și French Bee.

El menționează și repercusiunile creșterii salariilor în sectorul aviatic.

Cu toate că majorările de prețuri și inflația încep să se stabilizeze, nu există nicio scădere în cererea de zboruri.

"În timpul pandemiei, ca modalitate de a evita pierderea încrederii consumatorilor, multe companii aeriene au ales să ofere credite clienților cărora le-au fost anulate rezervările", spune Justin Penny, șeful aviației la compania de călătorii Flight Centre.

"Acum, la doi ani distanță și în ciuda faptului că 2022 a fost un moment esențial de schimbare în încrederea în călătorii, multe dintre aceste credite au rămas neutilizate. 2023 este ultimul an în care multe dintre aceste scheme sunt programate să se încheie, ceea ce înseamnă că indivizii se confruntă cu ultimatumul - să le folosești sau le pierzi", explică el.

Această cerință a generat o creștere masivă a cererii pentru zboruri europene care necesită mai puțină planificare și economii decât o pauză mai lungă, determinând, la rândul său, creșterea prețurilor.

Cererea de zboruri a depășit disponibilitatea cu toate că restricțiile s-au relaxat și lumea s-a deschis încă din 2022, în 2023 grevele și anulările au făcut haos în transportul aerian.

Acest lucru a alimentat și mai mult dorința reprimată de călătorie.

Unele aeroporturi, cum ar fi Schiphol din Amsterdam și Heathrow din Londra, au introdus limite pentru pasageri pentru a reduce impactul lipsei de personal.

Asta a determinat companiile aeriene să-și reducă programul.

Companii aeriene precum Flybe și Flyr au falimentat, în timp ce altele se confruntă cu dificultăți financiare după ani de stat la sol din cauza COVID.

Acest lucru a încetinit creșterea, împiedicându companiile aeriene să revină la capacitatea maximă și lăsându-le în nevoie acută de bani.

Cu mai puține locuri disponibile în comparație cu perioada pre-pandemică, cererea a depășit oferta în 2023.

În același timp, Airbus și Boeing se luptă să livreze noi aeronave la timp. Acest lucru a lăsat companiile aeriene cu mai puține avioane decât era de așteptat în 2023.

Cum vor evolua prețurile la zboruri în 2024

Sub reglementările actuale ale Sistemului de Comerț cu Emisii de Carbon al UE, companiile aeriene care zboară prin Europa trebuie să obțină un permis pentru emisiile de dioxid de carbon create.

În prezent, aceste documente nu costă nimic companiie de aviație.

Cu toate acestea, permisele gratuite vor fi eliminate treptat - mai întâi reduse cu o pătrime în 2024, apoi reduse la jumătate în 2025 și apoi complet eliminate până în 2026.

UE examinează în prezent noi reguli privind utilizarea obligatorie a combustibilului de aviație durabil (SAF) și taxe mai mari la kerosen. Ambele ar crește prețul zborurilor.

Analista Deutsche Bank, Jaime Rowbotham, a estimat că EasyJet, Ryanair și Wizz Air vor cheltui peste 700 milioane de euro pe permise de emisii de carbon în anul financiar 2023, dar această sumă va crește la 2 miliarde de euro până în 2025.

Noile reguli au ca scop stimularea adoptării tehnologiilor de aviație mai verzi, în timp ce descurajează zborurile cu emisii ridicate.

În UE, în 2017, emisiile directe din aviație reprezentau 3,8% din totalul emisiilor de CO2, în timp ce sectorul aviatic reprezenta 13,9% din emisiile din transport. Dacă aviația globală ar fi o țară, ar ocupa locul în primele 10 țări emitoare.

Cineva care zboară de la Lisabona la New York și înapoi generează aproximativ același nivel de emisii ca o persoană medie din UE care își încălzește casa pe tot parcursul unui an.

Conform propriilor estimări ale UE, pentru a atinge neutralitatea climatică, blocul trebuie să reducă emisiile de transport, inclusiv cele din aviație, cu 90% până în 2050. Zborurile internaționale ar putea fi extrem de costisitoare în 2024 din cauza problemelor de capacitate, spune un expert în aviație.

Din ce sunt formate prețurile biletelor de avion

Stabilirea prețurilor este un proces bine dezvoltat și în continuă evoluție, condus de o combinație de algoritmi și strategii dezvoltate de echipele de gestionare a veniturilor și de consultanți externi. De obicei, acest proces este automatizat și extrem de eficient, cu câteva excepții remarcabile.

Înainte de anii 1970, multe țări aveau o formă de reglementare a prețurilor biletelor.

Prețurile în zilele noastre nu sunt fixe sau controlate, iar companiile aeriene vor căuta să maximizeze profiturile realizate prin vânzarea de bilete.

Un bilet poate avea valori diferite pentru diferite persoane, iar stabilirea prețurilor este despre determinarea acestei valori și obținerea cât mai mult din ea.

Stabilirea prețurilor și disponibilitatea tarifelor sunt determinate astăzi de un sistem de clase de rezervare.

Este important de menționat că acestea diferă de clasa de călătorie (adică, economie sau business class) și sunt o serie de litere care definesc nivelul tarifului plătit.

Acestea s-au schimbat și s-au diversificat de la momentul introducerii lor, iar diferite companii aeriene folosesc astăzi mult mai multe clase de rezervare. 

Articol recomandat de sport.ro
VIDEO Presa din Ungaria a reacționat după ce FCSB a câștigat titlul de campioană: "Nimeni nu a reușit asta"
VIDEO Presa din Ungaria a reacționat după ce FCSB a câștigat titlul de campioană: "Nimeni nu a reușit asta"
Citește și...
O insulă de vis din Europa a devenit „un dormitor pentru turişti”. Localnicii sunt disperați
O insulă de vis din Europa a devenit „un dormitor pentru turişti”. Localnicii sunt disperați

Localnicii din faimoasa insulă italiană Capri, din Marea Mediterană, se revoltă din cauza fluxului tot mai mare de turiști.

Cele mai grave greșeli pe care le fac turiștii cazați la hotel
Cele mai grave greșeli pe care le fac turiștii cazați la hotel

Un angajat al industriei hoteliere a dezvăluit care sunt cele mai comune greșeli pe care le fac turiștii în momentul în care ajung la hotel.

 

Ce se întâmplă acum în Vama Veche. A început minivacanța de 1 Mai
Ce se întâmplă acum în Vama Veche. A început minivacanța de 1 Mai

Litoralul a revenit la viață, cu soare și veselie, în vacanța deja începută de 1 Mai și Paște. În Vama Veche, turiștii au stat la plajă și s-au bucurat de atmosfera boemă, în sunet de chitară.

Recomandări
Bilanț dezastruos pentru Rusia. Oficialii britanici estimează că 450.000 de militari ruși au fost uciși sau răniți în Ucraina
Bilanț dezastruos pentru Rusia. Oficialii britanici estimează că 450.000 de militari ruși au fost uciși sau răniți în Ucraina

Marea Britanie estimează că 450.000 de militari ruși au fost uciși sau răniți și peste 10.000 de vehicule blindate rusești au fost distruse în războiul din Ucraina, până acum.

Gabriel Liiceanu: Rușii trăiesc de opt secole cu supunerea și instinctul de invadare în gene. „Nu se vor opri”
Gabriel Liiceanu: Rușii trăiesc de opt secole cu supunerea și instinctul de invadare în gene. „Nu se vor opri”

După opt secole de totalitarism, poporul rus “are supunerea interiorizată în genele sale istorice”, și e gata să își activeze oricând “instinctul de invadare”, pentru că “este învățat să cucerească lumea”.

Sondaj la comanda PSD: Bucureștenii îl vor tot pe Nicușor Dan în fruntea PMB. Firea l-a întrecut pe Piedone
Sondaj la comanda PSD: Bucureștenii îl vor tot pe Nicușor Dan în fruntea PMB. Firea l-a întrecut pe Piedone

Actualul primar al Capitalei Nicuşor Dan se află pe primul loc în intenţiile de vot ale bucureştenilor pentru postul de primar general, urmat de Gabriela Firea şi de Cristian Popescu Piedone, conform unui sondaj Avangarde.