Prețurile zborurilor în 2024 - cum se anunță anul nou pentru transportul aerian

pretul biletelor de avion 2024
Shutterstock

2023 a fost primul an fără pandemie, iar transporturile aeriene s-au confruntat cu o cerere uriașă. Cum se anunță anul 2024 în ce privesc tarifele pentru zboruri și la ce trebuie să se aștepte cei care vor să călătorească.

Creșterile înregistrate de companiile aeriene în 2023 au fost atât de mari, încât echipajele de zbor au trecut și prin grevă din cauza orelor suplimentare pe care erau nevoite să le facă. A fost haos în aeroporturi în vara anului 2023, iar asta a făcut ca unele companii aeriene să își crească tarifele.

Prețul călătoriilor cu avionul în ultimii ani

Tarifele aeriene au crescut în Europa în 2023, ceea ce îi face pe mulți să se întrebe ce se va întâmpla în 2024.

Atât rutele lungi, cât și cele scurte sunt afectate. De exemplu, prețurile biletelor de avion în Franța au crescut cu 23,6 la sută față de 2022, conform statisticilor Ministerului Tranziției Ecologice.

Prețurile biletelor de zbor internaționale din Marea Britanie au crescut cu aproximativ 18 la sută față de anul trecut, conform site-ului de rezervări de călătorii Kayak.

Citește și
Ce spune despre România un german care a vizitat toate cele 44 de țări din Europa. A făcut un top cu cinci favorite

"Există încă o cerere reprimată pentru călători din perioada pandemiei", explică Evan Day, directorul Kayak din Marea Britanie.

"Și această cerere - combinată cu inflația în creștere și costurile ridicate ale combustibilului - a menținut prețurile biletelor la un nivel ridicat."

Dar ce se ascunde în spatele creșterii prețurilor biletelor de zbor? În urma invaziei Rusiei în Ucraina, sancțiunile privind importurile de combustibil au determinat o creștere a prețurilor.

„Din cauza creșterii cu 71 la sută a prețurilor la petrol an de an, tariful nostru mediu a crescut cu 31 la sută", a declarat CEO-ul EasyJet, Johan Lundgren, pentru AFP.

Combustibilul reprezintă aproximativ 30 la sută din costurile transportatorilor.

O creștere bruscă a costurilor de întreținere legate de lipsa anumitor metale și de lanțurile de aprovizionare perturbate au contribuit, de asemenea, la fenomen, spune Marc Rochet, șeful companiilor franceze Air Caraïbes și French Bee.

El menționează și repercusiunile creșterii salariilor în sectorul aviatic.

Cu toate că majorările de prețuri și inflația încep să se stabilizeze, nu există nicio scădere în cererea de zboruri.

"În timpul pandemiei, ca modalitate de a evita pierderea încrederii consumatorilor, multe companii aeriene au ales să ofere credite clienților cărora le-au fost anulate rezervările", spune Justin Penny, șeful aviației la compania de călătorii Flight Centre.

"Acum, la doi ani distanță și în ciuda faptului că 2022 a fost un moment esențial de schimbare în încrederea în călătorii, multe dintre aceste credite au rămas neutilizate. 2023 este ultimul an în care multe dintre aceste scheme sunt programate să se încheie, ceea ce înseamnă că indivizii se confruntă cu ultimatumul - să le folosești sau le pierzi", explică el.

Această cerință a generat o creștere masivă a cererii pentru zboruri europene care necesită mai puțină planificare și economii decât o pauză mai lungă, determinând, la rândul său, creșterea prețurilor.

Cererea de zboruri a depășit disponibilitatea cu toate că restricțiile s-au relaxat și lumea s-a deschis încă din 2022, în 2023 grevele și anulările au făcut haos în transportul aerian.

Acest lucru a alimentat și mai mult dorința reprimată de călătorie.

Unele aeroporturi, cum ar fi Schiphol din Amsterdam și Heathrow din Londra, au introdus limite pentru pasageri pentru a reduce impactul lipsei de personal.

Asta a determinat companiile aeriene să-și reducă programul.

Companii aeriene precum Flybe și Flyr au falimentat, în timp ce altele se confruntă cu dificultăți financiare după ani de stat la sol din cauza COVID.

Acest lucru a încetinit creșterea, împiedicându companiile aeriene să revină la capacitatea maximă și lăsându-le în nevoie acută de bani.

Cu mai puține locuri disponibile în comparație cu perioada pre-pandemică, cererea a depășit oferta în 2023.

În același timp, Airbus și Boeing se luptă să livreze noi aeronave la timp. Acest lucru a lăsat companiile aeriene cu mai puține avioane decât era de așteptat în 2023.

Cum vor evolua prețurile la zboruri în 2024

Sub reglementările actuale ale Sistemului de Comerț cu Emisii de Carbon al UE, companiile aeriene care zboară prin Europa trebuie să obțină un permis pentru emisiile de dioxid de carbon create.

În prezent, aceste documente nu costă nimic companiie de aviație.

Cu toate acestea, permisele gratuite vor fi eliminate treptat - mai întâi reduse cu o pătrime în 2024, apoi reduse la jumătate în 2025 și apoi complet eliminate până în 2026.

UE examinează în prezent noi reguli privind utilizarea obligatorie a combustibilului de aviație durabil (SAF) și taxe mai mari la kerosen. Ambele ar crește prețul zborurilor.

Analista Deutsche Bank, Jaime Rowbotham, a estimat că EasyJet, Ryanair și Wizz Air vor cheltui peste 700 milioane de euro pe permise de emisii de carbon în anul financiar 2023, dar această sumă va crește la 2 miliarde de euro până în 2025.

Noile reguli au ca scop stimularea adoptării tehnologiilor de aviație mai verzi, în timp ce descurajează zborurile cu emisii ridicate.

În UE, în 2017, emisiile directe din aviație reprezentau 3,8% din totalul emisiilor de CO2, în timp ce sectorul aviatic reprezenta 13,9% din emisiile din transport. Dacă aviația globală ar fi o țară, ar ocupa locul în primele 10 țări emitoare.

Cineva care zboară de la Lisabona la New York și înapoi generează aproximativ același nivel de emisii ca o persoană medie din UE care își încălzește casa pe tot parcursul unui an.

Conform propriilor estimări ale UE, pentru a atinge neutralitatea climatică, blocul trebuie să reducă emisiile de transport, inclusiv cele din aviație, cu 90% până în 2050. Zborurile internaționale ar putea fi extrem de costisitoare în 2024 din cauza problemelor de capacitate, spune un expert în aviație.

Din ce sunt formate prețurile biletelor de avion

Stabilirea prețurilor este un proces bine dezvoltat și în continuă evoluție, condus de o combinație de algoritmi și strategii dezvoltate de echipele de gestionare a veniturilor și de consultanți externi. De obicei, acest proces este automatizat și extrem de eficient, cu câteva excepții remarcabile.

Înainte de anii 1970, multe țări aveau o formă de reglementare a prețurilor biletelor.

Prețurile în zilele noastre nu sunt fixe sau controlate, iar companiile aeriene vor căuta să maximizeze profiturile realizate prin vânzarea de bilete.

Un bilet poate avea valori diferite pentru diferite persoane, iar stabilirea prețurilor este despre determinarea acestei valori și obținerea cât mai mult din ea.

Stabilirea prețurilor și disponibilitatea tarifelor sunt determinate astăzi de un sistem de clase de rezervare.

Este important de menționat că acestea diferă de clasa de călătorie (adică, economie sau business class) și sunt o serie de litere care definesc nivelul tarifului plătit.

Acestea s-au schimbat și s-au diversificat de la momentul introducerii lor, iar diferite companii aeriene folosesc astăzi mult mai multe clase de rezervare. 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Jordan Chiles a făcut apel la TAS pentru a-și recupera medalia de bronz, câștigată de românca Ana Bărbosu!
NEWS ALERT Jordan Chiles a făcut apel la TAS pentru a-și recupera medalia de bronz, câștigată de românca Ana Bărbosu!
Citește și...
Satul „Bunicii care bate doba”, o experiență de vis cu natură, tradiții și vin, la o aruncătură de băț de Galați
Satul „Bunicii care bate doba”, o experiență de vis cu natură, tradiții și vin, la o aruncătură de băț de Galați

Văleni este un sat care păstrează farmecul rural moldovenesc, oferind turiștilor o evadare din agitația orașelor și o privire în istoria și cultura locală.  

Orașul din România cunoscut pentru unicitatea clădirilor. Este printre cele mai faimoase destinații din Europa
Orașul din România cunoscut pentru unicitatea clădirilor. Este printre cele mai faimoase destinații din Europa

Municipiul de reședință al județului Bihor este unul dintre cele mai frumoase orașe din România. Are o mulțime de obiective turistice, o atmosferă unică și oameni calzi și primitori.

Turiștii români cheltuie în afara țării mult mai mult decât o fac străinii în România. Suma la care s-a ajuns într-o lună
Turiștii români cheltuie în afara țării mult mai mult decât o fac străinii în România. Suma la care s-a ajuns într-o lună

Românii care au plecat în vacanță în străinătate au cheltuit doar în luna iunie 700 de milioane de euro. În aceste condiții, turismul autohton are de suferit, iar asta se simte în economie, reiese dintr-o analiză a cercetătorilor de la UBB Cluj.

Recomandări
Incendiu la Palatul Parlamentului. Mai multe echipaje de pompieri intervin | VIDEO și FOTO
Incendiu la Palatul Parlamentului. Mai multe echipaje de pompieri intervin | VIDEO și FOTO

Pompierii intervin la Palatul Parlamentului, după ce o persoană a dat foc sălii de expoziții amplasate la intrarea în clădire.  

Dezastrul lăsat în urmă de viiturile devastatoare în județele Galați și Vaslui. O femeie doarme în mașină de câteva zile
Dezastrul lăsat în urmă de viiturile devastatoare în județele Galați și Vaslui. O femeie doarme în mașină de câteva zile

Este stare de alertă în județele Galați și Vaslui, grav afectate de inundații. Instituirea acestei măsuri permite alocarea unor resurse suplimentare, pentru refacerea construcțiilor și a drumurilor măturate de viituri, spun oficialii.

Șacalul nu a ajuns în instanță dintr-un motiv bizar. Concubina criminalului în serie cere eliberare pentru că are emoții
Șacalul nu a ajuns în instanță dintr-un motiv bizar. Concubina criminalului în serie cere eliberare pentru că are emoții

Individul poreclit Șacalul, principalul suspect al celor două crime din Constanța, a contestat măsura arestării preventive și cere să fie cercetat în arest la domiciliu. Neculai Mitrea nu recunoaște că le-ar fi ucis pe Delia și Denisa.