Ce rol are gaura din geamul avionului. Un pilot explica un "secret" pe care putini pasageri il realizeaza
Mark Vanhoenacker nu este doar un pilot al celor de la British Airways , ci si un scriitor talentat. Inainte de a-si lansa prima carte, acesta explica in revista Slate logica din spatele micilor gauri din geamurile avioanelor.
O mica gaura in geam, una pe care cei mai multi dintre noi nici nu o observa, joaca un rol important in siguranta pasagerilor. Micul orificiu este numit si o "gaura de respiratie", sau o "gaura de sangerare".
"Daca te uiti cu atentie la geamul unui avion de pasageri, acesta este compus din 3 panouri realizate din placi acrilice. Cel mai apropiat de interior dintre ele are un singur scop: de a-l proteja pe cel de-al doilea", explica Vanhoenacker.
Acesta a stat de vorba cu un inginer care se ocupa de aceste geamuri. "Celelalte doua placi au un rol foarte important pentru ca suporta diferenta de presiune dintre interiorul avionului si aerul de afara. Iar gaura mica ajuta ca presiunea sa fie suportata in totalitate de panoul exterior", spune acesta. In cazul extrem de putin probabil in care geamul exterior cedeaza, cel din mijloc ii ia locul.
Un inginer al Boeing completeaza povestea acestor mici gauri si spune ca ele mai au un rol: de a regla umiditatea astfel incat sa nu se formeze o ceata ce i-ar impedica pe pasageri sa priveasca in afara.
Cu toate acestea, cel mai fascinant fenomen legat de aceste gauri se leaga de cristalele de gheata ce se formeaza in jurul lor. Condensul format de aerul cald al cabinei care se loveste de aerul rece din exterior este responsabil pentru aceste cristale, pe cursele lungi.