Reconstituirea momentelor care au decis soarta zborului 9525. Ce s-a intamplat dupa ce copilotul s-a baricadat in cabina
Dupa decriptarea primei cutii negre incepe sa devina o certitudine ca unul dintre pilotii avionului prabusit in Franta a avut ganduri sinucigase pe care le-a pus in aplicare. Mai exact copilotul, un tanar de doar 28 de ani.
Andreas Lubitz i-ar fi marturisit unei foste colege ca si-a luat o pauza de la cursurile de pilotaj pentru ca se simtea epuizat si suferea de depresie. Asadar, cat de greu este sa anunti 150 de familii, raspandite pe 6 continente, ca ai lor au murit dupa ce avionul s-a zdrobit de stanci, indreptat intentionat intr-acolo?
In timp ce o lume intreaga ii plange pe cei morti la "locul ororii", Masivul Trois Eveches din Alpii Francezi, locul crimei le ofera anchetatorilor prima cutie neagra, cea care a inregistrat sunetele din cabina pilotilor.
Spre oroarea celor care au auzit ce s-a petrecut in cockpit conduce la o ipoteza tulburatoare: unul dintre piloti se sinucide, indreptand Airbusul de 70 de tone spre munte si ia cu el alte 149 de vieti. Perfect nevinovate.
La inceputul zborului, timp de 20 de minute, pilotul si copilotul german discuta in liniste. La un moment dat, comandantul, aflat pe scaunul din stanga, se ridica si iese din cabina.
"Apoi il auzim pe comandant cerand copilotului sa preia comanda si auzim atat zgomotul unui scaun care se da in spate si al unei usi care se inchide. Putem presupune ca s-a dus sa-si satisfaca o nevoie naturala", spune procurorul Brice Robin.
Copilotul, aflat intotdeauna pe scaunul din dreapta, ramane singur la comenzi, cu aeronava pe pilot automat si, intr-o secunda, blocheaza usa blindata a cabinei.
Vine insa si momentul in care sistemul de inregistrare reda ciocanitul in usa. Comandantul vrea sa se intoarca la mansa si formeaza codul de acces, fara sa stie, ca celalalt a folosit al doilea sistem de siguranta, care nu permite deschiderea usii blindate din exterior.
"Auzim mai multe apeluri ale comandatului care cere sa i se deschida usa cabinei. Le face printr-un fel de interfon care are si un geam, asadar s-a si aratat, s-a identificat", precizeaza procurorul.
Comandantul isi apeleaza colegul prin telefon. Nici un raspuns. Ciocane in usa, apoi loveste cu pumnii si picioarele. Din nou nici un raspuns. Cum nu primesc raspuns nici controlorii de trafic, atunci cand apeleaza avionul Germanwings.
Singur in cabina, copilotul decupleaza pilotul automat si, cu blandete, impinge mansa in jos. Nu da de banuit pasagerilor si nici controlorilor de trafic. Timp de 8 minute, cat duce avionul in jos 9.000 de metri, pastreaza constante viteza de coborare si directia aeronavei. In cockpit este o liniste de mormant.
"Singur find, el manipuleaza butoanele Flight Monitoring System pentru a actiona coborirea avionului. Repet ca actiunile asupra butonului pentru schimbare altitudinei nu se pot face decat voluntar", a mai spus procurorul.
Comandantul si cele patru stewardese sint singurii care stiu ca ceva teribil se intampla dar si ca sunetul alarmei care incepe brusc sa anunte apropierea de sol este singurul lucru pe care il vor mai auzi inainte sa moara.
"Se declanseaza alarmele pt a semnala echipajului proximitatea solului si atunci auzim lovituri violente ca pentru a sparge usa, va reamintesc ca este o usa blindata", a explicat procurorul.
Avionul s-a izbit de munte cu 700 de kilometri la ora. Toti cei de la bord au murit instantaneu.
Cei 144 de pasageri au realizat ca ceva groaznic se intampla abia cand au vazut muntele in fata ochilor.
"Cred ca victimele si-au dat seama abia in ultimele momente ce se intampla pentru ca pe banda se aud tipete abia in ultimele clipe dinaintea impactului”, a concluzionat procurorul.
Stim acum ca un om, copilotul a produs cea mai mare catastrofa aviatica din ultimii 30 de ani din Franta. Acest om avea un nume: Andreas Lubitz. In varsta de 28 de ani acumulase doar 630 de ore de zbor. Fusese Angajat de Lufthansa acum doi ani. Spionajul german nu a gasit nimic necurat in trecutul lui Andreas Lubitz, insa, la un moment dat si-a intrerupt 6 ani activitatea de pilot, pentru ca apoi sa se intoarca la mansa, dupa ce a trecut toate testele si exemenele.
"Si-a intrerupt cariera si as fi si eu interesat sa stiu de ce. Nu pot sa va spun asupra motivelor sale care au dus la intreruperea activitatii de pilot, dar pot sa va spun ca cel care se intoarce trebuie sa treaca din nou toate testele profesionale si de sanatate”, a spus Carsten Spohr, CEO Lufthansa.
"Interpretarea cea mai verosimila este ca Lubitz a refuzat sa deschida usa cabinei, a actionat butonul care a comandat pierderea de altitudine, din ratiuni necunoscute, dar care pot fi analizate drept o vointa de a distruge avionul", este verdictul dat de procuror.
Inregistratorul de bord pastreaza sunetul respiratiei lui Andreas Lubitz. Pana in momentul in care a dat cu avionul de munte, copilotul a fost linistit. In rest, nici un sunet. Un act de terorism, urmat de sinucidere, cu nimic diferit de cei care se detoneaza in piata publica.
Este sinistru ca s-a implinit un an de la tragedia aviatica din Asia. Si ca acea cursa Malaysia 370 a disparut in conditii similare cu zborul Germanwings. Numai ca, epava si victimele nu au fost gasite nici pana in ziua de astazi. Ce s-a intamplat in Alpii francezi ar fi al cincilea caz in ultimii 20 de ani, in care pilotii de linie prabusesc intentionat aeronava.
Ca in triunghiul Bermudelor, Boeingul care decolase de la Kuala Lumpur catre Beijing a disparut. Intai de pe radarul civil, apoi de pe radarul militar. In 6 minute, de la 11.600 de metri altitudine, in mare.
Airbusul Germanwings a coborat 9.000 de metri in opt minute. Ducea pasagerii de la Barcelona la Zdusseldorf. Din nefericire, la mansa din dreapta, se afla copilotul Andreas Lubitz.
Sursa: Pro TV
Etichete: pilot, alpi, tragedie, copilot, GermanWings, Andreas Lubitz,
Dată publicare:
26-03-2015 18:37