"In Allah imi pun increderea". Povestea cazurilor de "actiune deliberata a pilotului" care au marcat industria aviatica
Tragedia zborului Germanwings din 24 martie a dat nastere celor mai diverse ipoteze. La ora actuala, una pare insa sa fi captat atentia expertilor: sinuciderea pilotului. Iar daca se confirma, nu ar fi primul caz.
“Sinucidere”: acesta este verdictul care a aparut in ultimele ore pe buzele specialistilor care analizeaza prabusirea avionului Germanwings. Informatiile prezentate de anchetatori dupa examinarea informatiilor din cutia neagra arata ca acest scenariu e mult mai probabil decat cel al unui accident. Din inregistrare reiese ca copilotul s-ar fi inchis in cabina si ar fi inceput sa faca manevre de coborare iar comandantul sau nu a mai reusit sa intre, in ciuda eforturilor. O situatie care pare cel putin compatibila cu o sinucidere sau, cum i se spune in rapoartele de ancheta „actiune deliberata a pilotului”.
Desi suna putin credibil, in realitate ipoteza sinuciderii a fost avansata in mod extrem de convingator si in cazul altor incidente misterioase din istoria aviatiei. De pilda, in cel al zborului EgyptAir 990, o catastrofa petrecuta deasupra Oceanului Atlantic in octombrie 1999 si in care 217 oameni si-au pierdut viata. Raportul investigatorilor americani de la Comisia Nationala de Siguranta a Transporturilor (NTSB) a arata ca „cea mai probabila cauza a prabusirii a fost abaterea de la ruta urmata de impactul cu Oceanul Atlantic ca urmare a comenzilor introduse de copilot. Motivul actiunilor copilotului nu a putut fi stabilit”.
O concluzie respinsa ferm de autoritatile egiptene, care au insistat ca aeronava Boeing 767 a companiei EgyptAir a avut probleme tehnice. Si asta cu toate ca ultimele cuvinte ale copilotului au fost „Imi pun toata increderea in Allah”. Purtatorul de cuvant al guvernului egiptean a explicat insa ca „o astfel de rugaciune nu ar fi rostita niciodata de cineva care se pregateste sa se sinucida deoarece sinuciderea contravine Islamului”. Dar investigatorii NTSB au explicat ca ipoteza unor probleme de natura mecanica este exclusa si ca exista indicii clare ca pilotul se lupta cu colegul sau pentru a relua controlul aeronavei in ultimele clipe inainte de prabusire.
Si pentru cea mare enigma din istoria aviatiei, disparitia avionului malaysian MH370, a fost avansata o explicatie similara. Ewan Wilson, pilot si fost sef al companiei aeriene Kiwi Airlines, sustine ca in acel caz, comandatul aeronavei s-a inchis singur in cabina, le-a taiat oxigenul pasagerilor iar dupa ce acestia s-au sufocat, a prabusit avionul in ocean. O ipoteza similara a fost avansata si de surse din cadrul anchetei citate de Telegraph, surse care afirma ca avionul era condus „in mod rational” iar traiectoria de zbor pe care a adoptat-o inainte a disparea a fost rezultatul unei „actiuni deliberate”. Sinuciderea pare si in acest caz varianta care rasbunde cel mai bine la toate intrebarile ridicate de acest caz.
Aviation Safety Network are insa o lista mult mai lunga a accidentelor aviatice cauzate de sinuciderea pilotului. Dupa EgyptAir 990, cel mai mare numar de victime s-a inregistrat in cazul zborului Silk Air 185. 104 persoane si-au pierdut viata pe 19 decembrie 1997, dupa ce aeronava s-a prabusit intr-un rau din sudul insulei Sumatra. NTSB a conchis ca prabusirea a fost rezultatul actiunilor deliberate ale pilotului. La fel ca in cazul din Egipt, si autoritatile indoneziene au negat aceasta varianta, cu toate ca se stia ca pilotul avea mari probleme financiare, pierduse la bursa 1,2 milioane de dolari si incheiase o polita de asigurare de viata de 600.000 de dolari.
Cel mai vechi caz din lista, care mai cuprinde multe altele, dateaza din 1976 si a avut loc in URSS. Un pilot rus a furat un avion Antonov 2 de pe pista aeroportului din Novosibirsk si cateva minute mai tarziu l-a izbit de blocul in care locuia fosta sa sotie. 12 persoane si-au pierdut atunci viata.
Sursa: Pro TV
Etichete: ancheta, avion, sinucideri, raport, MH370, GermanWings,
Dată publicare:
26-03-2015 14:38