Jucarii pentru Jihad. Teroristii islamici s-au lansat in lumea comertului online
Tricouri, hanorace si jucarii: sunt doar cateva dintre produsele branduite de organizatii teroriste faimoase care pot fi cumparate online. E vorba de propaganda, dar si de comert.
Cu doar 10 dolari va puteti comanda pe net un tricou branduit ISIS – adica SIIL, Statul Islamic in Irak si Levant, cea mai de succes organizatie terorista a momentului. Daca urmariti stirile, probabil ati aflat ca in ultimele saptamani SIIL a cucerit aproape tot nordul Irakului, depasind in topul celor mai periculoase organizatii teroriste faimoasa Al Qaeda. Iar ca sa nu aveti probleme din cauza tricoului, puteti pretinde ca ati crezut ca ISIS e o trupa araba de hip-hop.
Nu e nici pe departe singurul produs de acest fel care poate fi cumparat online. Exista zeci de modele de tricouri SIIL dar si hanorace, sepci si chiar jucarii. Intr-un magazin online din Indonezia specializat in articole vestimentare conforme cu principiile Islamului au aparut teroristi de jucarie, inarmati cu un Kalasnikov si purtand drapelul organizatiei teroriste. Tricouri SIIL au fost vazute pana si in buticurile din Istanbul.
ISIS themed T-shirt for sale in Istanbul's Bagcilar district. Is that a JaN T-shirt behind it too? via @Ersinnal13 pic.twitter.com/LzrwHPMI0W
— Brown Moses (@Brown_Moses) June 24, 2014
La mijloc sunt atat comertul cat si propaganda, spun specialistii in contra-terorism citati de CNN, alarmati de mercantilismul SIIL. Ei spun ca e foarte probabil ca profiturile obtinute din vanzarea unor astfel de produse sa intre in conturile organizatiei teroriste.
Mai grav, asemenea produse fac ca terorismul sa para ceva cool, o perspectiva atractiva pentru multi tineri din tari cu populatii musulmane, ca Indonezia sau Turcia. Iar jucariile SIIL popularizeaza ideea de jihad chiar si printre cei mici.
Citeste si: Teroristi cu PowerPoint. Cum au devenit Al Qaeda si SIIL niste corporatii
Facebook a sters deja anunturile si chiar conturile unor magazine online care vindeau astfel de produse – in primul rand Zirah Moslem si Kaos Islamic State of Iraq and Sham, specializate in tricouri si alte accesorii vestimentare branduite SIIL. Masura nu e insa foarte eficienta cat timp site-urile lor functioneaza iar Twitter – o retea sociala mult mai populara printre islamisti – nu interzice asemenea anunturi. Ca sa va convingeti, dati o cautare dupa „ISIS t-shirts”.
ISIS T-shirt prints pic.twitter.com/t8nQRiQ4Bn
— Abdullah☝عبدالله (@BladeOfTruth) March 2, 2014
SIIL nu sunt primii care lanseaza produse branduite cu numele si sigla organizatiei teroriste. Au facut-o pe vremuri si marii lor rivali, Al Qaeda, dar si Hamas si alte grupari similare. Cei din SIIL o fac insa mai eficient si stiu sa exploateze mai bine retelele sociale. „Suntem distribuitori de produse culturale anti-occidentale si anti-capitaliste”, sustine Rezji, unul din magazinele onine specializate in produse SIIL. Metodele lor, insa, sunt 100% occidentale si capitaliste.
Radu Pirca
Sursa: CNN
Etichete: comert online, produse, vanzari, tricouri, al-qaida, SIIL,
Dată publicare:
25-06-2014 13:38