Ce s-a intamplat de fapt cu avionul Germanwings, prabusit in Franta. Cauzele invocate de expertii in aviatie

25-03-2015 12:55


lufthansa

Prabusirea avionului companiei Germanwings, soldata cu 150 de morti, este cel mai grav accident aviatic produs in ultimii sapte ani in spatiul Uniunii Europene, unde standardele in materie de trafic aerian sunt printre cele mai inalte din lume.

Avionul Airbus A320 al companiei Germanwings, avand la bord 144 de pasageri si sase membri ai echipajului, s-a prabusit marti dimineata intr-o zona muntoasa din sud-estul Frantei, in apropierea localitatii Barcelonnette. Avionul decolase de la Barcelona la ora 10.01 (11.01, ora Romaniei) si urma sa ajunga la Dusseldorf, in nordul Germaniei, insa a disparut de pe ecranele radarelor in jurul orei 11.15 (12.15, ora Romaniei).

"Nu stim multe despre zbor si nici cauza prabusirii", a spus cancelarul german Angela Merkel, potrivit jurnalistilor CNN.

Autoritatea aviatica din Franta a confirmat marti faptul ca pilotii nu au cerut permisiunea de a scadea altitudinea. Ei au pierdut contactul cu turnul de control, fapt care adanceste si mai mult misterul prabusirii Airbusului, petrecuta in decurs de opt minute.

Doar o bucata mai mare de fuselaj se poate vedea in primele imagini filmate din elicopter. Se disting hublourile, drapelul german si o parte din indicativul aeronavei. Resturile epavei s-au imprastiat pe o suprafata de cativa kilometri patrati, intr-un masiv muntos, cu pante abrupte, inaccesibil pentru vehicule. Sunt mii si mii de bucati care s-au dezintegrat, dupa ce s-au lovit de stanci.

Reprezentantii Germanwings nu au putut sa precizeze niciun motiv pentru care avionul s-a prabusit in Alpii Francezi. De asemenea, oficiali germani din domeniul securitatii au declarat ca, potrivit primelor dovezi, prabusirea avionului Airbus A320 nu este un act de terorism.

Raman totusi mai multe semne de intrebare, la care unii experti, citati de The Guardian, au incercat sa raspunda.

David Leatmound, editor de operatiuni si siguranta la Flightglobal: "Avionul A320 nu nu se poate prabusi in faza de croaziera. Nu in zilele noastre. Este foarte ciudat."

Expertul britanic in aviatie David Gleave sustine ca, potrivit site-urilor care monitorizeaza traficul avioanelor, coborarea Airbusului s-a efectuat cu 914 metri pe minut, care, spune el, nu ar fi destul de rapid pentru o decompresie exploziva. "Dar a fost prea rapid daca a fost planare. Pare sa fi fost o coborare controlata", a spus acesta.

Un alt expert in domeniu, Tony Cable, spune ca din moment ce pilotii nu au efectuat un apel de urgenta in timpul coborarii, reiese faptul ca a fost vorba despre pierderea controlului, confuzia pilotului sau o combinatie intre ele.

Seful pilotilor de la Germanwings, Kenan Scheib, spune ca sistemele computerizate ale avionului Airbus A320 au fost recent upgradate: "Nu vad niciun motiv pentru care sa fi aparut o problema cu computerul."

Richard Westcott, specialist in transporturi: "Altitudinea si viteza erau normale, aproximativ 11.600 de metri si viteza de croaziera de 800 de kilometri pe ora. Apoi, totul a mers rau, forte rapid. In doar 8 minute, avionul a cazut in gol si apoi s-a prabusit. Ultima pozitie cunoscuta este aici, in Alpii francezi".

Les Abend, expert aviatie NOU: "Recunosc ca asta ma deruteaza putin. Totusi, cand e vorba de o urgenta majora, echipajul isi concentreaza intreaga atentie asupra manevrelor de redresare a aeronavei".

Anthony Davis, expert aviatie: "Sa cada din cer atat de rapid este ceva fara precedent. Chiar daca i se oprea un motor, ar fi durat mai mult, acest model este conceput sa planeze un timp. In plus, este iesit din comun sa ti se opreasca ambele motoare. Chiar si oprirea unui motor este extrem de rara".

Crasten Spohr, director executiv Lufthansa: "Avionul era intr-o conditie tehnica excelenta. A fost verificat de tehnicienii Lufthansa chiar luni".

Totusi, mai multi piloti de la Germanwings, filiala lowcost a Lufthansa, au refuzat marti seara sa urce la bord dupa ce au aflat ca aeronava prabusita a fost tinuta la sol, luni, timp de o ora pentru reparatii. Reprezentantii Lufthansa au sugerat ca pilotii protestatari au fost coplesiti de durere pentru pierderea colegilor morti.

Potrivit expertilor, doar 15% dintre accidentele aviatice se produc in aceasta faza a zborului, intrucat majoritatea dezastrelor au loc in cursul decolarii ori aterizarii.

Sursa: The Guardian

VIDEO PROTVPLUS.RO