Fotografii fără precedent cu nebuloasa ”Cap de Cal”, realizate cu cel mai puternic telescop spațial din lume, James Webb

Horsehead, nebuloasa, Cap de Cal
AFP PHOTO / NASA, ESA, CSA, K. MISSELT AND A. ABERGEL

Cel mai puternic telescop spațial din lume, telescopul spațial James Webb al NASA, tocmai a publicat cele mai clare imagini în infraroșu de până acum ale nebuloasei Horsehead.

SURSA foto: AFP PHOTO / NASA, ESA, CSA, K. MISSELT (UNIVERSITY OF ARIZONA) AND A. ABERGEL (IAS/UNIVERSITY PARIS-SACLAY, CNRS)

Horsehead este o mică nebuloasă întunecată din constelația Orion, care acționează ca o creșă pentru stelele nou-născute, notează portalul Yahoo News.

Realizată cu detalii fără precedent, imaginea nebuloasei se concentrează pe o porțiune din "coama" calului (”Horsehead” se poate traduce prin ”Cap de Cal”, n. red.) care are o lățime de aproximativ 0,8 ani lumină și se află la aproximativ 1.300 de ani lumină de Pământ.

galaxie
Ce au descoperit cercetătorii în interiorul uneia dintre cele mai vechi galaxii. A existat în urmă cu 13 miliarde de ani
Cum a așteptat Ucraina asaltul rușilor în Harkov. Dezvăluirile unor soldați ucraineni despre scenele haotice de pe front

Imaginile pot fi văzute în GALERIA FOTO a articolului, dar și aici.

"Observațiile arată o parte a nebuloasei iconice într-o lumină cu totul nouă, surprinzând complexitatea acesteia cu o rezoluție spațială fără precedent", informează Agenția Spațială Europeană (ESA).

Imaginea lui Webb a nebuloasei Horsehead este cea mai nouă, dar nu este prima.

Descoperită în 1888 de către astronomul scoțian Williamina Fleming, nebuloasa este un subiect favorit pentru astronomii amatori și profesioniști și a apărut pe coperta cărților de astronomie timp de peste un secol.

Pentru prima dată, datorită instrumentelor MIRI (instrument în infraroșu mediu) și NIRCam (cameră în infraroșu apropiat) ale lui Webb, pot fi observate acum structuri la scară mică - cum ar fi norii de culoare albastră și șuvițele de culoare roșie - de pe marginea luminată a nebuloasei Cap de Cal.

"Norii eterici care apar albaștri în partea de jos a imaginii sunt plini de o varietate de materiale, inclusiv hidrogen, metan și gheață de apă", se arată în comunicatul de presă al lui Webb.

"Șuvițele de culoare roșie care se întind deasupra nebuloasei principale reprezintă atât hidrogen atomic, cât și molecular. ... Lumina ultravioletă de la stelele tinere și masive din apropiere creează o zonă caldă, în mare parte neutră, de gaz și praf între gazul complet ionizat de deasupra și nebuloasa de dedesubt. La fel ca în cazul multor imagini Webb, galaxiile îndepărtate sunt presărate în fundal."

În 2023, telescopul Euclid al ESA a publicat o imagine a nebuloasei pe care a capturat-o în doar o oră cu o singură observație, dezvăluind planete cu masa lui Jupiter nemaivăzute până acum în copilăria lor celestă.

Înainte de aceasta, în 2013, în onoarea celei de-a 23-a aniversări a telescopului, telescopul spațial Hubble a publicat o imagine care surprinde pene de gaz în infraroșu și dezvăluie o structură delicată care, în mod normal, este ascunsă de praf.

Situată la sud de steaua Alnitak, cea mai estică din faimoasa centură de trei stele din Orion și parte a vastului nor molecular Orion, nebuloasa Cap de Cal este cea mai apropiată regiune gigantică de formare a stelelor de Pământ.

Deși imaginea lui Webb a nebuloasei este cea mai recentă, probabil că nu va fi și ultima, deoarece pepiniera stelară este locul de naștere al planetelor, al tinerelor pitice maro și al stelelor mici.

"Suntem deosebit de interesați de această regiune, deoarece formarea stelelor are loc în condiții foarte speciale", a explicat cercetătorul Eduardo Martin Guerrero de Escalante de la Instituto de Astrofisica de Canarias din Tenerife, Spania, care a lăsat moștenire Euclid.

FOTO ȘI VIDEO Reacția presei maghiare după ce steagul Ținutului Secuiesc a fost interzis pe Arena Națională. Suporter: "E doar un steag! Pentru ce?"
Hai, noroc! NASA anunță descoperirea a două stele în formare, înconjurate de alcool și gheață

NASA a anunțat descoperirea de către telescopul James Webb a două protostele înconjurate de alcool, oțet și gheață- practic, molecule organice care fac posibilă dezvoltarea vieții.

O echipă de astronomi a reuşit, datorită imaginilor obţinute de telescopul James Webb, să studieze o galaxie care a existat în urmă cu mai bine de 13 miliarde de ani, la doar 430 de milioane de ani după Big Bang.

A fost descoperită cea mai veche galaxie
A fost descoperită cea mai veche galaxie "moartă" cunoscută. Ce a surprins telescopul Webb | FOTO

Telescopul spaţial James Webb a contribuit, de la momentul la care a devenit operaţional, în 2022, la descoperirea a numeroase surprize despre stadiile incipiente ale universului.

La ce s-a uitat telescopul Hubble de ziua ta. Introdu ziua și luna și vei vedea imagini care îți iau răsuflarea

NASA oferă acum posibilitatea pentru oricine de a vedea la ce s-a uitat legendarul telescop Hubble chiar de ziua sa. Telescopul împlinește anul acesta 30 de ani de misiune spațială și a schimbat pentru totdeauna felul în care vedem universul.

Prima reacție a premierului Benjamin Netanyahu după ce CPI a cerut mandat de arestare pe numele lui, pentru crime de război

Premierul israelian Benjamin Netanyahu anunţă luni că ”respinge cu dezgust” mandate de arestare cerute de către procurorul-şef Curţii Penale Internaţionale (CPI) Karim Khan, atât pe numele său, cât şi pe numele unor lideri Hamas.

500.000 de euro fonduri europene la o școală din Călărași. Profesorii vor să-i ajute pe copii să-și termine studiile

Jumătate de milion de euro fonduri europene au ajuns la școala cu risc de abandon din Curcani, județul Călărași. Proiectele au fost scrise de profesori care vor să-i ajute pe copii să-și termine studiile și să aibă un viitor.

Ce se va întâmpla în Iran, după moartea președintelui. „Liderul suprem nu mai deține puterea absolută”

Liderul suprem iranian, ayatollahul Ali Khamenei, “nu mai deține puterea absolută în țară”, iar dacă poporul va vota pentru un președinte mai moderat, acesta va fi obligat să accepte rezultatul votului.