Cercetătorii români pot revoluționa industria auto. Cum funcționează propulsia cu hidrogen
Hidrogenul, cel mai răspândit element chimic din univers, ar putea ajunge combustibilul viitorului.
O echipă de la Universitatea "Gheorghe Asachi" din Iaşi, a reuşit să realizeze, la nivel mondial, un sistem de propulsie cu hidrogen, cu o metodă mult mai sigură de stocare pentru combustibil.
Românii au reuşit astfel să atragă atenţia giganţilor din industria auto, dispuşi să investească milioane de euro.
Opt profesori şi doctoranzi de la Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii "Gheorge Asachi" din Iaşi au început cercetările în urmă cu un an, printr-un proiect cu o finanţare de 125.000 de euro.
Elementul de noutate este modul în care se manipulează acum combustibilul, prin sistemul ingenios de stocare gândit de cercetătorii din Moldova. Acesta este mai puţin periculos pentru siguranţa şoferilor, comparativ cu recipientele propuse în prezent în lume. Astfel, spun specialiştii, hidrogenul nu ar mai produce explozii letale.
Corneliu Munteanu, Facultatea de Mecanică: „Deja concernele mari auto din lume sunt interesate. Folosim aceste sisteme de stocare a hidrogenului în volum mic la presiuni foarte mari, deci o cantitate mare de hidrogen, în condiţii de mare siguranţă. Ideea de a vedea pe strada maşini cu hidrogen nu cred că este foarte departe."
La proiect a participat şi un profesor din Israel, născut însă la Iaşi. Secretul, spune acesta, este rezervorul de metal înlocuit cu tuburi de sticlă.
Dan Eliezer, Ben-Gurion University of Negev, Israel: „Sticlelele sunt milioane de tuburi mici şi noi le punem împreună şi acolo punem hidrogenul. Noi facem ceva ce nu a fost înainte dar trebuie timp şi să lucrăm împreună."
Tuburile capilare prin care circulă hidrogenul sunt foarte mici, de dimensiunea unor fire de păr. Într-un tub de dimensiunea unui creion sunt 30.000 de fire pline cu hidrogen. Experimentul s-a făcut pe o trotinetă şi o bicicletă.
Bogdan Istrati, șef lucrări: „Alimentăm cu hidrogen în acest orificiu, băgăm 70 de bari şi pornim şi mergem la drum. Alimentarea durează un minut şi pot circula 2-3 ore. Este alternativa supremă a trotinetelor electrice şi faptul că înlocuim bateria e tot ce contează."
Sistemul de stocare pentru hidrogen a fost deja brevetat, iar tuburile de sticlă sunt făcute la comandă doar de o companie din Statele Unite.
Rezultatele echipei au atras şi atenţia marilor companii auto care şi-au trimis reprezentanţi la Iaşi pentru a discuta despre o viitoare colaborare, dar şi despre o finanţare de câteva milioane de euro.