RATB "nu tolereaza", dar permite. Ce se intampla cand un om aflat intr-un scaun cu rotile incearca sa urce in autobuz
Condamnate in scaune cu rotile, persoanele cu dizabilitati sunt si umilite pe strada de soferii mijloacelor de transport in comun.
In Bucuresti, de pilda, multi soferi si vatmani nu ii ajuta pe acesti calatori sa urce in autobuz sau tramvai. Nici macar nu se uita la ei, pentru ca se grabesc sa-si termine cursa si, atentie, nu sunt sanctionati. Asa ca, daca nu-i vad sefii, de ce s-ar deranja sa sara in ajutorul celor defavorizati? Se intampla asta aproape in fiecare zi, intr-o statie RATB, insa responsabilii nu iau masuri. Doar promit o ancheta.
Suntem in statia Dr. Grozovici, din Bucuresti. Marius incearca sa urce in autobuz. Apasa butonul pentru persoane cu dizabilitati, si-l anunta pe sofer ca are nevoie de el. Acesta il ignora, inchide usile si pleaca.
Marius Stratulat: "Domnul sofer m-a vazut in oglinda si n-a vrut sa ma ia in autobuz. Nici macar n-a coborat."
Potrivit legii, soferul ar fi trebuit sa coboare, sa puna rampa cu mana si sa-l ajute pe Marius sa urce. Din pacate, nu e un caz izolat. Iata alt sofer care nu numai ca nu coboara, dar il si sfideaza.
Marius Stratulat: "A coborat masina pentru a cobori si rampa, dupa care a inchis usile si a plecat."
Pusa in fata faptului implinit, conducerea RATB a anuntat ca va declansa o ancheta.
Constantin Tobescu, purtator de cuvant RATB: "E clar ca nu toleram o asemenea atitudine din partea angajatilor nostri. Toti conducatorii de vehicule sunt special instruiti sa actioneze manual trapele de acces pentru persoanele cu dizabilitati."
Liderii de sindicat le iau apararea si spun ca soferii sunt prea grabiti ca sa ajunga la destinatie.
Ivan Tudor Florian, presedintele Sindicatul Transportatorilor APT din RATB: "Ei circula dupa un itinerar si trebuie sa ajunga la cap de linie repede, altfel nu pot sa-si faca nici macar necesitatile fiziologice. Cand au fost achizitonate autobuzele, trebuia sa ia cu rampe electrice."
Si daca ar fi rezolvata problema de comportament a soferilor, tot ramane cea de fond. In Bucuresti, doar 60% dintre vehicule au podeaua coborata sau rampa de acces, din vina managerilor.
Intr-o statie de tramvai, de pilda, nu exista refugiu, iar o persoana in fotoliu rulant nu are nicio sanse sa se urce in tramvaie, pentru ca ele nu sunt dotate cu rampa, iar distanta de la platforma la sol este una mult prea mare.
In aceste conditii, vina o poarta autoritatile. Conducerea RATB pentru management defectuos, dar si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, care ar trebui sa amendeze municipalitatea, dar nu se deranjeaza sa treaca la sanctiuni.
Adrian Toader, ANPIS: "Cand mergeti si va uitati nu vi se rupe inima? La fel simtim si noi cand trec prin statii troleibuze si nu opresc si sunt persoane cu carucioare si nu pot sa urce ca nu e accesorizat sau soferul nu deschide, din comoditate nu deschide scara rulanta."
Iar neregulile nu se opresc aici. Saptamana trecuta, Stirile ProTV v-au aratat cum oamenii cu dizabilitati sunt ignorati multe institutii publice care nu au rampa. Si nici nu au fost sanctionate pentru asta.
Sursa: Pro TV
Etichete: autobuz, tramvaie, soferi, rampa, dizabilitati, ratb,
Dată publicare:
20-10-2015 18:29