Romania, singura tara din UE care nu are statii pentru masinile care merg pe gaz natural. Autoritatile au numai promisiuni
Romania este la coada Uniunii Europene dupa numarul de masini nepoluante inmatriculate. Anul trecut s-au vandut doar noua, pentru ca nu avem prize pentru ele in parcari.
Mai rau, suntem singura tara din Europa in care nu exista nici o statie pentru proprietarii de masini care merg pe gaz natural. "Gandim o strategie pentru finantarea unei infrastructuri", anunta autoritatile, fara sa avanseze vreun termen concret.
Anul trecut, in Romania, s-au vandut doar noua masini electrice. Ne batem cu Bulgaria pentru ultimul loc in Uniunea Europeana. Se intampla pentru ca in tara noastra nu exista o retea de incarcare a acestor masini. Culmea, nu este nevoie de ceva complicat, in conditiile in care multe dintre ele se incarca de la o simpla priza.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Nu doar masinile electrice sunt ignorate de autoritati si de romani. In tara noastra exista foarte putine autoturisme care ruleaza pe Gaz Natural Comprimat. Acelasi gaz care arde si in bucatarie. Explicatia: suntem singura tara din Europa unde nu exista o statie de alimentare pentru asemenea vehicule. Putinii proprietari trebuie sa mearga in Bulgaria, unde sunt peste 100 de statii, sau in Republica Moldova. Spre deosebire de noi, in Germania sunt aproape 1.000 de statii, iar numarul lor va creste.
O masina pe gaz natural merge si pe benzina, dar polueaza cu 30% mai putin. Este cu 60% mai economica si cu 50% mai silentioasa. Potrivit producatorilor, nu prezinta risc de aprindere accidentala.
Masina pe CNG ruleaza pe gaz natural comprimat si pe benzina
Emisii - cu 30 % mai putine decat benzina si motorina
Pret - cu 60 % mai mic decat benzina si motorina
Poluare fonica - cu 50 % mai mica decat benzina si motorina
Siguranta - risc redus de aprindere accidentala
Autonomia - 350 de kilometri
Autoritatile promit o strategie pentru dezvoltarea retelelor de alimentare. Deocamdata a masinilor electrice.
"Finantarea achizitiei de prize si finantarea infrastructurii pentru alimentarea masinilor electrice", a spus Adrian Gearap, presedintele Fondului de Mediu.
In afara de dezvoltarea infrastructurii pentru alimentarea masinilor nepoluante, dealerii auto propun niste masuri care sa-i faca pe romani sa-si doreasca un vehicul verde. Sa parcheze pe locuri speciale si gratuite oriunde in orasele mari. Masina sa fie scutita de TVA, soferii sa nu plateasca rovinieta sau un impozit pe trei ani.
APIA propune si descurajarea celor care cumpara masini vechi foarte poluante, iar proprietarii sa plateasca un impozit mare, in functie de emisii.
"Pedepsirea posesiei de masini poluante sa se faca anual. In alte tari se merge mult pe bicicleta, nu stiu de ce la noi se merge cu masina", a spus Brent Valmar, vice-presedintele APIA.
Si legislatia ar putea fi schimbata. De pilda, supermarketurile si cladirile de birouri ar putea fi obligate sa-si doteze 20% din locurile de parcare cu prize speciale pentru autoturisme.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, masini, mediu, poluare, masini electrice, parc auto, infrastructura, APIA, Fondul de Mediu,
Dată publicare:
29-01-2015 17:49