Record chiar si pentru Romania. Cat castiga un constructor fara sa faca 1 metru de asfalt in 2011
Ce-ati spune de 10 milioane de euro, in primele sase luni. Recordul le apartine americanilor de la Bechtel, care desi au retras oamenii si utilajele de pe santierele din Transilvania, trimit facturi grase la plata.
Nu este de mirare ca Ministerul Transporturilor i-a chemat din nou la masa negocierilor.
Din campurile de la Cluj, americanii au plecat incet, dar sigur in ultimele luni. Asta dupa ce au dat gata doar 52 de kilometri de la Campia Turzii la Gilau, pentru care au incasat de patru ori mai mult decat in Albania, peste 1,3 miliarde de euro.
Pretul corect este la noi de aproape 20 de milioane de euro per kilometru. Profitul trage la Bechtel chiar si cand nu lucreaza. Vorbim despre factura lunara de un milion de euro plus TVA pentru paza, chirii sau electricitate.
Statul roman plateste lunar companiei americane sume uriase de bani pentru mormane de piatra si pamant care asteapta sa fie mutate sau pentru fiare ce ruginesc in structurile de beton.
Statul mai are datorii de 114 milioane de euro pentru lucrarile din 2010, asa ca americanii isi asteapta banii pe santiere din strainatate. Campul din Savadisla, unde isi au sediul, pare pustiu.
Nu e de mirare ca Ministerul Transporturilor incearca zilele acestea sa renegocieze din nou contractul total dezavantajos. Scenariile sunt trei. Unu, Bechtel continua sa stea si sa incaseze un milion si jumatate de euro fara sa faca nimic. Doi, le platim datoriile si revin la munca la preturile mari cu care ne-au obisnuit. Sau trei, rupem contractul cu riscurile de rigoare.
Desi multi si-ar dori rezilierea, adevarul este ca ar fi o catastrofa financiara cu penalitati de sute de milioane de euro pentru stat. Mai mult, nu am avea voie sa redeschim lucrarile cu alt constructor timp de doi ani.