Americanii, socati de preturile cerute de Bechtel Romania pentru Autostrada Transilvania
CNADNR a trimis o scrisoare Bechtel SUA prin care a solicitat informatii despre derularea contractelor similare celui aflat in derulare cu statul roman. In scrisoare se arata ca Romania doreste retragerea Bechtel de pe santierul Autostrazii Transilvania.
Jurnalul National: Partea romana a transmis firmei-mama costurile la care au ajuns lucrarile pe santierul inceput acum sapte ani: un kilometru de autostrada ne costa 16 milioane de euro. Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu. Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani. Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 million de euro pe luna.
Romania Libera: Patru motive pentru care avem sosele scumpe si proaste Lucrarile de construire a infrastructurii rutiere din Romania au suferit in perioada 2000-2009 in Romania cea mai mare crestere de preturi din Europa Centrala si de Est (ECE). Totodata Romania detine un alt record nedorit. Este tara in care lucrarile de sosele, castigate la licitatie tocmai pentru ca firma castigatoare solicitase pretul cel mai mic, se scumpesc cel mai mult dupa semnarea contractului. Aspectele apar intr-o analiza numita "Jaspers" efectuata la solicitarea Comisiei Europene si a Bancii Europene de Investitii asupra unor proiecte derulate in noua tari din Europa Centrala si de Est. Fiind un raport care isi propune nu atat sa critice, cat sa ajute tarile in cauza sa isi amelioreze capacitatea de a construi ieftin sosele tonul raportului este mai degraba unul diplomatic, bland. Printre randuri autorii raportului vorbesc insa de slaba capacitate a Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), de contractele ce isi maresc valoarea sau de proasta pregatire a proiectelor.
Gandul: Vezi AICI cele trei variante ale autostrazii suspendate. O portiune s-ar putea ingropa sub parcul Herastrau. Cat costa proiectul Inelul median pentru zona de nord a Capitalei va avea o lungime de 16 kilometri. "Traseul autostrazii ramane in mare parte acelasi indiferent de varianta propusa. Acesta este Soseua Colentina, strada Gherghitei, Strapungere A3, Soseaua Pipera, Bulevardul Aerogarii, DN1- Chitila sau Calea Grivitei, Bulevardul Constructorilor sau Chiajna cu punct final in Soseua Virtutii. Daca va trece prin Chiajna atunci soseaua va trebui construita suspendat", a declarat pentru gandul arhitectul Vlad Cavarnali, membru in Comisia Tehnica de Urbanism si reprezentat al uneia dintre firmele care au castigat licitatia pentru elaborarea Planului de Urbanism Zonal (PUZ).Varianta 1 prevede constructia intregului inel median pentru zona de nord a Capitalei la nivelul solului, ocolirea parcului Herstrau si constructia de pasaje supraterane in principalele intersectii. Realizarea acestei variante costa 500 de milioane de euro.