Povestea unui pilot roman: lovit de fulgere, deturnat de teroristi, motoare oprite in zbor
De 5 ori motoarele s-au oprit in zbor. A fost deturnat de teroristi. A fost lovit de fulgere globulare. De doua ori. E povestea incredibila a unui pilot de linie care a avut parte de unele dintre cele mai grele situatii care pot aparea in aer.
Si de fiecare data a mers mai departe. Si acum, dupa 32 de ani de zbor, cand s-a retras la pensie nu a ezitat niciodata sa-si urmeze visul.
De cinci ori, unul sau ambele motoare ale avionului i-au cedat, isi aminteste. O situatie putin spus riscanta: aeronava isi poate pierde portanta si urmeaza prabusirea.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
"Prima a fost cea mai grea pentru ca eram antrenat pentru o astfel de situatie, insa nu m-am asteptat sa mi se intample. Nu mi-a fost teama. Teama intervine dupa ce se rezolva problema, atunci incepi sa evaluezi situatia si sa-ti dai seama prin ce ai trecut", povesteste Aurel Botezatu, fost pilot.
Apoi, totul a reintrat in normal, iar cursele s-au succedat fara incidente. Pana cand aparatul pe care il pilota a intrat in plina furtuna.
"S-a auzit o bubuitura puternica si cu o lumina alba, ca a fost fulger, chiar pe partea mea, in fata, in bot si a intrat fulgerul pe langa mine, a trecut pe langa geanta mea si s-a dus in spate, la pasageri. M-am uitat la motoare, am vazut ca functioneaza. M-am uitat la viteza, am vazut ca e buna si am zis asta e. S-a dus copilotul in spate si mi-a zis ca se sfasie tabla de pe avion. Am redus viteza, ca am zis pana jos sa mai ramana totusi ceva tabla, sa nu se duca toata. Au fost 86 de gauri in avion.Colegul din spate m-a chemat in frecventa si mi-a zis: "Ia-ti concediu si fa un tur al manastirilor, ca nu mai tine", isi aminteste Aurel Botezatu.
Aurel Botezatu a fost unul dintre pilotii care au reusit sa aduca la sol in siguranta aeronava avariata si depresurizata. Nu poate uita nici ca avionul pilotat de el a fost deturnat de teroristi siiti care l-au amenintat cu o bomba de plastic si o arma.
"A intrat unul dintre ei cu una dintre stewardeze tinand-o de gat si cu pistolul la capul ei a intrat in cabina si a inceput sa tipe. Zicea ca suntem deturnati si ca trebuie sa le executam ordinele. Ei voiau sa ajungem la Teheran. Prima data am crezut ca e o gluma a fortelor de securitate libiene, dupa care m-am convins ca e de-adevaratelea. Aveau praselele scoase la pistol ca sa se vada incarcatorul cu cartusele", povesteste Aurel Botezatu.
Au urmat 48 de ore in care teroristii l-au indrumat sa aterizeze pe aeroportul din Roma, pentru realimentare, apoi au zburat la Beirut.
"Am facut acolo vreo 4 ore ne-am invartit. Beirutul a zis ca nu ne primeste si a blocat pistele cu camioane ca sa nu putem ateriza. Nu ne primea nici Larnaca, in Cipru. Am incercat la turci, nu ne-au primit nici turcii".
A decis sa amerizeze, cea mai riscanta varianta pentru ca la impactul cu apa exista peste 50% "sanse" ca aeronava sa ajunga bucati. Cipriotii, langa malul carora a anuntat ca soseste, au decis sa-l primeasca pe aeroport. Dupa negocieri ce au durat alte 24 de ore, teroristii s-au predat.
Scapat si din aceasta incercare, Aurel Botezatu a transpirat din nou la mansa.
"Avionul a intrat in dutch-roll - tradus asa mot-a-mot e dans olandez - pentru ca avionul incepe sa faca o miscare anume si a fost destul de greu in nor ca sa-l scot si norocul a fost ca am iesit din nori si atunci am vazut linia orizontului si atunci mi-a fost usor ca sa-l redresez, dar am avut o stewardeza cu picior rupt, containerele indoite, pahare sparte si altele", isi aminteste Aurel Botezatu.
Aurel Botezatu este un pilot de linie care a zburat mai bine de 32 de ani in toata lumea. A trecut prin incidente aviatice atat de grave, incat colegii ezitau atunci cand aflau ca fac echipa cu el pentru o cursa.
"Niciodata nu mi-a trecut prin cap ca nu voi fi in viata, ca altfel n-as fi facut meseria asta. Nu consider ca ar trebui sa-mi fie cineva recunoscator, mi-am facut datoria", spune Aurel Botezatu.
Acum este pensionar. In carlinga n-a mai calcat.