A inceput perioada in care macar unul din doi romani postesc si merg la biserica
A sosit acel moment din an in care este de datoria noastra crestineasca sa fim mai buni, sa ne ajutam unii pe altii si sa ne indreptam intru credinta.
De luni, ortodocsii si greco-catolicii au intrat in saptamana Patimilor. O saptamana plina de incarcatura spirituala, in care si cei care nu merg niciodata la biserica isi amintesc de Dumnezeu si ii cer iertare. De altfel, statisticile arata ca 80% dintre romani merg macar la Slujba de Inviere.
Credinta, in principal, ii determina pe romani sa tina post in apropierea Pastelui. 49% dintre romanii cu varsta de peste 14 ani reusesc sa manance bucate de post timp de 40 de zile, cat dureaza in medie postul Pastelui. Cel putin asa indica rezultatele unui studiu realizat recent de catre Media Research.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Postul este respectat de mai bine de un sfert din cei care s-au declarat adepti. Cei care obisnuiesc sa tina doar ultima saptamana a postului intrunesc 42%, procent similar cu al acelora care postesc doar miercurea si vinerea.
Sapte din zece persoane care tin post (70%) sunt motivate de credinta. Alte motivatii sunt legate de sanatate (25%), respectarea traditiei (13%) sau pentru ca asa se obisnuieste in familie (11%).
In perioada postului, 44% dintre cei care tin post, gatesc acasa mai des decat de obicei. Printre preferintele culinare din timpul postului se numara legumele, verdeturile, salatele (74%), dar si fructele proaspete (73%) sunt la mare cautare. Cei mai multi (77%) dintre cei care tin post nu consuma bauturi alcoolice in cele 40 de zile.
Cei mai multi nu tin post pentru ca nu reusesc (35%), in timp ce aproape un sfert nu considera necesar (24%) sau au probleme de sanatate (13%). 6% declara ca nu tin post pentru ca au alta religie, iar 5% pentru ca nu sunt credinciosi.
Studiul a fost realizat de Mercury Research in perioada 19 februarie- 4 martie 2012 prin interviuri fata in fata in randul a 1282 de respondenti cu varsta peste 14 ani.
In schimb, un alt studiu realizat de IRES arata ca 33% dintre romani nu se spovedesc niciodata. Iar dintre cei care respecta traditia, 65% merg la preot numai de Paste. Cei mai constiinciosi la acest capitol sunt moldovenii, urmeaza ardelenii, banatenii si abia in final, cei din sudul tarii.
Postul de 40 de zile al Pastelui este cel mai aspru de peste an, fara carne si lactate, avand doar doua zile de dezlegare la peste, in 25 martie, de Buna Vestire si in 8 aprilie, cand este sarbatorita Intrarea Domnului in Ierusalim - Floriile.
Un rol deosebit in determinarea si fixarea duratei Postului Mare l-a avut, probabil, numarul 40 care apare in Vechiul Testament de mai multe ori. Principalele evenimente care implica acest numar ar fi cele patruzeci de zile ale potopului, cele patruzeci de zile petrecute de Moise pe muntele Sinai, cele patruzeci de zile in care iscoadele evreilor au cercetat pamantul Canaanului, in care aveau sa intre, cele patruzeci de zile parcurse de Sfantul Prooroc Ilie spre a ajunge la muntele Hore, cele patruzeci de zile pe care Dumnezeu le pune inaintea poporului din Ninive, spre a se pocai.
In Noul Testament exista anumite pasaje-cheie unde se aminteste de numarul de patruzeci de zile, cele patruzeci de zile petrecute de Mantuitor in pustiul Carantanie, cele patruzeci de zile de la Inviere si pana la Inaltare, timp in care Mantuitorul le da Sfintilor Apostoli ultimele invataturi. Un ultim indiciu la fel de important ar fi cei patruzeci de ani petrecuti de poporul lui Israel in pustiu. Simbolismul acestei perioade este unul forte si reprezinta cu siguranta timpul in care Dumnezeu incearca lealitatea fiilor lui Israel, in vederea renasterii unei noi generatii fidele lui.