Bechtel, preturi mai mici, dar tot exagerate. Drumurile noastre, gaura neagra pentru banii din buget

×
Codul embed a fost copiat

Asa suna cea mai buna intelegere pe care statul a obtinut-o cu Bechtel pentru autostrada Transilvania. Dupa negocieri dure, americanii au renuntat la o parte din pretentiile exagerate, in schimbul platii unei transe din datorii.

Exista informatii ca au avut discutii politice la nivel inalt care i-au convins sa accepte aceste conditii - mai ales ca la negocieri a participat si ambasada americana.

Cu preturi care depasesc pe anumite portiuni si 30 de milioane de euro per kilometru, santierul autostrazii Transilvania a consumat deja peste un miliard de euro, iar la plata mai asteapta facturi de peste 200 de milioane de euro.

Toate acestea, in conditiile in care la mai putin de 100 de kilometri distanta pe Deva Orastie se lucreaza sapte milioane de euro pe kilometru sau pe Arad Timisoara cu 5,5 milioane de euro pe kilometru.

Jumatate din banii pe care i-am avut in buget pentru investitii in ultimii patru ani au ajuns aici. Am primit la schimb doar 52 de kilometri de la Gilau la Campia Turzii si un pod lasat de izbeliste la Suplacu de Barcau.

Citește și
Anca Boagiu
Autostrada de lux a Romaniei: 16 milioane de euro/km

Dupa sapte ani in care americanii au muncit putin si au incasat mult, statul roman a cerut scaderea tarifelor cu cel putin 35%. Americanii au cedat greu si s-a ajuns la interventii pana la cel mai inalt nivel. Un rol important l-a jucat chiar ambasada americana. Noua intelegere urmeaza a fi semnata si aprobata apoi de Guvern.

In 2004 semnam cu americanii pentru 415 kilometri de autostrada de la Brasov la Bors. Dupa sapte ani circulam pe a opta parte din lungime. In scripte se numeste tronsonul 2B de la Gilau la Campia Turzii care este aproape gata. Cam o treime dintre lucrari sunt gata si la Suplacul de Barcau pe tronsonul 3C, adica un pasaj napadit de buruieni.

Dintre 3500 de angajati cat avea Bechtel in Romania acum trei ani, azi mai sunt pe statul de salarii mai putin de 200. Pe numai cativa i-am mai gasit la munca. Iar putinii kilometri finalizati de Bechtel au deja probleme.

La un an si jumatate de la inaugurare, borduriada a ajuns si pe autostrada. Atat de bine au fost puse ca deja le schimba.

Pretul pentru kilometrul terminat ajunge astfel la aproximativ 20 de milioane de euro. Prin comparatie, o autostrada similara, intre Arad si Timisoara ne costa doar 5,5 milioane de euro pe kilometru. Diferenta vine din transparenta. Aici s-au respectat normele europene si a fost organizata o licitatie publica. Asa se face ca nu doar preturile sunt mai mici de patru ori, ci si termenul de livrare.

Podul de peste Mures se pregateste de inaugurare. A fost terminat in mai putin de un an. La fel se intampla si cu autostrada unde constructorul a recuperat un an pierdut.

Dar sa revenim la Bechtel. Contractul semnat in 2004 nu este doar profitabil, ci si secret. Guvernul a incercat sa il renegocieze insa aproape in fiecare an. De aceasta data ni se promite ca am batut palma pentru preturi corecte.

Americanii accepta sa revina pe santier din toamna, dupa ce vom plati o parte din datoriile de 150 de milioane de euro. Pe de alta parte, Guvernul nu mai va mai deschide alte noi tronsoane cu Bechtel.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
7 ani cu Bechtel si doar 52 de km de autostrada. Singura solutie: rezilierea
7 ani cu Bechtel si doar 52 de km de autostrada. Singura solutie: rezilierea

Dupa sapte ani cu preturi imposibile si numai 52 de kilometri de autostrada, contractul cu Bechtel se indreapta spre reziliere. Guvernul recunoaste ca a epuizat toate solutiile de negociere, dupa ce americanii au venit la discutii cu tarife astronomice.

Autostrada de lux a Romaniei: 16 milioane de euro/km
Autostrada de lux a Romaniei: 16 milioane de euro/km

Cel mai pagubos proiect de infrastructura din ultimii 20 de ani este fara doar si poate Autostrada „Bechtel”. Si daca lucreaza, si daca stau, americanii tot iau bani de la statul roman.

Autostrada pe hartie, praf in realitate. Cat ne costa blocajul Autostrazii Transilvania
Autostrada pe hartie, praf in realitate. Cat ne costa blocajul Autostrazii Transilvania

Pana sa termine de negociat cu firma americana Bechtel pretul corect pentru continuarea lucrarilor, statul roman va trebui sa plateasca firmei americane o factura substantiala exact pentru aceasta perioada, in care americanii au stat degeaba.

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Horațiu Potra, adus la sediul IGPR pentru percheziții informatice. Fostul membru al Legiunii Străine, neînsoțit de avocat
Horațiu Potra, adus la sediul IGPR pentru percheziții informatice. Fostul membru al Legiunii Străine, neînsoțit de avocat

Horațiu Potra a revenit, luni dimineață, la sediul Inspectoratului General al Poliției. Fostul membru al Legiunii Străine asistă și de această dată la percheziții informatice care îl vizează personal.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.